Skip to content Skip to footer

Włoski styl „made in Neckarsulm”: NSU Lambretta

 Lambretta była słynnym skuterem z lat 50. Urzekała melodyjną nazwą i włoskim stylem „la dolce vita”. Nie był to jednak wynalazek marki NSU, ale licencjonowana produkcja oparta na projekcie włoskiego producenta Innocenti, który w tym czasie sprzedawał licencje różnym producentom w różnych krajach. To, jak NSU w roku 1950 wprowadziło Lambrettę na ulice Niemiec, jest tematem piątego odcinka serii Audi Tradition poświęconej historii modeli NSU.

W roku 1950 zakład w Neckarsulm doświadczył fali zwolnień. Związane to było z wygaśnięciem w połowie tego roku umowy na naprawę pojazdów dla armii amerykańskiej stacjonującej w Niemczech. Kierownictwo NSU rozpoczęło desperackie poszukiwania sposobów na wykorzystanie mocy produkcyjnych zakładu. Na szczęście wkrótce znaleziono rozwiązanie. W Niemczech zaczęły być wtedy bardzo modne skutery – NSU postawiło na ten trend. Firma z siedzibą w Neckarsulm podpisała umowę licencyjną z włoskim producentem Innocenti i jeszcze w 1950 r. rozpoczęła produkcję NSU Lambretta. Nazwa skutera nawiązywała do jego pochodzenia: siedziba włoskiego licencjodawcy znajdowała się na przedmieściach Mediolanu, w Lambrate.



W latach, w których Lambretta była produkowana w Neckarsulm, NSU wprowadziło na rynek dwa jej warianty. Do 1954 r. wytwarzany był skuter o pojemności skokowej 123 cm3 i prędkości maksymalnej 70 km/h, a od 1954 r. wersja 150 cm3 z prędkością maksymalną 81 km/h. Mniejsza wersja miała moc wyjściową 4,5 KM, podczas gdy mocniejsza Lambretta osiągała 6,2 KM. Oba warianty były napędzane jednocylindrowym silnikiem dwusuwowym. W latach 1950-1956 zbudowano około 117 000 egzemplarzy obu modeli.

Skutery były dostępne w czterech kolorach: limonkowym, beżowym, szarym i jasnoszarym. Kiedy zgodnie z planem w 1956 r. umowa licencyjna z Innocenti wygasła, NSU zdecydowało się nadal budować skutery – teraz jako własny projekt, który mógł być sprzedawany również na innych rynkach. W ten sposób Lambretta stała się NSU Prima, która była dostępna w czterech wariantach. Do czasu zakończenia produkcji skuterów w Neckarsulm w 1964 roku, zbudowano łącznie 160 000 skuterów Prima.

Show CommentsClose Comments

Leave a comment