Skip to content Skip to footer

Cupra Born EV 58 kWh 231 KM: Niby bliźniak, ale…

Trudno Cuprę Born traktować jako samodzielna konstrukcję. Pierwszy EV z Martorell technicznie jest bliźniakiem Volkswagenem ID.3. Tylko technicznie. Za projekt przedniej części nadwozia odpowiedzialni byli inżynierowie i styliści Seata. I to po prostu widać. Z drugiej strony nawet mało wprawne oko dostrzeże sporo podobieństw.



Stylistyka Volkswagena ID.3 jak na auto elektryczne jest raczej zachowawczy. W Bornie za sprawą innej stylizacji przodu i kilku poprawek designerskich z tyłu; ekstrawagancji jest zdecydowanie więcej. Owszem, tył pojazdu nie przeszedł głębokiej restylizacji, ale można zaryzykować twierdzenie, że Hiszpanie go spersonalizowali. Zrobili to w najprostszy możliwy sposób: zmienili tylne lampy dodając przy tym wąski pasek LED-ów owe lampy spinający. Do tego pod zderzakiem pojawiło się coś co kojarzy się z dyfuzorem. Tył, to raczej kilka stylistycznych poprawek. Przód jest w 100 procentach dziełem autorskim ludzi z Martorell. I trzeba przyznać, że naprawdę budzi emocje.



Wnętrze to już inna historia. Kokpit Cupry Born to oczywiście kalka ID.3. Wszystko, co przed oczyma kierowcy znamy z ID.3 i ID.4, ID.5.  Trudno się jednak dziwić. Tylko tak można obniżać koszty. Na szczęście są tak zwane imponderabilia. To, co widzimy w wyświetlaczu głównym i na środku deski, to dedykowany infotainment. Jest wprawdzie równie mało intuicyjny i zbyt skomplikowany, ale mimo wszystko jest szybszy i bardziej czytelny. Pozwala na przykład na tzw. mirror screen bez potrzeby podłączania telefonu via kabel. W przypadku iPhone jest to bowiem dość kłopotliwe. Typowy interfejs Apple Car Play można uzyskać po podłączeniu kablem. A ten dopiero od modelu 14 jest standardowy (przewód z końcówkami USB C – Lighting). W Bornie na szczęście ten kłopot odpada. Mimo wszystko nie zmienia to mojej opinii o systemie inforozrywki aut VGA.



Koncernowe bliźniaki różni jeden bardzo ważny element: fotele. O ile w ID.3 miejsca dla kierowcy i pasażera przypominały nieco taborety te w Cuprze Born odpowiadają sportowemu DNA submarki. Głębokie – idealnie trzymają na boki a przy okazji są bardzo wygodne. No i jeszcze są ładne co wbrew pozorom wcale bez znaczenia nie jest. Warto dodać, że doskonale się prezentują w ciekawym kokpicie. Pojemność wnętrza, to standard: Born komfortowych warunkach przewiezie 4 osoby i ich bagaż. Dodam, jak na kompaktowe auto wcale nie mały. Dokładnie 385 litrów lub 1270 po złożeniu oparcia.



Do napędu hiszpańskiego elektryka przeznaczono trzy silniki elektryczne o mocy 150, 204 lub 231 KM. A „zbiornik paliwa” to jeden z trzech akumulatorów, których pojemność brutto to 45, 58 i 77 kWh. Napęd, tak jak w przypadku ID.3 na koła tylne przenosi skrzynia automatyczna. Testowego Borna poruszał najmocniejszy z silników elektrycznych, czyli ten generujący 231 km i 310 Nm. momentu obrotowego. Maksymalnie elektryczny hot hatch w tej konfiguracji osiąga 160 km/h (oczywiście, prędkość jest ograniczona) a 100 km/h w 6,6 sekundy.



