AutoMotoNewsPrezentacje

World Car Of The Year 2021. Luksusowy Defender, Audi RS Q8 sportowym autem roku? O co chodzi? Wyjaśnia juror Maciej Pertyński

Pandemia kompletnie przewróciła wszystko do góry nogami, ale wszyscy staramy się normalnie żyć – także jury konkursu na Światowy Samochód Roku się nie poddało. Dziś ogłaszamy finałowe trójki w pięciu kategoriach Konkursu – zaś zwycięzców poznamy 20 kwietnia 2021.

Maciej Pertyński, Pertyngledzi.com. Juror World Car Of The Year, członek zarządu Polskiego Stowarzyszenia Dziennikarzy Motoryzacyjnych

Nie da się ukryć, że choć jurorem tego konkursu jestem od początku jego istnienia w 2004 r., tak hmmmm… interesującego zestawu finalistów jeszcze nie widziałem.

Zwraca uwagę istna dominacja Hondy i Toyoty, a konkretnie dwóch modeli: Hondy-e oraz Toyoty Yaris. Każdy z nich znalazł się w trzech finałach, zaś w dwóch stanęły naprzeciw siebie – w tym w kategorii koronnej, Światowy Samochód Roku. Ich rywalem jest Volkswagen I.D.4.

Nie wywoła zdziwienia informacja, że Honda-e i Toyota Yaris rywalizują ze sobą również w kategorii samochodów miejskich, gdzie jednak Honda wywiera olbrzymią presję: tym trzecim jest bowiem Honda Jazz.

Znakiem czasu jest obecność SUV-ów w kategoriach aut luksusowych (tu Land Rover Defender walczy z Mercedesem klasy S i zupełnie nowym, ale potężnym konkurentem wystawionym przez Volvo: Polestarem 2) i sportowych, gdzie niemalże seryjny triumfator w tej kategorii, Porsche – tym razem w postaci modelu 911 Turbo – ma za rywali wspaniałego SUV-a Audi RS Q8 oraz… przeszło dwukrotnie słabszą od konkurentów, maleńką Toyotę Yaris, a konkretnie GR Yaris, czyli tak nie do końca Yarisa, o czym wszyscy wiemy już od grudnia ubiegłego roku…

Ostatnią kategorią jest wybór króla motoryzacyjnego designu – tu mamy znów Hondę-e obok oszałamiającej Mazdy MX-30 i… Land Rovera Defendera. Także w tej kategorii jeszcze nigdy nie było dziwniejszego zestawu finalistów – niemniej obecność kolejnej Mazdy w tym finale oznacza jedno: w Hiroshimie stworzono szkołę stylistyczną, która zdominowała w ogromnym stopniu świat samochodów.

Jednak co innego zwraca największą uwagę: tylko w kategorii aut sportowych nie ma ani jednego samochodu elektrycznego – nie ma już chyba wątpliwości, że elektryczne pojazdy wywalczyły już sobie równorzędną pozycję na rynkach motoryzacyjnych. Nikogo nie powinno więc dziwić, że od przyszłego roku do konkursu na Światowy Samochód Roku dołączy jeszcze jedna kategoria – Światowy Samochód Elektryczny Roku. Bo wbrew pozorom auta elektryczne nie różnią się między sobą tylko nadwoziami i wyposażeniem czy osiągami – także silniki elektryczne są przedmiotem nieustannego rozwoju, wyścigu technologicznego, że o bateriach lub innych metodach zasilania nie wspomnę. Stąd takie rodzynki jak choćby ubiegłoroczny triumfator, Porsche Taycan, stąd nowatorskie rozwiązania silnikowe w Tesli 3, stąd akumulatory ze stałym elektrolitem oraz prace nad technologiami grafenowymi.

Warto przy okazji przypomnieć, że Konkurs to także wybór Światowej Osobowości Motoryzacyjnej Roku. Tu walczą w tym roku istne tuzy – i to wyłącznie z Dalekiego Wschodu: prezydenci Toyoty Akio Toyoda oraz Grupy Hyundai-Kia Euisin Chung i wiceprezydenci Hyundai-Kia, Mazdy i Tata Motors. Warto zwrócić uwagę, że dwie z tych osób to jak na dalekowschodnie realia absolutni outsiderzy – wiceprezydentem Mazdy jest kobieta, zaś wiceprezydentem Hyundai-Kia, w rzeczywistości o władzy na poziomie shogunów, Belg – mój przyjaciel od ćwierćwiecza, gdy obaj zaczynaliśmy pracę w tym biznesie, Luc Donckerwolke.

Naprawdę, nie mogę się doczekać 20 kwietnia…

Światowy Samochód Roku 2021
– Honda-e
– Toyota Yaris
– Volkswagen ID.4

Światowy Samochód Miejski Roku 2021
– Honda-e
– Honda Jazz / Fit
– Toyota Yaris

Światowy Luksusowy Samochód Roku 2021
– Land Rover Defender
– Mercedes-Benz Klasy S.
– Polestar 2

Samochód Sportowy Roku 2021
– Audi RS Q8
– Porsche 911 Turbo
– Toyota GR Yaris

Światowy Design Motoryzacyjny Roku 2021
– Honda-e
– Land Rover Defender
– Mazda MX30

Redakcja Author
Sorry! The Author has not filled his profile.
×
Redakcja Author
Sorry! The Author has not filled his profile.