Skip to content Skip to footer

POLSKI ELEKTRYCZNY VAN JUŻ W PRZYSZŁYM ROKU


Już pod koniec lutego okaże się, która z dwóch firm biorących w projekcie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR) opracuje prototyp elektrycznego samochodu dostawczego. Prace nad przygotowaniem dokumentacji technicznej trwały rok, a gotowy projekt może trafić do seryjnej produkcji już w IV kwartale 2023 r.


Do pierwszego etapu narodowego konkursu, który został ogłoszony w 2020 roku, zostało
zakwalifikowanych 10 firm. Do kolejnego etapu, który się właśnie zakończył, przeszły cztery firmy
mające za zadanie stworzenie dokumentacji technicznej dla pojazdu z napędem elektrycznym
oraz wodorowym. Na ogłoszenie decyzji, kto w III etapie będzie pracował nad prototypem auta
elektrycznego o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, czekają dwie firmy.
Jedną z nich jest Innovation AG, firma ze Zgorzelca przebudowująca oraz remontująca auta
rajdowe i specjalne.


Druga to Autobox Innovations ze Starachowic, która od ponad dekady dostarcza zmodernizowane
samochody Star 266 dla polskiej armii, a w projekcie NCBiR ściśle współpracuje z Ennovation
Technology, specjalizującą się w elektromobilności. Obydwie spółki należą do Grupy Zasada,
jednej z większych grup kapitałowych w Polsce.


Już teraz możemy potwierdzić, że nasz pojazd, przygotowany do seryjnej produkcji, będzie miał
zasięg ponad 250 kilometrów i ładowność ponad jedną tonę. To idealne auto na potrzeby służb
miejskich, służb energetycznych, ale będzie też nieocenionym wsparciem dla firm kurierskich,
piekarni, czy dostawców sklepów internetowych. Projektem zainteresowało się już kilkanaście
spółek, z którymi podpisaliśmy listy intencyjne. Jesteśmy przygotowani pod względem miejsca i
sprzętu na seryjną produkcję, a nasze doświadczenie pozwala również na przygotowywanie
dedykowanych zabudów do tych e-vanów – zapewnia Mirosław Kalinowski, prezes Autobox
Innovation.


– Jesteśmy spółką z Grupy Zasada i korzystamy z długoletniego doświadczenia oraz kontaktów z
renomowanymi producentami komponentów. Ponadto, współpraca z zespołem specjalistów od
elektromobilności z Ennovation Technology znacząco zwiększa powodzenie projektu – dodaje.


Starachowicka spółka ma również na swoim koncie pojazdy osobowo-terenowe własnej produkcji:
Honker MAX i samochód wysokiej mobilności AH 20.44 przeznaczone dla wojska, które zostały
przetestowane w różnych warunkach i spotkały się z dobrym przyjęciem wśród specjalistów.
Pojazd Autoboxu jest zaprojektowany na ramie własnej produkcji i bazuje na autorskich
rozwiązaniach technicznych. Sterownik pojazdu z obsługą standardu ładowania CCS, napęd o
mocy chwilowej 180kW, system telemetryczny do monitorowania pojazdów, bateria o energii 115
kWh oraz system jej zarządzania to efekt prac zespołu inżynierów z Ennovation Technology.
Uniwersalne podwozie pozwoli na użycie różnego rodzaju zabudów, przez co auto może być
wykorzystywane również jako pojazd specjalny np. na lotniskach albo przez służby miejskie czy
mundurowe.


Specjalnie do tego pojazdu Ennovation Technology zaprojektowało szybką ładowarkę DC o mocy
dostosowanej do potrzeb klienta, maksymalnie do 180 kW.

Naszym celem jest stworzenie prostego, uniwersalnego i niezawodnego pojazdu modułowego o
dużym zasięgu i z możliwością szybkiego ładowania – mówi Mateusz Wach, dyrektor techniczny
Ennovation Technology.

– Dzięki doświadczeniu produkcyjnemu Autoboxu, realizacja projektu będzie
przebiegała bardzo sprawnie i szybko, korzystając z istniejącego łańcucha dostaw komponentów
do pojazdów. Na etapie założeń projektu braliśmy również pod uwagę opłacalność produkcyjną
powstającego pojazdu w skali małoseryjnej. Projektując e-vana myślimy o wdrożeniu tego pojazdu
do produkcji, która będzie realna i opłacalna. Dlatego kryteriami w doborze komponentów są
gwarancja ceny i dostaw. Przeanalizowaliśmy dokładnie rynek aut dostawczych i chcemy
zagospodarować istniejącą niszę na tym rynku. Zaprojektowany pojazd występuje w wersji z
napędem na cztery koła oraz z możliwością wyposażenia w zawieszenie pneumatyczne. Ponadto
zaplanowaliśmy homologację tego pojazdu w dwóch kategoriach homologacyjnych, N1 do 3.5T
oraz N2 do 4.25T, tak, aby nasi przyszli klienci mogli skorzystać z nowo wprowadzonych
przepisów pozwalając kierowcom z prawem jazdy kat. B kierować cięższymi pojazdami. W
przyszłości planujemy wykorzystać sieć sprzedaży spółek Grupy Zasada – największego dealera
aut w Polsce.


O możliwościach inżynieryjnych i produkcyjnych Ennovation Technology świadczy szeroka oferta
wysokonapięciowych baterii i napędów, w tym napędów m.in. do maszyn górniczych oraz
wysokonapięciowych i niskonapięciowych magazynów energii, w tym dla fotowoltaiki. W ubiegłym
roku spółka rozpoczęła prace nad opracowaniem hybrydowego magazynu energii opartego o
ogniwa wodorowe oraz magazynów energii wykorzystujących ogniwa litowo-jonowe, a elektryczny
wóz transportowy do przewozu osób, do którego kompletny napęd i baterie stworzyło Ennovation
Technology, właśnie przeszedł do fazy testów.

Kolejny etap konkursu e-Van wymaga zbudowania co najmniej dwóch prototypów pojazdu, a w
czwartym, końcowym etapie wymagane będzie przeprowadzenie procesu homologacji. Ogłoszenie
wyników naboru do trzeciego etapu ma nastąpić pod koniec lutego.

Show CommentsClose Comments

Leave a comment

0.0/5