Skip to content Skip to footer

Polacy pokochali wino w pandemii. Rynek rośnie, ale cena nadal najważniejsza.

Materiał ma wyłącznie charakter informacyjny i nie zachęca do spożywania alkoholu. Materiał przeznaczony jest dla czytelników pełnoletnich.

Rynek wina w Polsce rośnie i w tym roku może osiągnąć poziom 3,5 mld zł. W czasie pandemii Covid-19, Polacy coraz chętniej sięgali po wino kosztem piwa lub wódki i papierosów, dokonując zakupów głównie w dyskontach i kierując się ceną. Gustujemy w winach czerwonych wytrawnych, które stanowią prawie 80 proc. całkowitej sprzedaży. To wyniki najnowszej analizy przygotowanej dla Polskiej Grupy Supermarketów (PGS).

Polacy lubią taniej…
Polscy konsumenci są oszczędni. Średnia cena butelki wina stołowego w sklepach małoformatowych mieści się w cenie do 20 zł – wynika z analizy firmy Bellini przygotowanej dla PGS. Według analiz danych rynkowych połowa klientów wybiera wina w przedziale 12-25 zł, a 30 proc. w cenie 30 zł. Wina w cenie powyżej 30 zł wybiera mniej niż co dziesiąty Polak… Cena to główny czynnik stanowiący barierę dla rozwoju polskich win i ich udziału w rynku. Butelka z krajowej winnicy to wydatek na poziomie powyżej 50 zł.

…czerwone i musujące
Polacy najczęściej sięgają po wina czerwone, wytrawne (ponad 80 proc. sprzedaży). Znacznie rzadziej po półwytrawne, półsłodkie i słodkie. Rosnąca dostępność w sklepach sprawiła, że coraz chętniej wybieramy wina musujące – włoskie Prosecco czy hiszpańską Cavę.

Według danych GUS (luty 2020) Polscy najczęściej piją wino podczas spotkań towarzyskich, odpoczynku i spożywania posiłku. Jednorazowo wypijamy przeciętnie ok. 4 lampek – w weekendy dwukrotnie więcej niż w dni powszednie.

Ciekawostką jest fakt, iż ilość spożycia wina jest stała i niezależna od wieku (z lekką nadwyżką u osób między 30. a 40. rokiem życia). To różni wino od piwa i wódki, których konsumpcja z wiekiem spada.

Pomimo rosnącej popularności wina nadal pijemy mniej od Europejczyków. Statystyczny Francuz wypija rocznie 50 litrów wina, Włoch 44 litry (Eurostat). Polak – ok. 4-5 litrów. Ale to właśnie polski rynek jest jednym z najbardziej obiecujących w Europie, ponieważ sprzedaż rośnie z roku na rok o ok. 5-6 proc. – uważają eksperci.

Czy wino to alkohol? Polak mówi nie.
Polacy nie zdają sobie sprawy, że kieliszek wódki, lampka wina czy szklanka piwa zawierają dokładnie tyle samo czystego alkoholu. Badani (dane IBRIS 2020) wskazują, że z alkoholem jednoznacznie kojarzy im się wódka (89 proc.) i whisky (85 proc.). Wino jako alkohol zostało zdefiniowane przez częściej niż co drugiego badanego. Zaskakuje również, że dla większości Polaków cydr (69 proc.), piwo smakowe (65 proc.), wino musujące (57 proc.) i piwo (54 proc.) nie kojarzą się jednoznacznie z alkoholem.

Sprzedaż wina w Polsce w ciągu 12 miesięcy (VIII 2019-VIII 2020, Nielsen) wzrosła o 9 proc., ustanawiając rekord pod względem wydatków – 3,2 mld zł. W rzeczywistości wydaliśmy jeszcze więcej, bo dane nie uwzględniają sektora gastronomicznego i imprez masowych. W konsekwencji może osiągnąć 3,5 mld zł. – Analizy pokazują, że polski konsument wypija ok 4 litrów wina rocznie, podczas gdy średnia dla winiarskich krajów UE, takich jak np. Francja, wynosi powyżej 50 litrów. Perspektywy wzrostu tego rynku są zatem bardzo duże. Dlatego podjęliśmy decyzję o wprowadzeniu na rynek nowej marki do sieci Top Market – podkreśla Michał Sadecki, prezes Polskiej Grupy Supermarketów.


Subiektywny przegląd win na wyciągnięcie ręki

Polacy coraz chętniej kupują wina w dyskontach, bo tam można je dostać w rozsądnych cenach – z reguły do 12 do 25 zł za butelkę. Wina te – jak wynika z badań – są najczęściej wybierane przez polskich konsumentów. Polak nadal kieruje się ceną! Ale wina te – zdaniem ekspertów – trzymają całkiem wysoki poziom. Oto subiektywny ranking 10 dyskontowych win, które są warte uwagi… W listopadzie br w winnej ramówce dyskontów znalazły się m.in. wina francuskie (Carrefour), niemieckie (Biedronka) czy hiszpańskie (Top Market). Z badań rynku wynika, że Polacy chętnie kupują w tych sklepach wina do 20-25 zł. Ranking dobrych win, dostępnych w marketach jest wyborem z kilkudziesięciu pozycji. Eksperci zwracają uwagę – wina od mniejszych wytwórców są na ogół ciekawsze i często bardziej między sobą zróżnicowane.

