Skip to content Skip to footer

Volvo EX30 Extended Range 272 KM 69 kWh: Świetny z małym, ale…

Może i nie jest to najlepsze Volvo, jakim jeździłem. Ale na pewno, jest to najlepsze Volvo elektryczne jakie testowałem. I jeden z dwóch zdecydowanie najfajniejszych i najlepszych elektryków na rynku. Oczywiście, ma nie tylko zalety. W mojej opinii ma też jedną irytującą przypadłość ale w myśl zasady, wszystko w swoim czasie: o tym, nieco później.



EX30 czyli crossover segmentu B to najnowszy z BEV ze znaczkiem Volvo. Zadebiutował w 2023 roku jako mniejszy kuzyn flagowego elektryka czyli EX90. Wcześniej poznaliśmy EC40 i EX40. Pojazd powstał na nowej, przeznaczonej dla aut elektrycznych płycie SEA chińskiego koncernu Geely. Co ciekawe, na tej samej płycie powstaje Smart, Zeekr a miała też… Izera.



Wnętrze auta jest zaskakująco minimalistyczne. Kokpit sprawia wrażenie bardzo surowego. Na pewno uczucie to potęguje rezygnacja koncernu z jakichkolwiek fizycznych przełączników. Absolutnie wszystko ustawia się i reguluje z poziomu ekranu dotykowego. Jest jeszcze coś, co w aucie irytuje wyjątkowo: asystent uwagi czy tez skupienia. Czujnik zamontowany na kolumnie kierownicy sprawdza, czy aby cały czas patrzymy przed siebie. Każde odwrócenie wzroku od kierunku jazdy choćby w celu ustawienia via ekran czegokolwiek oznacza irytujący alarm. Naprawdę, nie wiem po co owego asystenta zamontowano. Zamiast poprawiać bezpieczeństwo wprost je pogarsza. Każdy alarm odwraca bowiem uwagę kierowcy. I tu rodzi się pytanie: czy taka „teslizacja” jest fajna? No cóż, to kwestia gustu. Dla mnie to spora wada. Dobrze, że choć uruchamianie wycieraczek i wybór trybów jazdy odbywa się tradycyjnie, dźwigienkami za kierownicą. W Volvo mówią, że to znak czasów. O tempora, o mores…



Trzeba jednak dodać, że poza wkurzającym asystentem uwagi Volvo EX30 wyposażono w bardzo rozbudowany pakiet systemów bezpieczeństwa. Zestaw Safe Space składa się na 10 czujników ultradźwiękowych, a także 5 radarów, 5 kamer i 2 sensorów w kabinie pasażerskie. I na szczęście nie musieliśmy sprawdzać, czy to wszystko działa, ale znając inżynierów z Volvo: tylko raz pozwolili sobie na wpadkę w tej kategorii…




Jak wspominałem wyżej, kabina auta jest bardzo minimalistyczna co nie znaczy nieelegancka czy siermiężna. W przypadku tego producenta aż prosi się o nawiązanie do wyrobów innej szwedzkiej firmy. Tak, kokpit Volvo funkcjonalność Ikei ale w wersji premium. Choć powstał z materiałów z recyklingu. Szwedzi chlubią się, że plastiki powstały z przetworzonych butelek PET i… korków od wina. A tapicerka z materiałów z recyklingu jest o 6 kg lżejsza niż skórzana.



Auto pomimo tego że jest pozycjonowane w segmencie B należy do bardzo pojemnych. Kokpit pozwala na zabranie piątki pasażerów. Ba, nawet na jazdę w zaskakująco dobrych warunkach. Brak tunelu środkowego sprawia, że nogi trójki pasażerów z tylnej kanapy mieszczą się bez problemów. Nie brakuje przestrzeni na stopy czy kolana. A i głowy schylać w czasie podróży nie trzeba. Nawet jak ma się ponad 180 cm wzrostu.



Bagażnik jest bardzo foremny i jak na swoja klasę wystarczająco pojemny. Oferuje w standardzie 318 i dodatkowe 60 litrów pod podłogą. Organizację przestrzeni ułatwia kilka masywnych haczyków. Jednakowoż, załadunek tylnego bagażnika utrudnia dość wysoki próg. Pod przednią pokrywą znalazł się drugi, dodatkowy schowek ale mieści jedynie 7 l.



