AutoMoto 4 lutego 2024
Zaczęło się jak u Hitchcocka, czyli trzęsieniem ziemi. Czy wkrótce przyjdzie czas na rynkowe tsunami? Dane z rynku samochodowego na początku 2024 roku napawają wcale nie umiarkowanym optymizmem. Branża uzyskała wzrost rejestracji na poziomie przekraczającym 22%. W styczniu zarejestrowano w sumie 42 794 nowych aut osobowych.
Numerem jeden, co dla nikogo chyba zaskoczeniem nie będzie, omalże tradycyjnie jest Toyota. Japończycy z wynikiem 9 807 zwiększyli sprzedaż o niemal 23% lepszym w porównaniu do analogicznego miesiąca poprzedniego roku. Na drugiej pozycji klasyfikuje się Skoda. Jej wynik jest jednak ponad dwa razy słabszym. W styczniu Skoda zarejestrowała 4006 samochodów o 11,4% więcej niż rok wcześniej. Wzrost, podobnie jak i liczba zarejestrowanych aut jest o ponad dwukrotnie niższy w porównaniu do lidera. Trzecia pozycja listy rankingowej przypadła marce Kia, której wynik to 3066 zarejestrowanych aut i 16,1%.
W pierwszej dziesiątce poza wyżej wymienionymi mamy kolejno Hyundaia z wynikiem 2500 zarejestrowanych aut (44,2% wzrostu), BMW – 2405 aut (55,7% wzrostu), Audi – 2345 aut (26,4% wzrostu), Volkswagena – 1937 aut (4,3% spadku), Mercedesa- 1772 auta (37,5% wzrostu), Renault – 1609 aut (30,4% wzrostu) i Dacię – 1394 auta (18,6% spadku).
Tak jak w 2023 roku również w styczniu w pierwszej uplasowały 3 marki premium (Audi, Mercedes i BMW). Tuż za pierwszą dziesiątką znalażly się kolejne dwie marki premium: Lexus i Volvo. Warto dodać, że rynek marek premium zanotował większy wzrost w porównaniu do całego rynku samochodów osobowych. Wyniósł on ponad 35,3%. W sumie liczba aut marek premium zarejestrowanych w styczniu zbliżyła się do poziomu 10 tys. sztuk.
Dobry rezultat to efekt akcji wyprzedażowych wspomaganych agresywną polityką promocyjną, a także duża dostępność aut czekających na klientów. Ostatnie miesiące to widoczny spadek inflacji. To jedna z przyczyn znacznego ograniczenia wzrostu cen. W sumie na koniec grudnia Wskaźnik cenowy SAMAR prezentujący zmianę cen rok do roku osiągnął wartość 3,4% i był o 1 pp. niższy od wskaźnika zanotowanego w listopadzie.
Dane za instytutem badania rynku SAMAR