Aktualności Lifestyle 20 maja 2025
Świat luksusu przechodzi głęboką transformację. To już nie przedmioty, ale doświadczenia stają się najważniejszym elementem, za który konsumenci są gotowi zapłacić więcej. Ekskluzywne restauracje, butikowe hotele, wyszukane potrawy i trunki czy personalizowane przeżycia – to segmenty, które odnotowują najszybszy wzrost. Według raportu Bain & Osservatorio Altagamma 2025, sektor luksusu opartego na doświadczeniach zwiększył swoją wartość o 5 proc. w porównaniu do ubiegłego roku.
„Klient luksusowy chce poczuć się wyjątkowo, a kluczem do tego jest emocjonalne zaangażowanie i personalizacja” – zauważają autorki raportu Claudia D’Arpizio i Federica Levato. Współczesny luksus nie polega już wyłącznie na zakupie przedmiotu, ale na tworzeniu niezapomnianych chwil.
Rynek alkoholi premium – od doświadczeń do inwestycji
Autorzy raportu zwracając uwagę na rosnące grono konsumentów, zwracających uwagę na wyjątkowy charakter i możliwość wyjątkowych doświadczeń, które mają stać się gwarancją niezapomnianych wrażeń konsumenckich. Dlatego tak ważny staje się spersonalizowany dobór poduszek w hotelu dla stałego gościa, ulubiona potrawa w restauracji zawsze serwowana w taki sam sposób czy szlachetny łyk luksusu… A Polacy wykazują rosnące zainteresowanie właśnie tą kategorią luksusu, szczególnie whisky.
Raport KPMG „Rynek dóbr luksusowych w Polsce” z 2024 roku, potwierdza, że sprzedaż alkoholi luksusowych w Polsce osiągnęła 1,5 miliarda złotych, z czego aż 900 milionów złotych pochodziło ze sprzedaży whisky, co stanowi około 89% całego rynku alkoholi premium…

– Rosnące zainteresowanie trunkami z wysokiej półki może zaskakiwać na tle zbiorczych wyników dotyczących sprzedaży alkoholi – informuje Remigiusz Zdrojkowski z firmy XBS PRO-LOG, zajmującej się obsługą logistyczną towarów akcyzowych. – Okazuje się, że z roku na rok zmniejsza się zainteresowanie piwem czy wódką z niskich półek, podczas gdy wzrosty są zauważane głównie od poziomu premium. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że droższe wina, szampany czy whisky mogą być traktowane zarówno jako prezenty, jak i (w przypadku tych najcenniejszych) jako dobra inwestycyjne – podkreśla.
Amerykańska whisky super premium nowym symbolem prestiżu
Whisky jako napój o bogatej historii, jest celebrowana w różnych częściach świata w różny sposób. W Europie (Szkocja, Irlandia) wiąże się z biesiadą, celebracją smaku i jakości. Czasami podaje się w formie cocktaili lub miesza z sokiem jabłkowym. Nieodzownym elementem tych spotkań jest opowiadanie historii oraz przyśpiewki, co tworzy niepowtarzalną atmosferę. W Stanach Zjednoczonych, szczególnie w Kentucky, whiskey bourbon ma swoje miejsca kultu. Amerykanie często piją ją w bardziej swobodny sposób. Oczywiście, klasyka, czyli „whiskey on the rocks” lub w koktajlach, takich jak Old Fashioned, to popularne wybory. Styl picia whiskey w USA koncentruje się na doświadczeniu towarzyskim, a spotkania przy bourbonie mogą trwać godzinami.
W świecie luksusowych trunków jako symbol amerykańskiej elegancji i tradycji wyróżnia się Woodford Reserve. To właśnie Woodford i jego korzenie sięgają Kentucky, marka ta jest od lat głównym partnerem słynnej gonitwy koni Kentucky Derby. W 2024 roku, z okazji 150. edycji Kentucky Derby, Woodford Reserve wypuściła wyjątkową edycję swojej whisky, trzykrotnie starzoną i zaprezentowaną w kryształowej karafce Baccarat, dostępnej w limitowanej liczbie 150 sztuk, każda w cenie 15 000 dolarów. Marka konsekwentnie łączy się z luksusowymi doświadczeniami, takimi jak jazda konna, golf czy kolekcjonowanie dzieł sztuki. W Polsce specjał w beczki z Kentucky zdobył serca polskich koneserów, stając się znaczącym graczem w segmencie amerykańskiej whiskey super premium w Polsce.
