Skip to content Skip to footer

Polski E-Van niebawem na drogach

Autobox Innovations (Grupa Zasada) zaprezentowała długo oczekiwaną pierwszą polską, elektryczną ciężarówkę. Model wyszedł z fazy projektowej, niebawem rusza produkcja w Makowie Mazowieckim.

Zasięg 350 kilometrów, tona ładowności, trzy rodzaje zabudowy i opcjonalnie napęd 4×4 – to realna specyfikacja e-Vana, polskiej elektrycznej ciężarówki, która powstała w ramach przedsięwzięcia realizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. E-Van o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony to dzieło inżynierów spółki Autobox Innovations przy współpracy z Ennovation Technology. Pojazd powstał w ramach projektu „e-Van – uniwersalny pojazd dostawczy o napędzie elektrycznym kat. N1” finansowanego ze środków funduszy europejskich Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. W 2020 roku do konkursu stanęło 10 firm, z czego w czwartym, ostatnim etapie zostały dwa podmioty. W sumie na projekt Autoboxu zostało przeznaczone 19 milionów złotych.

– Jesteśmy dumni, że nasze marzenie o stworzeniu modułowego auta elektrycznego o dużym zasięgu z możliwością szybkiego ładowania staje się rzeczywistością. Jest to produkt, w którym 70% komponentów stanowią polskie elementy. Poza tym jego bateria jest większa o 1/3 w porównaniu z konkurencją i udało się obniżyć masę własną. To oznacza, że e-Vanem można przewieźć więcej towarów na większą odległość. Ponadto może być wyposażony w różnego rodzaju zabudowy, co sprawia, że jest bezkonkurencyjnie uniwersalny w segmencie samochodów dostawczych zdominowanych przez furgony – mówi Mirosław Kalinowski, prezes Autobox Innovation.

Testy WLTP na plus
– W ramach naszego konkursu chcieliśmy potwierdzić, że opracowane w Przedsięwzięciu Pojazdy spełniają nie tylko nasze założenia dotyczące zasięgu i ładowności, ale również oczekiwania rynku. Pojazdy przeszły testy zgodnie z procedurą WLTP w komorze klimatycznej i zostały poddane testom drogowym, które pozwalają ocenić zasięg pojazdów przy założonej ładowności w warunkach zimowych (poniżej 0 st. C). Co ciekawe, zasięg 355,6 kilometrów został osiągnięty przy pełnym obciążeniu.

Rezultaty testów pokazują, że samochody opracowane w ramach naszego Przedsięwzięcia uzyskują świetne wyniki na tle obecnej na rynku konkurencji, a zastosowane rozwiązania techniczne oraz ich wyposażenie nie odbiega od standardów rynkowych – powiedział Marek Palka, kierownik projektu e-Van – uniwersalny pojazd dostawczy o napędzie elektrycznym kat. N1.

Dostawczak Autoboxu jest zaprojektowany na ramie własnej produkcji i bazuje na autorskich rozwiązaniach technicznych. W projekcie e-Van firma wykonała konstrukcję mechaniczną oraz dokumentację technologiczną. Będzie też oferować zabudowy: kontenerową, skrzyniową, plandekową oraz specjalistyczną na indywidualne zamówienie. Kabina będzie homologowana na trzy osoby.

W projekcie NCBR Autobox ściśle współpracuje ze start-upem Ennovation Technology, a obydwie spółki należą do Grupy Zasada. Ennovation odpowiada za projekt i stworzenie zintegrowanego napędu oraz baterii. Spółka ma doświadczenie w budowie napędów do różnego rodzaju pojazdów, magazynów energii oraz stacji ładowania o mocy do 480 kW.
– Nasza firma dostarczyła napęd i homologowała baterię. Opracowaliśmy sterownik pojazdu oraz zaprojektowaliśmy ramę i zawieszenie. Od początku przyświecała nam perspektywa produkcji seryjnej – mówi Mateusz Wach, prezes zarządu Ennovation Technology.



1500 elektrycznych vanów rocznie od 2025 roku

Zakład produkcyjny w Makowie Mazowieckim, w którym odbyła się prezentacja e-Vana, jest gotowy do rozpoczęcia produkcji tego pojazdu. Znajdują się tu stanowiska, narzędzia, podnośniki i w pełni wyposażone stanowiska gniazdowe. Obiekt posiada opracowaną technologię montażu, status producenta i niezbędne certyfikaty. Jest już wykorzystywany do produkcji innych pojazdów elektrycznych w systemie SKD.

