Skip to content Skip to footer

Symulacja Carsmile: WIBOR w dół, rata za auto spadła o 100 zł

Obniżki stóp rynkowych, jakie nastąpiły m.in. w związku ze spadkiem inflacji, zaowocowały zmniejszeniem raty leasingu o 100 zł – wynika z symulacji Carsmile. Czy to oznacza, że auta będą taniały? Do wyborów zostały jeszcze trzy posiedzenia RPP, najbliższe już za tydzień.


Stopa WIBOR, od której zależy wysokość rat leasingowych, spadła od szczytu z listopada 2022 r. (7,61%) już o niemal 1 pkt. proc. i wynosi obecnie 6,7%. Obniżka stóp rynkowych to efekt spadku inflacji, która w szczytowym momencie tj. w lutym br. wynosiła 18,4%, a w lipcu spadła do 10,8%. Niewykluczone, że w kolejnych miesiącach wskaźnik wzrostu cen wejdzie w obszar jednocyfrowy – czytamy w raporcie Carsmile. Obecny poziom inflacji jest wprawdzie wciąż bardzo daleki od celu inflacyjnego NBP (wynosi on 2,5% z możliwością odchylenia o +/- 1 pkt. proc.), jednak ekonomiści oczekują, że w tym roku może dojść do jednej lub dwóch obniżek stop procentowych przez RPP.

Jeśli inflacja będzie nadal spadać, RPP z dużym prawdopodobieństwem zdecyduje się na jedną lub dwie obniżki stóp procentowych do końca roku, łącznie o co najmniej 0,5 pkt. proc., głównie ze względu na czynniki polityczne, czyli rok wyborczy – uważa Michał Knitter, wiceprezes Carsmile. – Zostało to już częściowo odzwierciedlone w stopach rynkowych i skutkuje „lżejszą” ratą leasingu za samochód, chociaż RPP nie dokonała jeszcze żadnych cięć w obecnym cyklu – podkreśla ekspert.


Kiedy pierwsza obniżka?
Najbliższe posiedzenie RPP zaplanowano na 28 sierpnia, jednak jest to tzw. posiedzenie niedecyzyjne, podczas którego Rada nie zmieni stóp. Kolejne posiedzenia zaplanowano na 12-13 września oraz 3-4 października, co oznacza, że przed wyborami parlamentarnymi (15.10) odbędą się jeszcze dwa „decyzyjne” posiedzenia RPP, na których może dojść do obniżki stopy referencyjnej NBP.
Analitycy Carsmile sprawdzili, czy spadek WIBORu od szczytu z listopada ub.r. ma już odczuwalny wpływ na ratę leasingu za auto. Pod uwagę wzięli dwa samochody, jeden o wartości 170 tys. zł netto, a drugi o wartości 200 tys. zł netto, które zostały wyleasingowane na okres 5 lat. Szczegółowe założenia odnośnie wkładu własnego i wykupu przedstawia tabela. Przypomnijmy, że według najnowszych danych IBRM Samar, średnia cena nowego samochodu w Polsce osiągnęła w czerwcu kolejny rekord i przekroczyła 175 tys. zł (brutto), rosnąc o niemal 15% względem czerwca 2022 r.

Raty w dół, ale nie warto czekać
Z analizy Carsmile wynika, że rata za samochód o wartości 200 tys. zł netto i przyjętych do symulacji założeń spadła już o 100 zł netto na skutek samej obniżki stopy WIBOR, a rata za auto kosztujące 170 tys. zł netto spadła z tego powodu o 83 zł. Samochody kosztujące (wg cen katalogowych) ok. 200 tys. zł netto to przykładowo BMW 318i (w wersji m Sport out), Volvo XC60 (w wersji B4 B Plus Dark Out) czy Mercedes GLA (200 d AMG). W grupie pojazdów kosztujących „katalogowo” ok. 170 tys. zł netto wymienić można z kolei Mercedesa CLA (w wersji m HEV AMG), Nissana X-trail (1.5 VC-T mHEV) czy Subaru Forrestera (3.0i-L Platinum).
W skali całego okresu leasingowania obniżka raty o 100 zł miesięcznie oznacza spadek kosztu leasingu o 5-6 tys. zł. Czy to zapowiedź, że auta w Polsce będą tanieć? W ocenie Michała Knittera, nie ma ku temu obecnie jednoznacznych przesłanek.

Ceny katalogowe samochodów nadal rosną i są to podwyżki rzędu kilkunastu procent w skali roku, czyli nadal znaczące. Mamy jednocześnie korzystne dla nabywców zjawisko, jakim jest powrót polityki rabatowej, dzięki której auto można kupić taniej niż wynika to z oferty katalogowej. Dodatkowym pozytywnym elementem jest spadek raty za samochód ze względu na niższą stopę WIBOR. Czasy oczekiwania na auto zamówione według indywidualnej konfiguracji są obecnie bardzo dobre i wynoszą ok. 3-4 miesięcy dla najpopularniejszych modeli – wylicza Michał Knitter.
Dlatego, jego zdaniem, mamy obecnie korzystny dla nabywców splot różnych czynników rynkowych, ale może to być zjawisko chwilowe. – Jest dobry moment na zakup czy wynajem auta, ale nie spodziewam się, aby w kolejnych miesiącach ceny zaczęły spadać, myślę raczej, że jeśli popyt na rynku zacznie się odbudowywać, to warunki cenowe i okresy oczekiwania ulegną pogorszeniu – podsumowuje wiceprezes Carsmile.

Show CommentsClose Comments

Leave a comment