Najważniejszy w przypadku aut elektrycznych jest zasięg.  A ten, jest pochodną pojemności akumulatora i poboru energii przez silnik. Teoretyczny według WLTP wynosi 15,7 – 16,8 kWh/100 km. Praktycznie, w redakcyjnym teście auto pobierało od 15,5 do 22 kWh/100 km. Akumulator opróżnia się wprost proporcjonalnie do prędkości, temperatury zewnętrznej i włączonych przez kierowcę odbiorników energii. Przy prędkościach miejskich osiągnięcie 15,5 kWh nie jest zadaniem karkołomnym. Szczególnie gdy jedziemy w trybie Eko z maksymalnym trybem rekuperacji. Tak samo, jak osiągnięcie w trasie 17,8-18 kWh/ 100 km. Na drodze ekspresowej auto „pobiera” 19-20 kWh a przy prędkości autostradowej niespecjalnie daje się zejść poniżej 22-24 kWh. Jeśli włączymy klimatyzację lub ogrzewanie auta, musimy liczyć się z poborem większym nawet o około 10-15 procent! Producent sugeruje, że w idealnych warunkach auto na akumulatorze o pojemności 58 kW przejedzie 420 km. Nam udało się 380. Inna sprawa, że warunki były dalekie od optymalnych.



Nie mam zastrzeżeń do prowadzenia Cupry Born. W sumie nie różni się od jazdy tradycyjnym kompaktem. No, może poza przyspieszeniem. Tu bowiem cały moment obrotowy dostępny jest od uruchomienia jednostki. Układ kierowniczy jest bardzo czuły i responsywny. Dodatkowo, pewnemu prowadzeniu sprzyja nisko położony środek ciężkości który. Ten, to efekt umieszczenia „na podłodze” baterii trakcyjnych. Przy okazji, odpowiadając na nie zadane pytanie: nie, nie jest to immanentna cecha aut EV. Oczywiście, wszystkie projektowane jako pojazd typowo elektryczny mają, nisko położony środek ciężkości. Ale, zaprawdę powiadam wam nie w każdym aucie da się to przełożyć na dobrą trakcję…,



Zawieszanie, zgodnie z DNA marki raczej sztywne. Szczerze mówiąc, nie spodziewałem się, że auto jest tak twarde. I…, jest to trochę zarzut. ID.3 jest zdecydowanie delikatniejszy w obyciu. Born to samochód z tylnym napędem i do tego, jak większość elektryków miewa kłopoty z trakcją. Szczególnie, przy ruszaniu na mokrym. Nadmiar momentu sprawia, że koła lubią się ślizgać. Owszem elektronika działa i wspiera kierowcę jak może. Z tym, że robi to z minimalnym opóźnieniem. Tylko, czy jest to powód, dla którego warto aż tak utwardzać zawieszenie? W mojej opinii, nie. Ale to tylko moje zdanie…,



Zbudowanie nowej submarki okazało się strzałem w dziesiątkę. Dziś Cupra sprzedaje się lepi niż Seat! Paradoks? Niezupełnie. Dawno dawno temu Seat reklamował się sloganem auto emocion. Trzymając się tej terminologii Cupra – corazon salvaje! I te dzikość serca czuć pod… stopą kierowcy. Na koniec jeszcze jedno: kupując Cuprę Born kupujemy…, Cuprę Born a nie przebranego w sportowy dresik ID.3. I to bardzo me gusta!

Zalety

Wygląd

Dużo przestrzeni wewnątrz

Fotele i kanapa

Zasięg w trybie miejskim

Wady

System inforozrywki

Kłopoty z trakcją przy ruszaniu

Twardo

Podstawowe parametry techniczne:

Długość: 4322 mm

Szerokość: 1778 mm

Wysokość: 1540 mm

Rozstaw osi: 2760 mm

Pojemność bagażnika: 385/1267 l

Parametry silnika i przeniesienie napędu:

Napęd na koła tylne

Silnik elektryczny

Maksymalna moc: 231 KM

Maksymalny moment obrotowy: 310 Nm.

Osiągi:

Prędkość maksymalna: 160 km/h

przyspieszanie 0-100 km/h: 6,6 s

Dwa łyki ekonomiki:

Deklarowany średni pobór energii: 15,7-16,8 kWh/100 km

Średni pobór energii w teście: 18,5 kWh/100 km

Akumulator trakcyjny: 58 kWh

Zasięg praktyczny: 380 km

Show CommentsClose Comments

Leave a comment