Wina słodkie i półsłodkie w przedziale cenowym do 25 zł

Platinium Riesling 2018 – 3/5
Popularne, poprawne wino półsłodkie z Niemiec. Lekkie o kwaskowatym aromacie jabłek, przełamanym gruszkami. Smak to kombinacja jabłek, moreli oraz grejpfruita z pestkowym finiszem. Solidne wino dystrybuowane przez Biedronkę w cenie około 15-16 zł

OH01 Riesling – 1,5/5
Żabka to jedna z najpopularniejszych sieci w Polsce, a w naszych testach sprawdziliśmy jedno z popularniejszych półsłodkich win dostępnych na pułkach sklepów z uśmiechniętą Żabą. OH01 ma słodkawy aromat o nucie żółtych owoców. W smaku chyba najsłodsze w zestawieniu. Niestety jednocześnie ubogie, pozostawiające na języku miks morelowo-limonkowy z odrobiną nafty. Zważając na cenę 21 zł, nie jest to najlepszy wybór.

Fresco półsłodkie czerwone – 3/5
To chyba polska klasyka gatunku. Dostępna w większości sklepów, w tym w dyskontach. Prosta budowa. Wyraźnie słodkawa nuta – zarówno w aromacie jak i smaku. Najcięższe w zestawieniu – w końcu konkurentami są głównie wina białe. Poprawne, ale wydaje się, że w tej kategorii cenowej (ok. 13 zł) możemy znaleźć coś lepszego.

Dispensa del Maniero 2019 – 4,5/5
Zupełna nowość na polskim rynku, wyróżniająca się na tle konkurencji. Wariant biały to szczep Macabeo. W aromacie znajdziemy tropikalne owoce, przebite zielonym jabłuszkiem. Nuty miodu i mięty. Smak słodki, choć świeży. Wariant czerwony oparty jest o hiszpański szczep Bobal. Aromat jest w tym wypadku cięższy, z nutami malin i wiśni. W smaku dominuje oczywiście słodycz, choć nie zalepiająca. Kwasowość raczej niska. Godne polecenia. Biorąc pod uwagę cenę (13 zł) to jeden z naszych faworytów. Dostępne wyłącznie w sklepach sieci Top Market.

Piesporter Goldtropchen Riesling Auslese 2018 – 5/5
Piesporter wita nas ciężkawym, choć dobrze ułożonym, słodkim aromatem. Miód, brzoskwinia w zalewie, czerwone jabłko, a całość przełamana ananasem. W smaku dosyć słodkie z nutami tropikalnych owoców i miodu. Jak na cenę 18 złotych jest to godna polecenia propozycja. Dostępne w sklepach marki Lidl

Wina wytrawne i półwytrawne w przedziale cenowym do 25 zł

Terre Siciliane IGT – Appassimento, Duca Di Sasseta – 4/5Skomplikowana nazwa, opisująca półwytrawny sycylijski trunek z podsuszonych winogron. Aromat ciemnych owoców, ziół i kawy. W ustach dosyć cierpkie, przełamane lekką kwasowością. Przyjemna wieloszczepowa odmiana o raczej cięższym charakterze. Dostępne w Lidlu w cenie około 25 zł.

Font Des Prieurs – 4,5/5
Francuska propozycja Carrefoura to wytrawne wino o aromacie malin i wiśni, z całkiem przyjemną przebitką siana. W smaku kwasowość profilu malin i czerwonych owoców. Finisz taniczny przebity pieprzem. Font Des Prieurs to przyzwoite wino w cenie 25 zł.

Terrenal Syrah 2018 – 3/5
Aromat słodkawy, waniliowy. Znajdziemy tu również nuty zielonych owoców oraz ziół. W smaku podobnie – również dominuje wanilia, choć całkiem dobrze wyczuwalne są jagody. Wino raczej kwaskowe o nienajgorszym finiszu. Terrenal Syrah to przyzwoite wino, choć wycena Biedronki – 25 zł – jest trochę na wyrost.

Vina Maipo Cabernet Sauvignon Syrah 2018 – 5/5
Maipo wita nas ciemnymi wiśniami i czarną porzeczką. Intensywnie owocowe z nutami dymu tytoniowego. Chilijska propozycja w smaku już nie jest tak ekscytująca, choć połączenie słodyczy z wyraźną wiśnią i śliwką, przełamanymi subtelną kwasowością i taninicznością oferuje i tak bardzo dobre wrażenia. Dodając do tego cenę około 23 złotych mamy wyjątkowo solidnego gracza dostępnego w… drogeriach Rossman.

Show CommentsClose Comments

Leave a comment

0.0/5