Skip to content Skip to footer

Renault Rafale 1,2 E-Tech Full Hybrid 199 KM 4Control advanced Esprit Alpine: W modnej konwencji

Zaprezentowany po raz pierwszy w 2023 roku Rafale to kolejny SUV/crossover w gamie Renaulta. Auto, za którego projektem stał Gilles Vidal zastąpiło Renault Talismana. I choć żal mi dużego, wygodnego sedana/kombi jakim był Talisman, doceniam następcę. To wyjątkowo urodziwe auto. Do tego, ma kilka odniesień lotniczych. Vidal twierdzi, że projektując Rafale starał się nawiązać do innego Rafale. Dessault Rafale…



Auto prezentuje się imponująco. Odważnie zarysowane linie, modna sylwetka w stylu SUV-a coupe. Krótko: elegancja Francja! Wielkością zbliżony do Australa i Espace (wspólna płyta) to sylwetce bliżej do Renault Arkana czy elektrycznej Megane. I… chyba dobrze. Bo flagowiec floty powinien wyglądać jak flagowiec floty!


Renault Rafale

O wyglądzie rozpisywać się nie będę. W końcu nie to ładne co ładne tylko co się komu podoba a koń jaki jest każdy widzi. Dlatego szybko otwieramy drzwi i wskakujemy na fotel kierowcy. A tu… nie ma zaskoczenia. Kokpit jest w zasadzie klonem tego, co znamy z Australa, Espace, Scenica. Z tym, że to akurat dobrze. Bo to całkiem udane wnętrza. Scenografia i topografia bez zarzutu. Tak, jak i ergonomia. Ekran główny i środkowy prezentują się elegancko i solidnie. Działają bardzo dobrze. Nie można absolutnie narzekać na rozdzielczość. A i responsywność ekranu na panelu środkowym bardzo dobra. Cieszy też to, że Francuzi postanowili zdublować sterowanie częścią funkcji i ciągle można sobie poklikać.



Wnętrze kabiny to już zasadniczo segment premium. Deska, fotele, boczki drzwi, siedzisko kanapy i to, co może stykać się z ręką lub noga kierowcy i pasażerów zrobiono z doskonałych materiałów. Dodam, fotele w moim odczuciu są jednymi z najwygodniejszych na jakich podróżowałem. Zresztą kanapa też. A ta jest ważna wyjątkowo. Wszak Rafale to auto prezydenta Francji. Znaczy, noblesse oblige! I pewnie dlatego to spore auto jest tak naprawdę 4 osobowe…



… środkowe miejsce na kanapie jest zdecydowanie nieużytkowe. Powody są dwa. Jest nie najlepiej wyprofilowane a podłoga to dość monstrualnych rozmiarów tunel środkowy. W sumie więc, zamiast kanapy mogłyby być dwa indywidualne miejsca siedzące a pomiędzy nimi miejsce na mini lodówkę albo przestrzeń na teczkę pasażera. By the way: na brak miejsca na bagaże w Rafale narzekać się nie da. 630 litrów albo ponad 1900 po położeniu oparcia to aż nadto…



Napęd auta to spore zaskoczenie. Rafale popychają do przodu aż 3 silniki. Ten główny to… trzy cylindry i 1,2 litra wspomagany turbiną. Daje 130 KM. I nie jest to jakoś specjalnie dużo. Na szczęście w sukurs przychodzi prawie 70 konna jednostka elektryczna i druga, wspomagająca, czyli wysokoprądowy rozrusznik – alternator HSG o mocy 34 KM. Prądu dostarcza bateria trakcyjna o pojemności 2 kWh. I jest to całkiem sporo. Zazwyczaj baterie trakcyjne w autach z pełną hybrydą to średnio 1 kWh który wystarczy na odpalenie i ruszenie z miejsca. Na tej da się jeszcze jechać i to jest spory handicap! W efekcie skrzynia wielotrybowa Multi Mode przekazuje na koła przednie 199 KM i 205 Nm. Daje to wystarczające 180 km/h i około 8,9 od 0 do 100 km/h.



Spalanie według producenta powinno wynosić 4,7 litra. W teście auto konsumowało około 5 litrów w ruchu miejskim i 6,6 – 7,0 na trasie. W sumie, średnia z testu to około 6,2 litra. Warto dodać, że jak na auto z elektrycznym wsparciem przystało Rafale ma oczywiście system rekuperacji. I to aż 4 stopniowy.



Zawieszenie bardzo przypomina to z Australa. Pojazd wyposażono w system 4 skrętnych kół, czyli 4Control advanced. Tylne zawieszenie to oczywiście multilink. Ale wersja 300 konna otrzymała zawieszenie aktywne z systemem kamer monitorujących. Oczywiście, że nawet standardowy multilink wystarczy. Zwłaszcza, że dodatkowo prowadzenie wspomaga system skrętnych kół tylnych, czyli 4Control. Precyzyjne prowadzenie wspiera też responsywny układ kierowniczy. Do jego działania nie mam zastrzeżeń.



Rafale to kolejny SUV w ofercie Renault. Póki co, jest swoistym opus magnum. Rafale świetnie wygląda, dobrze jeździ. Jest przestronny i funkcjonalny. Jedyne, co psuje nieco obraz, to trzycylindrowy silnik. Mnie, jakoś do dużego SUV-a nie bardzo pasuje. A może Francuzi w tym temacie nie powiedzieli jeszcze ostatniego słowa?

 

Zalety

Wygląd

4Control advanced

Świetne wnętrze

Układ hybrydowy

Wady

Motor 1,2…

Podstawowe dane techniczne:

Długość: 4710 mm

Szerokość: 1866 mm

Wysokość: 1613 mm

Rozstaw osi: 2738 mm

Bagażnik: 630/1900 l

Parametry silnika i układu przeniesienie napędu:

Prędkość maksymalna: 180 km/h

Przyspiesz nie 0-100 km/h: 8,9 s

Napęd: przedni

Skrzynia biegów: A/T

Silnik: spalinowy wsparty turbiną

Maksymalna moc: 199 KM

Maksymalny moment obrotowy: 205 Nm.

Dwa łyki ekonomiki:

Deklarowane spalanie średnie: 4,7 litra

Spalanie średnie w teście: 6,2 litra

Bateria trakcyjna: 2 kWh

Zbiornik: 55 l

 

Show CommentsClose Comments

Leave a comment