Skip to content Skip to footer

Ariya – nowa jakość według Nissana

Nissan zaprezentował nowy model o intrygującej nazwie: Ariya. Pojazd, to elektryczny crossover coupé. Według zapewnień producenta, elektryczny crossover coupé Nissana zapewni dynamiczne przyspieszenie oraz wysoki komfort jazdy w ciszy. Samochód będzie wyposażony w wiele funkcji jazdy autonomicznej. Przy zasięgu szacowanym nawet na 500 kilometrów (w cyklu mieszanym wg WLTP; dane przed homologacją) Ariya będzie dysponować jednym z najwiekszych zasięgów jazdy elektrycznej.

Ariya to pierwszy model produkcyjny reprezentujący nową, „zelektryfikowaną” tożsamość marki Nissan. Przeciera Nissanowi szlak ku nowej erze motoryzacji. Ariyę posadowiono na nowej platformie samochodów elektrycznych, na której auta budować będzie też Renault jest odzwierciedleniem koncepcji Nissan Intelligent Mobility, strategii dalszego zwiększania atrakcyjności produkowanych pojazdów oraz dążenia do całkowitego wyeliminowania emisji i wypadków śmiertelnych na drogach.

Oparta na trzech głównych filarach koncepcji Nissan Intelligent Mobility (inteligentna energia, inteligentna jazda i inteligentna integracja) Ariya łączy zaawansowaną technologię z nowym poziomem bezbłędnie działającego interfejsu człowiek-maszyna.

Stylistyka modelu Ariya jest wyrazem nowych zasad projektowania samochodów Nissan. Filozofię oparto na japońskim futuryzmie. Przód samochodu prezentuje zupełnie nowatorską estetykę. Najważniejszym jego elementem jest tzw. tarcza, która w samochodzie elektrycznym zastąpiła kratę wlotu powietrza. Tarcza osłania czujniki wykorzystywane przez funkcje systemu ProPILOT oraz system inteligentnego kluczyka, nie zakłócając estetycznej spójności przodu auta.

Przeprojektowane logo marki Nissan znajduje się pośrodku tarczy, odznaczając się na niej dzięki podświetleniu 20 diodami LED. W nowym logo zachowano stare elementy: okrąg „słońca”, jak i poprzeczną belkę, okazując szacunek dziedzictwu firmy. Dolna część tarczy jest otoczona podświetleniem, które uaktywnia się gdy Ariya jest gotowa do jazdy. Cienkie reflektory w technologii LED mają formę czterech 20-milimetrowych miniprojektorów którym towarzyszą sekwencyjne kierunkowskazy układające się w literę V.

Tył prezentuje się równie intrygująco. Głównie za sprawą mocno zakrzywionego słupka C, który płynnie przechodzi w klapę bagażnika. Jednoczęściowy pas tylnych świateł jest widoczny dopier w czasie jazdy, kiedy podświetla się na czerwono. Przetłoczenia na tylnych błotnikach i wysoko zamontowany spojler dachowy zdradzają spore możliwości samochodu elektrycznego.

Kokpit zaprojektowano pod kątem maksymalnej efektywności i komfortu. Wnętrze jest zarazem eleganckie, przytulne i bardzo nowatorskie. Zastosowanie zupełnie nowej platformy samochodu elektrycznego umożliwiło zaprojektowanie kabiny należącej do najprzestronniejszych w swojej klasie.

Kompaktowe elementy zespołu napędowego pozwoliły na przeniesienie układu klimatyzacji pod maskę w miejsce tradycyjnie zajmowane przez silnik spalinowy. Dzięki temu można było lepiej wykorzystać całą długość kabiny, usuwając tunel środkowy z podłogi czy systemy, które w tradycyjnych samochodach trzeba ukrywać pod rozbudowaną deską rozdzielczą. Otwartą przestrzeń na poziomie płaskiej podłogi uzyskano umieszczając akumulator pod podwoziem, natomiast zastosowanie foteli Zero Gravity o wąskim profilu zwiększa ilość miejsca na nogi oraz ułatwia interakcje między osobami podróżującymi w przedniej i tylnej części kabiny. Cichy, elektryczny zespół napędowy oraz duża ilość materiałów dźwiękochłonnych sprawiają, że we wnętrzu auta panuje cisza nie spotykana nawet na najbardziej ekskluzywnych autach zasilanych jednostkami spalinowymi.

Ciekawostką jest regulowaną konsola środkowa, którą można przesuwać w zależności od preferencji kierowcy, a jej ustawienia można zapisać w indywidualnym profilu danego użytkownika. Pasażerowie podróżujący z tyłu mają mnóstwo miejsca na poziomie głowy oraz na nogi. Dzięki płaskiej podłodze mogą swobodnie nawet założyć nogę na nogę.

Ariya z dwoma silnikami elektrycznymi i napędem na wszystkie koła jest wyposażona w opracowany przez Nissana najnowocześniejszy system sterowania takim napędem e-4ORCE. Litera „e” w nazwie systemu oznacza, że jest to technologia oparta w 100% na napędzie elektrycznym, „4ORCE” odnosi się do fizycznej mocy i energii pojazdu, natomiast „4” wskazuje na sterowanie napędem na wszystkie koła.

W Europie dostępnych będzie pięć wersji Nissana Ariya z napędem na jedną lub obie osie z dwoma rodzajami akumulatorów i pięciu wariantach mocy. Cena tego cudu techniki na razie nie jest znana, ale premiera auta produkcyjnego nastąpi, według zapewnień Nissana, wkrótce…

Dane techniczne pojazdów na rynek europejski

Ariya (2WD)

Ariya (AWD – e-4ORCE)

63 kWh

87 kWh

63 kWh

87 kWh

87 kWh

Pojemność
akumulatora

65 kWh

90 kWh

65 kWh

90 kWh

90 kWh

(szacunkowa, przed homologacją)

63 kWh

87 kWh

63 kWh

87 kWh

87 kWh

Moc

160 kW

178 kW

205 kW

225 kW

290 kW

Moment obrotowy

300 Nm

300 Nm

560 Nm

600 Nm

600 Nm

Przyspieszenie
(0-100 km/h)

7,5 s

7,6 s

5,9 s

5,7 s

5,1 s

Prędkość
maksymalna

160 km/h

160 km/h

200 km/h

200 km/h

200 km/h

Szacunkowy zasięg
(Wartość szacunkowa – cykl mieszany wg WLTP)

Do 360 km

Do 500 km

Do 340 km

Do 460 km

Do 400 km

Długość

4595 mm

Szerokość

1850 mm

Wysokość

1660 mm

Masa
(w zależności od
wersji i wyposażenia)

1,8-2,3 t

Rozstaw osi

2775 mm

Pojemność
bagażnika

2WD: LHD 468 l; RHD 466 l
4WD: LHD 415 l; RHD 408 l

Standard
ładowania

CCS (dla Europy)

Rozmiar opon
(przód i tył)

235/55R19 | 255/45R20 (opcjonalnie)

Show CommentsClose Comments

Leave a comment

0.0/5