Aktualności Gospodarka 25 lipca 2025
Przychody z turystyki zagranicznej w Polsce systematycznie rosną, znacząco przyczyniając się do rozwoju krajowej gospodarki. Tylko w 2024 roku wizyty turystów wygenerowały 63,1 mld zł przychodów, co pokazuje realną skalę i rolę tego sektora w zwiększaniu wpływów budżetowych, tworzeniu miejsc pracy oraz wspieraniu lokalnych społeczności w całym kraju. Turystyka, poza wpływem gospodarczym, sprzyja także wymianie kulturowej i wzmacnia globalne relacje Polski.
Perspektywy dla polskiej branży turystycznej są bardzo obiecujące. Zgodnie z raportem Światowej Rady Podróży i Turystyki (WTTC), do 2035 roku liczba międzynarodowych przyjazdów turystycznych do Polski ma osiągnąć 31,6 mln, a wydatki odwiedzających wzrosną do 107,9 mld zł. Przewidywana średnioroczna stopa wzrostu od 2025 roku wynosi 3,5%. Te prognozy, oparte na najnowszych badaniach, potwierdzają trwały, globalny popyt na Polskę jako atrakcyjny kierunek turystyczny. Wskazują również na potrzebę ciągłych inwestycji w infrastrukturę, komfort i jakość oferty turystycznej, by w pełni wykorzystać ten potencjał.
Jednym z często niedocenianych, lecz kluczowych elementów umożliwiających ten rozwój jest sprawność systemów zarządzania wizami. Podobnie jak w przypadku innych popularnych destynacji, Polska musi zadbać o to, by proces ubiegania się o wizę i jej wydawania był jak najbardziej sprawny, przejrzysty i przyjazny dla międzynarodowych podróżnych spełniających wymagania.
W realizacji tego celu ogromną rolę odgrywa współpraca z wyspecjalizowanymi partnerami, takimi jak VFS Global – wspierający polskie placówki dyplomatyczne za granicą od 2011 roku. – To trwałe partnerstwo odzwierciedla solidne fundamenty zaufania i efektywnej współpracy – podkreśla Jiten Vyas, Chief Commercial Officer i Head of Business Development w VFS Global. Firma wspiera operacje konsularne m.in. w Chinach, Indiach, Turcji i na Białorusi.
Dobrym przykładem skutecznej współpracy Polski i VFS Global był rok 2022. W odpowiedzi na eskalację napięć geopolitycznych w Europie Wschodniej firma błyskawicznie uruchomiła centra przyjmowania wniosków wizowych w całej Polsce, umożliwiając obywatelom Ukrainy i Białorusi uzyskanie długoterminowych wiz – szczególnie tym, którzy utracili dokumenty lub nie mieli możliwości ich przedłużenia w kraju zamieszkania. Ścisła współpraca z polskim Ministerstwem Spraw Zagranicznych pozwoliła na terminowe udzielenie pomocy humanitarnej m.in. kierowcom transportu międzynarodowego oraz personelowi linii lotniczych, którzy stanęli przed poważnymi trudnościami administracyjnymi. Inicjatywa ta potwierdziła nie tylko sprawność operacyjną VFS Global, ale również silne partnerstwo z polskimi instytucjami w reagowaniu na nagłe potrzeby.
VFS Global to światowy lider usług outsourcingowych świadczonych wyłącznie na rzecz rządów i placówek dyplomatycznych. Firma współpracuje z administracjami 70 krajów – w tym Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Kanady, Nowej Zelandii, Australii oraz 25 z 27 państw członkowskich Unii Europejskiej. VFS prowadzi ponad 3300 centrów aplikacyjnych w 147 państwach i od momentu powstania w 2001 roku obsłużyła ponad 300 milionów wniosków.
VFS Global w ramach swoich obowiązków jest upoważniona wyłącznie do realizacji zadań administracyjnych i nieoceniających w procesie aplikacyjnym o wizę lub paszport, a także innych usług konsularnych dla klientów rządowych. Zapewnia to możliwość koncentrowania się przez służby konsularne na podjęciu decyzji o przyznaniu lub nie wizy. VFS odpowiada tylko za weryfikację poprawności składanego wniosku, załączonego zdjęcia z wymaganym formacie, czasem pobierane są dane biometryczne w postaci odcisków palców. Działania te przyspieszają pracę służb konsularnych danego państwa. Dzięki temu konsulowie mogą poświęcić więcej czasu na weryfikację wniosków wizowych i podejmować decyzje bez konieczności zmagania się z brakami formalnymi aplikacji. Wszystkie informacje zebrane na potrzeby procesu przetwarzania wniosków wizowych są przechowywane zgodnie z Rozporządzeniem o Ochronie Danych Osobowych (RODO) i usuwane z systemów informatycznych VFS Global, po terminie przewidzianym w umowie z danym rządem. W żadnym momencie procesu wizowego pracownicy VFS Global nie mają kontaktu ani wpływu na służby konsularne ani kierunek ich ewentualnych decyzji o przyznaniu lub zablokowaniu wizy dla danej osoby.
