Skip to content Skip to footer

Perły aukcji klasyków motoryzacji RM Sotheby’s w Paryżu

Już po raz jedenasty, ostatniego dnia stycznia (31 stycznia) odbędzie się jedna z najważniejszych aukcji motoryzacyjnych organizowana przez prestiżowy dom aukcyjny RM Sotheby’s. Uroczystość światowych miłośników motoryzacji zorganizowana będzie w jednym z najbardziej elitarnych miejsc stolicy Francji, Salles du Carrousel w Luwrze, w pobliżu placu Vendome oraz Concorde, nazywany Złotym Trójkątem.

Na aukcji pojawi się blisko 75 modeli, głównie producentów niemieckich oraz włoskich. Kilka modeli będzie ogromnym wyzwaniem dla kolekcjonerów. Podczas aukcji zostanie zlicytowany również motocykl ze stajni Bimota oraz akcesoria wyścigowe z kolekcji Ferrari Monza Sp1/Sp2.

Poniżej prezentujemy najciekawsze modele wraz ze zdjęciami, które będą dostępne na aukcji w Paryżu.

Supersamochody


Ferrari LaFerrari 2016 r. – 4 800 000 Euro
Model z unikatowej kolekcji Ultimate Performance, wyposażony jako pierwszy w hybrydowy zespół napędowy wywodzący się z F1. Silnik hybrydowy o łącznej mocy 963 KM. LaFerrari wykończone jest w oryginalnej kombinacji kolorów Bianco Avus z wnętrzem obitym alcantarą. Jeden z 499 modeli LaFerrari z przebiegiem 16 kilometrów.

Lamborghini Centenario LP770-4 – 4 000 000 Euro
Centenario to jeden z 20 modeli roadster, wyprodukowanych dla upamiętnienia stulecia założyciela firmy Ferruccio Lamborghini, jako jedyny skonfigurowany w charakterystycznej kolorystyce Rosso Efesto. Prezentowany egzemplarz dopuszczony jest do ruchu drogowego, oryginalny przebieg to zaledwie 71 km. Auto napędzane jest 6.5 litrowym silnikiem benzynowym V12 i mocy 770 KM.



Ferrari Enzo 2003 r. – 3 500 000 Euro
To klasa najwyższej próby i jeden z najważniejszych modeli w historii Ferrari, dla wielu kolekcjonerów „Jednorożec”. Samochód, który nigdy nie stracił i nie straci na wartości, zaliczany do elitarnego klubu hipersamochodów. Wyposażony w silnik V12 o mocy 660 KM. Wyprodukowany w ilości 400 szt. Więcej informacji dom aukcyjny nie zdradza o licytowanym modelu.



Bugatti Chiron „La Mer Argentee” 2017 r – 3 500 000 Euro
„La Mer Argentee” czyli srebrne morze charakteryzuje się wykończeniem z polerowanego stopu, jeden z 500 wyprodukowanych modeli. Napędzany 8 litrowym silnikiem W-16 skonstruowanym przez producenta o mocy 1479 KM. Jeden z pierwszych 3 modeli „LMA”

Koenigsegg Regera 2021 r – 2 600 000 Euro
Model pochodzący z prywatnej kolekcji, w kolorze Moon Silver z niebieskimi pasami. To jeden z najszybszych produkowanych samochodów świata, który osiąga prędkość 400 km/h. Prezentowany model to jedne z 80 wyprodukowanych, z których każdy był inaczej spersonalizowany, co czyni je jeszcze bardziej unikatowymi. 5-litrowy silnik V8 o mocy 1084 KM, zasilany przez zespół wydrukowanych w 3D turbosprężarek o zmiennej geometrii, z trzema silnikami elektrycznymi, z których dwa napędzają każdy tylny wał napędowy.

