AutoMoto 16 kwietnia 2024
Ford zaprezentował najnowsze wcielenie Transita i Tourneo Courier. Są najmniejsze i najtańsze wśród dostawczaków Forda. Warto jednak dodać, że w porównaniu z poprzednikiem, wyraźnie urosły. No i oczywiście wyładniały. Nowa stylistyka, nowa platforma, nowa elektryka.
A propos większe: Transit i Tourneo są o 180 mm dłuższe od poprzednika, o 57 mm wyższe a bagażnik jest o 0,6 m3 większy. I tę różnicę od razu widać. Auta są nie tylko większe, ale też bardziej funkcjonalne. Ładowność to odpowiednio 680 i 845 kg. W wersji EV, która dołączy do gamy za kilka miesięcy ładowność wyniesie sensowne 700 kg. W litrach: wersja 5 miejscowa do linii dachu zabierze 1188 litrów a wersja 2 miejscowa 2162 litry bagażu.
Nowe Transit i Tourneo to nie tylko nowy design, ale także zmienione wnętrze. Nowa deska poskładana z całkiem nowych elementów, nowe (bardzo wygodne) fotele i kanapa. Nowe i oczywiście lepsze materiały, z których kokpit auta zmontowano. Naprawdę, nie ma się do czego przyczepić. Inżynierowie koncernowi popracowali też nad systemem inforozrywki. Musze dodać, że działa doskonale. Łączenie z telefonem odbywa się bezprzewodowo i do tego błyskawicznie.
Pod maską, do czasu pojawienia się wersji EV dwa silniki termiczne: 1,5 litrowy diesel EcoBlue i 1,0 benzynowy EcoBoost. Napęd na przednie koła będzie przenosiła skrzynia manualna lub automatyczna. Przy czym wersja dostawcza dostanie tylko 6 przełożeniowego manuala.
Tradycyjny, premierowy test drogowy liczył tym razem po około 100 km każdym z aut. Póki co, trudno więc jednoznacznie powiedzieć, jak nowe Fordy jeżdżą. Po pierwszych testowych kilometrach zastrzeżeń nie mieliśmy. Ba, Tourneo prowadzi się raczej jak auto osobowe niż było nie było dostawczak. Ale, szczerze mówiąc czekam z niecierpliwością na nasz tygodniowy test redakcyjny. Zwłaszcza, że Transit i Tourneo, choć robocze są naprawdę ładne. A Tourneo może śmiało robić za rodzinne auto osobowe.
Nowe Fordy pojawiły się w trzech wersjach wyposażenia: Trend, Limited i Active a cena w zależności od wersji wyniesie od niespełna 82 do 99,3 tys. złotych.
Dane techniczne:
Trend / Limited | Active | |
Długość całkowita | 4337 | 4344 |
Szerokość całkowita z lusterkami | 2076 | 2076 |
Szerokość całkowita ze złożonymi lusterkami | 1876 | 1876 |
Szerokość całkowita bez lusterek | 1791 | 1813 |
Wysokość całkowita* | 1817 | 1836 |
Rozstaw osi | 2692 | 2692 |
Zwis przedni | 832 | 838 |
Zwis tylny | 813 | 814 |
Szerokość otworu bocznych drzwi przesuwnych | 534 | 534 |
Wysokość otworu bocznych drzwi przesuwnych | 1069 | 1069 |
Szerokość otworu bagażnika | 1235 | 1235 |
Wysokość otworu bagażnika | 1107 | 1107 |
Objętość przestrzeni bagażowej (litry; VDA) | ||
wersja 5-miejscowa (do półki bagażowej) | 570 | 570 |
wersja 5-miejscowa (do dachu) | 1188 | 1188 |
wersja 2-miejscowa (do dachu) | 2162 | 2162 |
Przestrzeń bagażowa | ||
Długość przestrzeni bagażowej – po podłodze tylnych siedzeń złożonych | 1429 | 1429 |
Długość przestrzeni bagażowej – po podłodze tylnych siedzeń | 1002 | 1002 |
Długość przestrzeni bagażowej – na poziomie linii bocznej do drugiego rzędu siedzeń | 760 | 760 |
Maksymalna szerokość przestrzeni bagażowej | 1235 | 1235 |
Szerokość między nadkolami | 1172 | 1172 |
Wysokość przestrzeni ładunkowej (nad tylną osią) | 1216 | 1216 |
Wysokość progu załadunku (bez obciążenia) | 577 | 577 |
Średnica zawracania (m) | ||
Od krawężnika do krawężnika/od ściany do ściany | 10,7/11,1 | 10,7/11,1 |