– Na tym etapie, mając trzy jeżdżące prototypy już można pomyśleć o produkcji małoseryjnej. By do tego doszło potrzebna jest pełna homologacja, którą powinniśmy zdobyć do połowy przyszłego roku. Nasze hale produkcyjne, infrastruktura i know-how pozwalają na planowanie produkcji 1500 sztuk takich elektrycznych vanów rocznie. Z seryjną produkcją powinniśmy ruszyć na początku 2025 roku – dodaje Kalinowski.

– Po 4 latach pracy NCBR wykonał swoje zadnie. Mamy przed sobą gotowy prototyp pojazdu. Teraz czas na inne instytucje publiczne, które przejmą pałeczkę i wesprą projekt w zakresie stworzenia zaplecza produkcyjnego i odpowiedniego skalowania. Trzymamy za to kciuki – powiedział w Makowie Mazowieckim Wojciech Racięcki, dyrektor Działu Innowacyjnych Metod Zarządzania Programami NCBR.

Pojazd przeznaczony jest głównie dla małych i średnich przedsiębiorstw. Ma się sprawdzić jako van w firmach kurierskich, służbach komunalnych oraz mniejszych podmiotach jak piekarnie czy dostawcy sklepów internetowych.

Maksymalna prędkość jest ograniczona elektronicznie do 90 km/h, moc ciągła napędu to 70kW, chwilowa 150kw, a pojemność baterii wynosi 120kWh. Auto ma w standardzie napęd przedni, a opcjonalnie może być wyposażony w napęd 4×4. Pojazd zbudowany jest na zawieszeniu niezależnym z opcjonalnym zawieszeniem pneumatycznym, co zdecydowanie przekłada się na komfort w kabinie. Ładowanie od 0 do 80% przy użyciu ładowarki DC trwa godzinę. Producent nie jest jednak jeszcze podać ceny ostatecznej pojazdu. Jak przekonuje, będzie ona równie konkurencyjna co sam pojazd.


Jedna platforma dużo innowacji
Kluczowe komponenty E-Vana produktowane są głównie przez polskich producentów, nie zaprakło jednak gotowych rozwiązań. Między innymi kabinę ciężarówki dostarcza chiński producent Kama, podobnie jak baterie. – w nieznacznej części skorzystaliśmy z gotowych, certyfikowanych rozwiązań, dzięki czemu mięliśmy przestrzeń do pracy nad innowacjami – mówi prezez Kalinowski. A tych jednak nie brakuje. Samochód, zgodnie z założeniami ma być wszechstronny i znaleźć zastosowanie w wielu sektorach. Konstrukcja ramowa zapewnia tę wszechstronność. Dodatkowo polscy inżynierowie stworzyli moduł, który pozwoli na ładowanie innych samochodów z baterii E-Vana co przy obecnej infrastrukturze systemu ładowań aut elektrycznych może być zbawienne.

Maków Mazowiecki – nowe centrum motoryzacyjne
Produkcja E-Vana jest zlokalizowana w Makowie Mazowieckim nie przypadkowo. Duże tereny przemysłowe pozwoliły na organizację linii produkcyjnej. Ponadto Grupa Zasada niedawno stworzyła tam również drugą (po Karczewie) fabrykę doskonale znanych kamperów Globe Traveller. – W najbliższym czasie na terenie fabryki powstanie specjalny tor testowy dla naszych pojazdów, który będzie wyposażony we wszystkie niezbędne elementy, które pozwolą sprawdzić auta w najbardziej ekstremalnych warunkach, zarówno pogodowych, jak i drogowych – mówi prezes Kalinowski. Tor powstaje na bazie doświadczeń producenta, który od lat znany jest z produkcji zabudów dla Wojska, a te stawia od lat najwyższe wymagania.

Autobox Innovations od ponad dekady dostarcza zmodyfikowane ciężarówki STAR 266M2 na potrzeby polskiej armii. Firma z siedzibą w Starachowicach, ma w portfolio także pojazdy osobowo-terenowe własnej produkcji: Honker MAX i samochód wysokiej mobilności AH.2044, a także wiele rodzajów specjalistycznych zabudów.

Show CommentsClose Comments

Leave a comment