Skip to content Skip to footer

Polski bank zhakowany. A to dopiero początek problemów – ostrzegają eksperci

Bank Spółdzielczy w Zamrowie został zhakowany, przestały działać systemy transakcyjne a bank wysłał komunikat do klientów o zmianę hasła.

„W Banku Spółdzielczym w Zambrowie doszło do awarii, będącej skutkiem incydentu bezpieczeństwa. Przywróciliśmy już dostęp do bankowości elektronicznej dla klientów indywidualnych i firmowych, szybkie przelewy Express Elixir, usługę mojeID, PayByNet oraz aplikację mobilną mobileNet (aplikacja mobilna wymaga ponownego sparowania). Zalogowanie się do bankowości wymaga zmiany hasła. Aby to zrobić, prosimy naszych klientów o kontakt z naszym Bankiem” – taki komunikat otrzymali klienci BS w Zambrowie.

Kierownictwo podało w komunikacie, że problem po prawdopodobnym ataku został już rozwiązany, specjaliści jednak uważają, że to dopiero początek problemów bankowości w Polsce związanej z nasilającymi się atakami hakerskimi.

Polski sektor finansowy to jeden z trzech celów najczęściej obieranych przez cyberprzestępców. Hakerzy atakują placówki finansowe w Polsce 160 razy dziennie – ujawnia firma Check Point.

Jak podają serwisy informacyjne – polski bank spółdzielczy padł ofiarą hakerskiego ataku. Bank Spółdzielczy w Zambrowie odnotował poważny „incydent bezpieczeństwa”. Przez pewien czas nie działał serwis transakcyjny, a obecnie klienci banku muszą zmieniać hasła dostępu, aby korzystać z bankowości internetowej.

Polski sektor finansowy to jeden z trzech celów najczęściej obieranych przez cyberprzestępców. Przeciętna firma z polskiego sektora bankowo-finansowego atakowana jest ponad 1.100 razy tygodniowo. Podobnie jest na świecie – światowe banki odpierają tygodniowo 1134 ataków. Polski sektor komunikacji jest najbardziej wrażliwy (1149 ataków tygodniowo). Wśród ofiar są nie tylko instytucje, ale również ich klienci. Hakerzy posługują się coraz bardziej wyrafinowanymi technikami przejęcia naszych danych osobowych i środków finansowych – to wyniki analizy firmy Check Point.

– Żyjemy w czasach, w których cyberprzestępcy nie muszą włamywać się do banku, aby ukraść pieniądze. Wszystko czego obecnie potrzebują, to zrozumieć platformy wykorzystywane przez banki i ich pułapki. Obecnie obserwujemy wzrastający trend, w którym cyberprzestępcy biorą na celownik aplikacje banków instytucjonalnych – wyjaśnia Lotem Finkelsteem, szef wywiadu zagrożeń w Check Point Software Technologies.

Z badań prowadzonych w 2023 roku wynika, że nawet co czwarty Polak obawia się ataków hakerskich. (IMAS International, na zlecenie serwisu ChronPESEL.pl i Krajowego Rejestru Długów). Jednocześnie aż 1/3 z nas nie dba o to, by hasło do logowania w banku lub serwisie internetowym było odpowiednio trudne, a ponad 20 proc. ankietowanych nigdy go nie zmieniło. Wg specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa to właśnie użytkownik jest najsłabszym ogniwem dla bezpieczeństwa danych i zasobów, a kluczowe znaczenie mają nasze dobre praktyki.

Show CommentsClose Comments

Leave a comment