Ford GT Carbon 2022 – 1 000 000 Euro
Druga generacja historii amerykańskich wyścigów modelu Forda GT, jednej z 1350 wyprodukowanych modeli. Samochód z przebiegiem 20 kilometrów w kombinacji kolorystycznej Frozen White z czerwonymi akcentami i wnętrzem z czarnej Alcantary. Silnik o moc podniesionej do 660 KM.


Youngtimery

Aston Martin V12 Zagato 2012 r. – 500 000 Euro
Pochodzący z prywatnej kolekcji model, ręcznie wykończony przez kultowe studio ZAGATO z charakterystycznym dachem „podwójnej bańki”. Jeden z 61 wyprodukowanych egzemplarzy z przebiegiem 1228 kilometrów pochodzi z 20212 r. Premiera auta odbyła się podczas Concorso d’Eleganza Villa d’Este w 2011 roku, Aston Martin V12 Zagato uczcił 50. rocznicę powstania DB4 GT Zagato i trwałego partnerstwa pomiędzy Gaydonem a włoską carrozzerią.

Lancia Delta HF Integrale Evoluzione II 1994 r. – 130 000 Euro
Bezdyskusyjnie jeden z najbardziej kultowych modeli, którego korzenie wywodzą się z rajdów WRC. Lancia modelem Integrale zwyciężała dziewięć z 13 rund WRC w 1987 r. To szosowa wersja legendy motorsportu wyposażona silnik o pojemności 1995 cm3 ze stałym napędem na 4 koła oraz dwoma wałkami rozrządu. Moc to 212 KM.

Alfa Romeo SZ 1991 r. – 75 000 Euro
Model pochodzący z prywatnej kolekcji. SZ były produkowane jedynie przez dwa lata w ilości 1036 szt. Kiedy w latach 80. Alfa Romeo została przejęta przez ówczesną konkurencyjną markę Fiat, szefowie wiedzieli, że marka potrzebuje modelu, który pobudzi wyobraźnię opinii publicznej. W rezultacie powstał samochód, który zszokował świat i który po ponad 30 latach wciąż budzi respekt: ​​Alfa Romeo SZ. Dzika stylizacja, będąca owocem współpracy stylisty Citroëna SM Roberta Oprona i Antonio Castellany z Centro Stile Fiat, została wprowadzona do produkcji przez Zagato przy użyciu innowacyjnych metod projektowania i konstrukcji. SZ otrzymał przydomek Il Mostro, czyli „Potwór”, częściowo ze względu na kanciaste, termoplastyczne, kompozytowe panele nadwozia. Ale także potężny 3,0-litrowy silnik V6 o mocy 207 koni mechanicznych, który przekazywał napęd na tylne koła.

Renault Clio V6 255, 2004 r. – 110 000 Euro
Najbardziej ekstremalna wersja Clio jaka opuściła fabrykę. Moel z silnikiem V6 umieszczonym centralnie jest jednym z 1309 wyprodukowanych modeli. Licznik z przebiegiem 28 223 kilometry. „W 2003 roku wypuszczono znacznie ulepszony „Phase II” o mocy 255 koni mechanicznych, a produkcja została przeniesiona z TWR do Renault Sport w Dieppe. Reklamowane jako najpotężniejszy hot hatch na świecie, Clio było szalone, a mimo to miało sens „ czytamy w prospekcie RM Sotheby’s.

Klasyki

Ferrari 275 GTB/6C Alloy by Scaglietti 1966 r – 3 200 000 Euro
„Kiedy kurtyna opadła podczas Salonu Samochodowego w Paryżu w 1964 r., oczy wszystkich przyciągnęły najnowszą maszynę, która wyszła z warsztatów w Maranello. Długi, zwinny i z ledwie widocznymi prostymi krawędziami, zaprojektowany przez Pininfarinę 275 GTB był rzeźbionym arcydziełem, które wypełniło lukę między inżynierią a sztuką. Jako najnowsza ewolucja serii 250 Ferrari, 275 GTB było bezpośrednim następcą 250 GT/L Berlinetta Lusso”.
Silnik 3.3 Litra V12 z sześcioma gażnikami Webera DCN9. Od 2006 r. z certyfikatem „Czerwonej Księgi” Ferrari Classiche.

