Skip to content Skip to footer

Lamborghini Lanzador: taka jest przyszłość?

Automobili Lamborghini zaprezentowało koncepcyjny model Lanzador. Według Włochów stanowi on wizję przyszłego, w pełni elektrycznego, czwartego seryjnie produkowanego samochodu włoskiej marki. Produkcja seryjnego modelu Lamborghini Lanzador rozpocznie się w 2028 roku.



Projekt samochodu koncepcyjnego GT jest inspirowany statkami kosmicznymi, ale także legendarnymi modelami marki, w tym Sesto Elemento, Murciélago i Countach LPI 800-4.  Lanzador wpisuje się w ogłoszoną w 2021 roku strategię Direzione Cor Tauri, która wskazuje drogę w kierunku dekarbonizacji i elektryfikacji gamy pojazdów. Pierwszym modelem w pełni wpisującym się w projekt było Lamborghini Revuelto. Auto miało swoją premierę w marcu tego roku.


– Wraz z czwartym modelem koncepcyjnym uruchamiamy nowy segment samochodów: Ultra GT, który zapewni klientom nowe, niezrównane wrażenia z jazdy Lamborghini dzięki zastosowaniu pionierskich technologii. Koncepcja Lanzador wykorzystuje naszą filozofię supersportowego charakteru w połączeniu z nowymi technologiami i futurystycznym designem, doskonale wpisując się w naszą strategię Direzione Cor Tauri – mówi Stephan Winkelmann prezes i dyrektor generalny Automobili Lamborghini.



W nowym koncepcyjnym modelu zastosowano nowoczesne rozwiązania technologiczne. Silnik elektryczny o dużej mocy na każdej osi zapewnia stały napęd o szczytowej mocy jednego megawata! Sprawdzi się w każdych warunkach, na każdej nawierzchni oraz przy każdym stylu jazdy. Dzięki temu rozwiązaniu, samochód zapewnia dynamiczne zachowanie na zakrętach, dostosowane do każdej sytuacji.



W modelu koncepcyjnym wprowadzono pilota, który podczas jazdy samodzielnie reguluje systemy sterowania poprzez elementy sterowania znajdujące się na sportowej kierownicy. Kierowca może wpływać na zachowanie samochodu, a nawet tworzyć indywidualny charakter pojazdu. Lamborghini stworzyło trzy kluczowe dla samochodu koncepcyjnego systemy sterowania: kontrolę dynamiki jazdy, aktywną aerodynamikę oraz aktywne zawieszenie.



W nowo opracowanym systemie kontroli dynamiki jazdy Lamborghini Dinamica Veicolo Integrata (LDVI) wykorzystano znacznie więcej zintegrowanych czujników i siłowników, dzięki którym powstaje dokładny algorytm zachowania samochodu. Pozwala to na bardziej precyzyjne niż kiedykolwiek wcześniej dostosowanie charakteru jazdy do kierowcy, dając przedsmak przyszłej technologii radarowej.



System aktywnej aerodynamiki ALA (Aerodinamica Lamborghini Attiva) zwiększa zasięg na jednym ładowaniu akumulatora, jednocześnie poprawiając osiągi. Wykorzystana precyzyjna siła docisku przy wyższych prędkościach na zakrętach oraz najniższy możliwy opór powietrza przy maksymalnej prędkości mogą być regulowane w Lanzadorze, tak by uzyskać najlepszą wydajność samochodu. Technologia została zastosowana wcześniej w modelach Huracán Performante i Aventador SVJ.



Dzięki systemowi aktywnego zawieszenia, w tym zastosowaniu skrętnej tylnej osi i zawieszenia pneumatycznego, Lanzador w sposób optymalny dostosowuje się do każdej sytuacji na drodze za pomocą elementów sterujących na kierownicy.  Z kolei system Wheelspeed Control Lamborghini bardzo precyzyjnie reguluje moc i siłę na poszczególnych kołach, zapewniając jeszcze bardziej precyzyjne wchodzenie w zakręty oraz bezpośrednią i szybką jazdę na szczególnie krętych drogach i przy silnym przyspieszeniu.

Show CommentsClose Comments

Leave a comment