Skip to content Skip to footer

Nowe modele pracy i preferencje polskich pracowników biurowych – wyniki badań

Badanie opublikowane przez Sony Professional Displays and Solutions Europe przedstawia jasny obraz nowych wzorców pracy i preferencji z perspektywy zarówno pracowników, jak i przedsiębiorców. Według raportu ponad połowa (58%) polskich pracowników biurowych nadal chce pracować w dedykowanym biurze, jednak 39% narzeka, że ich biura i infrastruktura techniczna w nich dostępna nie odpowiadają ich aktualnemu trybowi pracy.

Od wybuchu pandemii trendy dotyczące preferowanych miejsc pracy wciąż się zmieniają, ponieważ zarówno pracownikom, jak i przedsiębiorcom trudno znaleźć nowy złoty środek. Badanie Sony wykazało, że choć elastyczny tryb pracy stał się już normą, to właściciele firm nadal mają problemy z zaspokojeniem potrzeb pracowników i zapewnieniem im zaplecza technicznego umożliwiającego wydajną pracę.

We współpracy z Censuswide Sony zapytało prawie 2600 pracowników biurowych, kierowników oraz dyrektorów wykonawczych europejskich firm z siedzibami w Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Włoszech, Polsce, Hiszpanii, Danii i Szwecji, aby dowiedzieć się więcej na temat ich potrzeb w miejscu pracy, preferencji, środowisk i priorytetów.

Własne biuro czy coworking?
Kilka lat temu wiele firm wybierało open space i gorące biurka, które sprzyjały ścisłemu współdziałaniu pracowników. Przed wybuchem pandemii, gdy w biurze spędzało się 5 dni w tygodniu, było to dobre rozwiązanie — dziś jednak jego przydatność jest sprawą dyskusyjną.

Ponad połowa (61%) dyrektorów wykonawczych i przedsiębiorców w Polsce nadal planuje korzystać w przyszłości z przestrzeni coworkingowych, mimo że taki system preferuje jedynie 11% pracowników. Mimo kontynuowania inwestycji w przestrzenie coworkingowe ponad połowa (45%) przedsiębiorców i dyrektorów wykonawczych zamierza również zwiększyć w przyszłości liczbę własnych biur i zgadzają się oni, że odpowiednia infrastruktura technologiczna (55%) wraz z elastycznymi godzinami pracy (74%) będą kluczem do zapewnienia zatrudnionym komfortu pracy. Pogląd ten podzielają pracownicy, spośród których 85% ma nadzieję na udoskonalenia w biurach firmowych oraz zapewnienie właściwego zaplecza technicznego w celu dostosowania do nowego elastycznego, asynchronicznego trybu pracy.

Stworzenie biura przyszłości, którego wymagają pracownicy, to dla pracodawców nie lada wyzwanie. 87% z nich skarży się na przeszkody w dostosowaniu przestrzeni biurowych do aktualnych potrzeb podwładnych. Trzy najczęściej wymieniane spośród nich to brak odpowiednich rozwiązań budowlanych (34%), niewystarczający budżet (34%) i rozproszenie pracowników (27%).

Niektórzy pracują wyłącznie w biurach, większość jednak preferuje elastyczność
Nieco ponad jedna czwarta (27%) polskich pracowników biurowych nadal pracuje wyłącznie w  firmowych biurach. Mimo to współpracują oni z osobami znajdującymi się w różnych lokalizacjach: z danych wynika, że średnio 82% wszystkich spotkań odbywa się z udziałem przynajmniej jednego pracownika zdalnego.

Ludzie coraz bardziej cenią sobie pełną elastyczność, chcąc zawsze pracować w wybranym przez siebie miejscu (48%), zatem ten asynchroniczny model pracy zagości na dłużej. 90% przedsiębiorców twierdzi, że umożliwiają pracę asynchroniczną, a 95% polskich pracowników biurowych uważa, iż ten model pracy — o ile został właściwie wdrożony przez pracodawcę — pozytywnie wpływa na ich produktywność (24%), zdrowie psychiczne (33%), równowagę między pracą i życiem osobistym (41%) oraz pomaga obniżyć poziom stresu (41%).

Prawie wszyscy polscy pracownicy (93%) są zgodni, że miejsce pracy wpływa na ich produktywność, zatem przezwyciężenie tych barier i stworzenie pracownikom zdalnym i biurowym warunków sprzyjających udanej i wydajnej współpracy powinno stanowić główny priorytet przedsiębiorców. Jest to tym ważniejsze, że zadowolenie i produktywność pracowników, których wspomaga w pracy odpowiednia technologia, przekładają się na zwiększenie możliwości biznesowych i rozwój firm.

„Według naszego najnowszego badania ludzie cenią sobie pracę w biurach i nadal chcą w nich pracować, kiedy tylko mogą. Na coraz bardziej konkurencyjnym rynku produktywność, zadowolenie i lojalność pracowników mają ogromne znaczenie, dlatego przedsiębiorcy powinni liczyć się ze zdaniem osób zatrudnionych i uczynić z niego priorytet. Wiemy, że środowisko pracy nieustannie się zmienia, dlatego biura przyszłości muszą wykorzystywać technologię, aby dostosować się do tych zmian; ale nie wystarczy po prostu zaproponować opcji pracy w biurze — biuro to wraz z wyposażeniem technicznym należy dostosować do aktualnych potrzeb pracowników, aby zadbać o ich komfort, produktywność, współpracę i sukces. — Adam Dover, Senior Trade Marketing Manager, Sony Professional Displays and Solutions.

Show CommentsClose Comments

Leave a comment