Skip to content Skip to footer

Alfa Romeo Tonale – brakujące ogniwo, które może nabroić

Tonale od początku spowodowała duże poruszenie, nie tylko wśród fanów marki, ale przede wszystkim entuzjastów małych SUVów. Nowa Alfa stała się brakującym ogniwem w ofercie włoskiego producenta, a analitycy rynku wieszczą jej kolejny sukces sprzedażowy.

Najwyraźniej nowa strategia sprzedaży się sprawdza co Stellantis, właściciel marki potwierdził wynikami po pierwszym półroczu 2023 r. W skali globalnej, liczba rejestracji wzrosła o 57% w porównaniu z pierwszą połową 2022 r., przy czym w Europie odnotowano silny i stały wzrost, a średnie wartości podwoiły się (wzrost o 100%). W regionie, w którym trend wzrostowy jest silny i równomierny, znakomite wyniki osiągnięto we Francji (+123%), Niemczech (+116%) i Włoszech (+131%). Alfa Romeo znalazła się na najwyższym stopniu podium wśród marek premium i zajęła trzecie miejsce w branży. W porównaniu z rokiem 2022, Alfa Romeo wspięła się o 24 pozycje – to najlepszy wynik pod względem wzrostu w tegorocznej edycji IQS (Initial Quality Study).
Wyniki te oparte o sprzedaż dwóch modeli, Stelvio oraz Giulia. Ogromny wpływ na poprawę tychże – co może być wręcz brawurowe – będzie miała Tonale.
W nasze ręce, dzięki uprzejmości MM Cars, właściciela warszawskiego salonu Alfy Romeo przy ulicy Jubilerskiej 6 trafiła hybrydowa Alfa Romeo Tonale w wersji Edizione Speciale.



First Look
Alfie Romeo stylistów można zazdrościć. Model od dawna wiodą prym wzornictwa i odzwierciedlają ducha włoskiej i sportowej motoryzacji. Nie inaczej jest z Tonale, której bryła doskonale oddaje ideę perfekcyjnych proporcji zarówno dla rodzinnego SUV co i auta sportowego. Masywna atrapa grilla wieńczy brzegi płaskimi reflektorami z trzema charakterystycznymi łukami ledowymi z każdej ze stron. To niewątpliwie stylistyczne nawiązanie do legendarnej Alfy Zagato SZ, która dziś pozostaje w sferze marzeń kolekcjonerów.
20-calowe felgi w stylu QuadriFoglio nadają stylistyce ogrom sportowego charakteru, odsłaniając masywne zaciski tarcz hamulcowych. Mimo rozmiarów zapewniają bardzo wysoki komfort podróżowania.

Wnętrze
Tutaj nawet malkontenci nabiorą wody w usta, bowiem widać tu kawał designerskiej roboty. Obszycia tapicerskie oraz ergonomia to elementy, z których słyną włoscy projektanci. Biorąc pod uwagę cenę (o tym później) jakość niektórych elementów plastikowych pozostawia wiele do życzenia. Spasowanie jednak wszystkich elementów nadaje kokpitowi Tonale odczucie znacznie wyższej półki cenowej. Miejsca jest naprawdę sporo, także dla 5 dorosłych osób. Foremny bagażnik to 385 l. po rozłożeniu siedzeń tylnych pojemność zwiększa się do 1430 l. w wersji hybrydowej. Wersja spalinowa posiada bagażnik nieco większy o pojemności 500 l/1550l.

Na wyposażeniu Tonale, Klienci najbardziej skorzystają, bowiem nawet wersja podstawowa posiada dodatki, których próżno szukać w innych modelach Alfy – a to wszystko za sprawą nowej strategii sprzedażowej producenta, który nie ukrywa, że jednym z zadań testowanego modelu ma być przyciągnięcie Klienta, którego marka dotychczas nie interesowała. Poza dodatkami stylistycznymi, znajdziemy całe gro asystentów prowadzenia i parkowania, multimedialne pakiety z ponad 10 calowym wyświetlaczem w centralnej części konsoli, poprzez system Alfa DNA czy obszycie kierownicy skórą, foteli zaś czarną alcantarą z czerwonymi przeszyciami. Dla miłośników sportowej jazdy, Alfa zapewniła ogromne, aluminiowe manetki zmiany biegów za kierownicą, których rozmiar ma uchronić ześlizgiwaniem się palców, niezależnie od położenia rąk na kierownicy. Takie zabieg to również nawiązanie do motorsportu w najlepszym wydaniu.

Mimo, że Alfa Romeo Tonale mierzy 452,8 cm długości, 183,5 cm szerokości (208,2 cm z lusterkami) i 161,4 cm wysokości. Jej rozstaw osi to 263,6 cm i niemal 16 cm prześwitem, stylistom udało się zachować sportowy charakter całkiem sporego SUVa. Testowany model posiadał napęd na dwie osie (dostępne wersje przednionapędowe). Masa auta to 1600 kg. O ile sportowa stylistyka modelu naprawdę może się podobać, o tyle dynamika pozostawia już sporo do życzenia. 160 KM silnik zasilany dodatkowymi 20 KM to trochę za mało bo bardzo dynamicznej jazdy. I jest to dziwne wypozycjonowanie mocy, wobec jakości układu zawieszenia i kierowniczego, które wołają o moc i czasami jazdy torowej. Ma to jednak odzwierciedlenie w ekonomii.

Tonale zapewne na dobre ugości się w segmencie premium, konkurując z takimi modelami jak Audi Q3 czy BMW X1, Jaguar E-Pace czy Lexus UX. Ceny podstawowej wersji nie są niskie, bowiem zaczynają się od 157 tys zł. w wersji Edizione Speciale od 189 tys zł. Czy to dużo? Ceny podstawowego BMW X1 zaczynają się od 175 tys zł, Lexusa UX już od 139 tys zł. Alfa zatem pozycjonuje się w swojej klasie pośrodku, co jest dobrym ruchem dla nowego modelu. Jednak to co oferuje w swoim podstawowym wyposażeniu, jeszcze długo pozostanie jednak bezkonkurencyjna.

tekst i fot: Leszek Cieloch

Show CommentsClose Comments

Leave a comment