Skip to content Skip to footer

John Deere wypuścił 2-milionowy ciągnik w Mannheim

Zakład John Deere w Mannheim
Mannheim to miasto wynalazców. To tutaj wynaleziono samochód, rower i ciągnik, i choć dziś nie słynie już z produkcji ani samochodów, ani rowerów, to w dzielnicy Lindenhof z taśmy nadal zjeżdżają maszyny rolnicze. Firma Heinrich Lanz, wprowadzając 102 lata temu na rynek model Bulldog, położyła podwaliny pod jedną z najlepiej prosperujących fabryk ciągników. Od 1956 roku produkowane są tam ciągniki John Deere.

Ze względu na gwałtowny wzrost produkcji fabryka jest obecnie największym zakładem produkcyjnym firmy John Deere poza Ameryką Północną. Jest to również największy taki zakład w Niemczech, ponieważ dwie trzecie wszystkich ciągników produkowanych w tym kraju jest wytwarzanych właśnie w Mannheim. Fabryka korzysta z dogodnego położenia nad Renem – dwa razy w tygodniu drogą wodną około 250 ciągników wysyłanych jest do Rotterdamu lub Antwerpii, a następnie za granicę – w tym do Wielkiej Brytanii i Irlandii.

Jednak zakład jest nie tylko miejscem produkcji. To także przestrzeń rozwoju technologii wszystkich średniej wielkości ciągników firmy John Deere. Nad maszynami przyszłości pracuje ponad 250 inżynierów. Główny nacisk kładziony jest na zwiększenie wydajności, komfortu i efektywności. Przykładowo dzisiejsze kabiny oferują luksus porównywalny do tego, którym chwalą się nowoczesne samochody – kabiny posiadają m.in. automatyczną klimatyzację, AppleCar Play, wygodne fotele, sterowanie GPS. Konstruktorzy wkładają również wiele wysiłku w rozwiązania dotyczące norm emisji spalin.

Jednocześnie inżynierowie pracują nad alternatywnymi rozwiązaniami, takimi jak wykorzystanie biopaliw. Opracowywane są również napędy elektryczne, choć tylko dla mniejszych ciągników, ponieważ pojemność akumulatorów dla większych maszyn nie jest jeszcze wystarczająca. W 2026 roku zostanie zaprezentowany pierwszy w pełni autonomiczny, elektryczny ciągnik o mocy około 100 KM.

Ciągniki John Deere 6R i 6M
Dział rozwoju wytyczył nowy kierunek, montując w ciągnikach z Mannheim ramę. Solidna rama z tzw. stali mostowej (czyli stali równie wytrzymałej jak ta wykorzystywana przy budowie mostów) zapewnia ciągnikom ogromną stabilność podczas przenoszenia ciężkiego sprzętu. Dzięki temu pozostałe elementy ciągnika mogą być zbudowane z lżejszych materiałów, np. obudowy przekładni wykonane są z aluminium. Po wprowadzeniu w latach 90. ubiegłego wieku tej konstrukcji ramowej, wskaźniki produkcji nie przestawały rosnąć.

Od ponad 20 lat firma John Deere jest liderem na rynku ciągników we wszystkich największych krajach Europy Zachodniej. Obecny sukces zawdzięcza między innymi flagowej maszynie zakładu z Mannheim, czyli modelowi 6R 250. Z maksymalną mocą 300 KM jest to największy ciągnik, jaki kiedykolwiek powstał w tym mieście. Ogólnie rzecz biorąc, parametry ciągników z Mannheim mieszczą się w przedziale od 90 do 250 KM mocy znamionowej w klasie „luksusowej”.

2-milionowy ciągnik John Deere z Mannheim
To właśnie wspomniany model 6R 250 zjechał z linii z jubileuszowym numerem. W podziękowaniu dla zespołu produkcyjnego ciągnik został oklejony zdjęciami ponad 300 pracowników. Ciągnik uroczyście odsłonięto w zakładzie w Mannheim 22 marca w obecności prezesa firmy John Deere, Johna C. Maya. W kolejnych tygodniach maszyna będzie prezentowana na Forum John Deere. W dalszej perspektywie ma zająć honorowe miejsce w muzeum fabrycznym obok swojego młodszego brata, milionowego ciągnika JD 6400. Od rozpoczęcia działalności wyprodukowanie miliona ciągników John Deere zajęło firmie 70 lat. Dla porównania – drugi milion zjechał z linii na przestrzeni zaledwie lat 30.

Spojrzenie w przyszłość
Wraz z przekazaniem jubileuszowego ciągnika firma patrzy nie tylko wstecz, ale i w przyszłość. W nowe życie zakładu i w zabezpieczenie lokalizacji inwestuje się obecnie ponad 80 mln USD. Dzięki najnowocześniejszym, proekologicznym technologiom zużycie energii w nowym budynku będzie znacznie niższe, a emisje zostaną zredukowane do minimum. Uniknie się też produkowania ścieków i odpadów, a poziom hałasu zostanie zauważalnie obniżony w porównaniu do tego w poprzednich zakładach.

Zespoły odpowiedzialne za program szkoleń w zakładzie w Mannheim również mają okazję, aby spojrzeć wstecz i w przyszłość. Tego lata program obchodzi swoje 100 urodziny! W czasach niedoboru wykwalifikowanych pracowników firmie szczególnie zależy na kształceniu przyszłej kadry profesjonalistów. Obecnie program oferuje 160 młodym osobom szkolenia w kierunku następujących zawodów: technik mechatronik, technik mechatronik pojazdów samochodowych, mechanik przemysłowy, technik elektronik w zakresie inżynierii przemysłowej oraz mechanik maszyn budowlanych ze szczególnym uwzględnieniem spawalnictwa.

Zakład w Mannheim jest dobrze przygotowany na nadchodzące wyzwania. 2-milionowy ciągnik i dalsze inwestycje w rozwój to ważny sygnał dla ponad 3300 pracowników i całego regionu Rhein-Neckar – firma odważnie idzie naprzód.

Show CommentsClose Comments

Leave a comment