AutoMoto 26 lipca 2020
Nissan zaprezentował nowy model o intrygującej nazwie: Ariya. Pojazd, to elektryczny crossover coupé. Według zapewnień producenta, elektryczny crossover coupé Nissana zapewni dynamiczne przyspieszenie oraz wysoki komfort jazdy w ciszy. Samochód będzie wyposażony w wiele funkcji jazdy autonomicznej. Przy zasięgu szacowanym nawet na 500 kilometrów (w cyklu mieszanym wg WLTP; dane przed homologacją) Ariya będzie dysponować jednym z najwiekszych zasięgów jazdy elektrycznej.
Ariya to pierwszy model produkcyjny reprezentujący nową, „zelektryfikowaną” tożsamość marki Nissan. Przeciera Nissanowi szlak ku nowej erze motoryzacji. Ariyę posadowiono na nowej platformie samochodów elektrycznych, na której auta budować będzie też Renault jest odzwierciedleniem koncepcji Nissan Intelligent Mobility, strategii dalszego zwiększania atrakcyjności produkowanych pojazdów oraz dążenia do całkowitego wyeliminowania emisji i wypadków śmiertelnych na drogach.
Oparta na trzech głównych filarach koncepcji Nissan Intelligent Mobility (inteligentna energia, inteligentna jazda i inteligentna integracja) Ariya łączy zaawansowaną technologię z nowym poziomem bezbłędnie działającego interfejsu człowiek-maszyna.
Stylistyka modelu Ariya jest wyrazem nowych zasad projektowania samochodów Nissan. Filozofię oparto na japońskim futuryzmie. Przód samochodu prezentuje zupełnie nowatorską estetykę. Najważniejszym jego elementem jest tzw. tarcza, która w samochodzie elektrycznym zastąpiła kratę wlotu powietrza. Tarcza osłania czujniki wykorzystywane przez funkcje systemu ProPILOT oraz system inteligentnego kluczyka, nie zakłócając estetycznej spójności przodu auta.
Przeprojektowane logo marki Nissan znajduje się pośrodku tarczy, odznaczając się na niej dzięki podświetleniu 20 diodami LED. W nowym logo zachowano stare elementy: okrąg „słońca”, jak i poprzeczną belkę, okazując szacunek dziedzictwu firmy. Dolna część tarczy jest otoczona podświetleniem, które uaktywnia się gdy Ariya jest gotowa do jazdy. Cienkie reflektory w technologii LED mają formę czterech 20-milimetrowych miniprojektorów którym towarzyszą sekwencyjne kierunkowskazy układające się w literę V.
Tył prezentuje się równie intrygująco. Głównie za sprawą mocno zakrzywionego słupka C, który płynnie przechodzi w klapę bagażnika. Jednoczęściowy pas tylnych świateł jest widoczny dopier w czasie jazdy, kiedy podświetla się na czerwono. Przetłoczenia na tylnych błotnikach i wysoko zamontowany spojler dachowy zdradzają spore możliwości samochodu elektrycznego.
Kokpit zaprojektowano pod kątem maksymalnej efektywności i komfortu. Wnętrze jest zarazem eleganckie, przytulne i bardzo nowatorskie. Zastosowanie zupełnie nowej platformy samochodu elektrycznego umożliwiło zaprojektowanie kabiny należącej do najprzestronniejszych w swojej klasie.
Kompaktowe elementy zespołu napędowego pozwoliły na przeniesienie układu klimatyzacji pod maskę w miejsce tradycyjnie zajmowane przez silnik spalinowy. Dzięki temu można było lepiej wykorzystać całą długość kabiny, usuwając tunel środkowy z podłogi czy systemy, które w tradycyjnych samochodach trzeba ukrywać pod rozbudowaną deską rozdzielczą. Otwartą przestrzeń na poziomie płaskiej podłogi uzyskano umieszczając akumulator pod podwoziem, natomiast zastosowanie foteli Zero Gravity o wąskim profilu zwiększa ilość miejsca na nogi oraz ułatwia interakcje między osobami podróżującymi w przedniej i tylnej części kabiny. Cichy, elektryczny zespół napędowy oraz duża ilość materiałów dźwiękochłonnych sprawiają, że we wnętrzu auta panuje cisza nie spotykana nawet na najbardziej ekskluzywnych autach zasilanych jednostkami spalinowymi.
Ciekawostką jest regulowaną konsola środkowa, którą można przesuwać w zależności od preferencji kierowcy, a jej ustawienia można zapisać w indywidualnym profilu danego użytkownika. Pasażerowie podróżujący z tyłu mają mnóstwo miejsca na poziomie głowy oraz na nogi. Dzięki płaskiej podłodze mogą swobodnie nawet założyć nogę na nogę.
Ariya z dwoma silnikami elektrycznymi i napędem na wszystkie koła jest wyposażona w opracowany przez Nissana najnowocześniejszy system sterowania takim napędem e-4ORCE. Litera „e” w nazwie systemu oznacza, że jest to technologia oparta w 100% na napędzie elektrycznym, „4ORCE” odnosi się do fizycznej mocy i energii pojazdu, natomiast „4” wskazuje na sterowanie napędem na wszystkie koła.
W Europie dostępnych będzie pięć wersji Nissana Ariya z napędem na jedną lub obie osie z dwoma rodzajami akumulatorów i pięciu wariantach mocy. Cena tego cudu techniki na razie nie jest znana, ale premiera auta produkcyjnego nastąpi, według zapewnień Nissana, wkrótce…
Dane techniczne pojazdów na rynek europejski |
Ariya (2WD) |
Ariya (AWD – e-4ORCE) |
|||
63 kWh |
87 kWh |
63 kWh |
87 kWh |
87 kWh |
|
Pojemność |
65 kWh |
90 kWh |
65 kWh |
90 kWh |
90 kWh |
(szacunkowa, przed homologacją) |
63 kWh |
87 kWh |
63 kWh |
87 kWh |
87 kWh |
Moc |
160 kW |
178 kW |
205 kW |
225 kW |
290 kW |
Moment obrotowy |
300 Nm |
300 Nm |
560 Nm |
600 Nm |
600 Nm |
Przyspieszenie |
7,5 s |
7,6 s |
5,9 s |
5,7 s |
5,1 s |
Prędkość |
160 km/h |
160 km/h |
200 km/h |
200 km/h |
200 km/h |
Szacunkowy zasięg |
Do 360 km |
Do 500 km |
Do 340 km |
Do 460 km |
Do 400 km |
Długość |
4595 mm |
||||
Szerokość |
1850 mm |
||||
Wysokość |
1660 mm |
||||
Masa |
1,8-2,3 t |
||||
Rozstaw osi |
2775 mm |
||||
Pojemność |
2WD: LHD 468 l; RHD 466 l |
||||
Standard |
CCS (dla Europy) |
||||
Rozmiar opon |
235/55R19 | 255/45R20 (opcjonalnie) |