Porsche 356 A Speedster Carrera GS 1957 r. – 850 000 Euro
Jeden z najbardziej pożądanych wariantów 256 A Speedster, odrestaurowany tylko na bazie oryginalnych części wzbudział zachwyt w swiecie miłosników niemieckiej marki. „Dzięki geniuszowi Maxa Hoffmana, wiodącego importera Porsche w USA, model Speedster odniósł ogromny sukces w Ameryce Północnej. Pragnąc wykorzystać swój sukces w sportach motorowych w regionie, Porsche wprowadziło na rynek Carrerę GS wyposażoną w dostosowaną do ruchu drogowego wersję silnika z dwoma głowicami, z podwójnymi wałkami rozrządu zaprojektowanego przez Ernsta Fuhrmanna, który odniósł tak duży sukces w modelu 550 Spyder. Od 1957 roku model był dostępny w wersji „de luxe” lub w lekkiej, wyczynowej wersji GT”.

BMW M1 1980 r – 550 000 Euro
Eleganckie BMW M1 w kształcie klina, zaprojektowane przez Giorgetto Giugiaro, zostało stworzone do rywalizacji sportowej. Zbudowane na podwoziu typu spaceframe zaprojektowanym przez Gian Paolo Dallara i lekkim nadwoziem z włókna szklanego zbudowanym przez Trasformazioni Italiana Resine. Ambicje Monachium w zakresie sportów motorowych spełniło 56 egzemplarzy zbudowanych z myślą o rywalizacji w mistrzostwach BMW M1 Procar i później, a pozostałe 399 samochodów przeznaczono do użytku na drogach. Model wyposażony w 3.5 litrowy, sześciocylindrową rzędówkę zapoczątkowało erę sportowych modeli M-Power ze stajni BMW.

Bigata Douze Special 1947/9 – 200 000 Euro
Ta niesamowita maszyna została skonstruowana pod koniec lat czterdziestych XX wieku przez Georgesa Bigatę, którego rodzina była właścicielem firmy produkującej sprężony gaz ziemny w Bordeaux. Uznając, że mocny samochód napędzany produktem jego rodziny przyciągnie biznes, Bigata przystąpił do przekształcenia swojego amerykańskiego coupe Auburn 12-160 z 1932 r. w mocny samochód sportowy. Według magazynu Rétro Hebdo z 24 września 1998 r., samochód został przez entuzjastę André Varenne’a, który odbudował prezentowany model i chętnie demonstrował go podczas różnych wydarzeń historycznych; był testowany przez takie legendarne postacie sportów motorowych, jak Juan Manuel Fangio, którego zdjęcie za kierownicą znajduje się w wielu dokumentacjach historycznych.

Fiat 500 Spiaggina Boano 1058 r. – 290 000 Euro
1 z 2 modeli należący do właściciela FIATA – Gianniego Agnelli, stworzony przez Mario Boano z Carrozzeria Ghia. Ręcznie wykonane modele, oparte na podłodze i elementach mechanicznych skromnego Fiata Nuovo 500, „obejmowały zawadiackie otwarte nadwozie”, drewniane elementy wykończeniowe, tkane przednie siedzenia i pluszową tylną kanapę dla pasażerów. Jeden z nich został podarowany Arystotelesowi Onassisowi, natomiast egzemplarz ten został zarejestrowany na nazwisko Agnelli w dniu 25 czerwca 1958 roku i używany do zabawiania przyjaciół i dygnitarzy w spektakularnej Willi Leopolda w Villefranche-sûr-Mer we Francji.

Oprac.: Leszek Cieloch

Show CommentsClose Comments

Leave a comment