– Premiumizacja jest jednym z kluczowych trendów na polskim rynku napojów spirytusowych. Woodford Reserve jako symbol amerykańskiej whiskey, wpisuje się w ten trend, oferując nie tylko wyjątkowy smak, ale także bogatą historię i powiązania z prestiżowymi wydarzeniami. I nie chodzi tylko o wyższe ceny, ale o ekskluzywne doświadczenia, jak degustacje, warsztaty czy zamknięte wydarzenia, które przyciągają wymagających konsumentów, takie jak Kentucky Derby – zauważa Paweł Miziołowski, dyrektor marketingu firmy Brown-Forman, odpowiedzialny za Europę Środkowo-Wschodnią.

Luksus, Styl Życia i Kultura Wyścigów Koni
Kentucky Derby, znane jako ‘’najważniejsze dwie minuty w sporcie„, to nie tylko wyścigi konne, ale także święto amerykańskiej kultury i tradycji. Woodford Reserve odgrywa w nim kluczową rolę jako sponsor, a oficjalnym napojem wyścigów jest Mint Julep. Producent Woodford Reserve projektuje specjalne edycje kubków do tego koktajlu ozdobione kamieniami szlachetnymi, które trafiają na aukcje dobroczynne i są prezentowane podczas wydarzenia.
A miłość do koni i wyścigi konne to kolejna pasja, celebrowana przez klientów segmentu premium na świecie. Od Kentucky Derby w USA po Dubai World Cup w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, spotykają się gremialnie, aby celebrować wyjątkowe wydarzenia i ekscytować wynikami każdej gonitwy i zwycięstwa swojego faworyta… Wydarzenia te, z milionami dolarów w puli nagród, przyciągają najlepszych dżokejów, trenerów i konie z całego świata, a rywalizacja na ich torach należy do najbardziej zaciętych w całym sporcie.
Eksperci KPMG zauważają, że kluczowym czynnikiem wzrostu sprzedaży dóbr luksusowych stały się „niezapomniane wrażenia” dostarczane przez produktyTrend ten szczególnie widać w branży alkoholi premium, gdzie konsumenci chętniej sięgają po produkty wyjątkowe, odpowiednie do ich gustów i stylu życia. Inwestycje w doświadczenia konsumpcyjne, jak degustacje, warsztaty czy dostęp do zamkniętych wydarzeń, stają się nieodłącznym elementem strategii marketingowych marek premium. Dzięki nim firmy zyskują nowych lojalnych klientów, a konsumenci zyskują poczucie wyjątkowości. Jak mówi Paweł Miziołowski, dyrektor marketingu Brown-Forman, kluczowym elementem strategii jest stworzenie doświadczeń produktowych, które pozwolą konsumentom lepiej poznać produkt, jego historię i proces tworzenia.
Konsumenci decydują się płacić wyższą cenę za produkt, doceniając wyższą jakość, emocje, wartości i doświadczenia jakie niesie ze sobą dana marka. Jak podkreśla Filip Popławski, dyrektor zarządzający Brown-Forman w Europie Środkowo-Wschodniej, koncentracja na segmentach premium i super premium to właściwa strategia rozwoju, umożliwiająca długoterminowe i stabilne tworzenie wartości wspólnie z partnerami biznesowymi oraz zaspokajanie oczekiwań konsumentów.
Źródło:
** https://zppps.pl/2024/10/30/polacy-pija-mniej-ale-wybieraja-lepsze-alkohole-wodka-w-odwrocie/
***https://kpmg.com/pl/pl/home/insights/2024/12/rynek-dobr-luksusowych-w-polsce-edycja-xv.html
****https://www.bain.com/insights/luxury-in-transition-securing-future-growth/