Pod maską EX30 znajdziemy jeden lub dwa motory elektryczne. My jeździliśmy jednosilnikowym w wersji Extended Range. I to jest zdecydowanie najlepsza wersja EX30! W cyklu mieszanym możemy pokonać (WLTP) do 476 km, w mieście do 660 km! Szwedzi deklarują, że ten model średnio zużywa 17 kWh/100 km. I trzeba przyznać, że dane producenta są bardzo bliskie prawdy. W redakcyjnym teście na pokonanie każdych 100 km auto pobierało z 69 kWh akumulatora średnio 18 kWh! Gwoli informacji trafiliśmy na koszmarne upały a pracująca na wysokich obrotach klimatyzacja swoje kilowaty zeżreć musi! Ergo, zapowiadany przez producenta zasięg czyli 480 km jest nie tylko teoretyczny. My daliśmy radę zrobić 450! W mieście deklarowane 660 jest prawdopodobne. W cyklu miejskim uzyskaliśmy średnią na poziomie 14 kW/100 km. Gdyby było trochę chłodniej zejście do 12 kW/100 nie byłoby problemem.



Volvo EX30 gwarantuje bardzo wysoki komfort jazdy i dobre wyciszenie kabiny. W czasie jazdy docenimy bardzo komfortowe jak na elektryka zawieszenie. Dzięki niemu pomimo dużej mocy samochód jest stosunkowo łatwy do opanowania. Po gwałtownym naciśnięciu pedału przyspieszenia auto bardzo dynamicznie prze do przodu; jednakowoż kierowca cały czas utrzymuje nad nim kontrolę. Układ kierowniczy nie jest jakoś specjalnie czuły. Przekazuje jednak wszelkie niezbędne do precyzyjnego prowadzenia informacje. Byłyby jednak fajniej dla czystej, niczym nie skażonej radości z jazdy, gdyby był bardziej bezpośredni!



Volvo ma już 4 auta BEV. I… chyba będzie chwilowo mała zmiana planów. Szwedzi zapowiadali całkowite przejście na prąd do 2030 roku. Ale elektryki nie są tak popularne jak sądzono. Sprzedaż wyraźnie się załamała. Wszystko wskazuje więc na to, że EX30 i zapowiadany EX30 Cross Country nadal beda miały kuzynów z termicznym napędem. Wszakże, tylko benzynowym. Od początku 2024 roku koncern zaprzestał produkcji diesli. Ponoć bezpowrotnie…

Wersje silnikowe i najważniejsze parametry

Single Motor

Single Motor Extended Range

Twin Motor Performance

Napęd

RWD

AWD

Zasięg (WLTP)

344 km

480 km

460 km

Pojemność baterii brutto

49 kWh

69 kWh

Prędkość ładowania (DC)

134 kW

175 kW

Prędkość ładowania (AC)

11 kW 22kW

Masa całkowita

1833 kg

1830 kg

1943 kg

Moc

272 KM

428 KM

Maks. moment obrotowy

343 Nm

543 Nm

0–100 km/h

6 s

5 s

4 s

V-max

180 km/h

Zalety:

Wygląd

Komfort akustyczny

Zasięg

Wady

Irytujący system kontroli skupienia kierowcy i sterowanie systemem inforozrywki

Podstawowe parametry techniczne:

Długość: 4233 mm

Szerokość: 1837 mm

Wysokość: 1549 mm

Rozstaw osi: 2650 mm

Pojemność bagażnika: 318/900

Parametry silnika i przeniesienie napędu:

Silnik: elektryczny

Skrzynia biegów: automatyczna/bezstopniowa

Napęd: RWD

Maksymalna moc układu: 272 KM

Maksymalny moment obrotowy: 343 Nm.

Osiągi:

Prędkość maksymalna: 180 km/h

Przyspieszanie 0-100 km/h: 5,0 s

Dwa łyki ekonomiki:

Deklarowane średni pobór prądu: 17,0 kW/100 km

W teście: (średnio)18,0 kW/100 km

W ruchu miejskim: 14 kWh/100 km

Pojemność akumulatora: 69 kWh

Show CommentsClose Comments

Leave a comment