AutoMotoTesty

Peugeot 5008: rodzina w komplecie

Peugeot zafundował nam prawdziwą ofensywę SUV-ów. Po 2008 i 3008 poznaliśmy trzeciego z rodziny – Peugeota 5008. Druga generacja auta zrywa z zachowawczą linią poprzednika, który nota bene był sprzedawany także z logo Citroena i Mitsubishi. Jest też bardzo podobny do mniejszego – Peugeota 3008. I tak jak 3008 prezentuje się nietuzinkowo. Kilka elementów nadwozia wygląda wręcz barokowo.


autor: Artur Balwisz


Można zażartować, że designerzy PSA napracowali się tylko przy projektowaniu 3008. Bo 5008 to zasadniczo powiększony klon 3008. Modułowa płyta MPE2, na której powstały 3008 i 5008 pozwala na takie stylistyczno – projektowe hokus pokus. Czy taka unifikacja wyglądu to wada czy zaleta? No cóż, to zależy od punktu widzenia. 3008 i 5008 można pokochać lub znienawidzić. Najwięcej wątpliwości budzi przód SUV-a z lwem na masce. Jest bardzo ekscentryczny. Dwa grille, do tego dwie dodatkowe kratki wokół świateł przeciwmgłowych, reflektory główne z ekstrawaganckim wcięcie. To, obok tylnych, LED-owych świateł znaki rozpoznawcze 5008.

Linia boczna to dodane kilkanaście centymetrów do 3008. Wyszło bardzo ciekawie. Powiem szczerze, z profilu auto podoba mi się bardziej od 3008. Znacznie ponad 4 metrowy pojazd prezentuje się wręcz epicko. Ale jeszcze lepsze wrażenie robi wnętrze. Owszem, styl i materiały to także kalka 3008, ale ta ilość miejsca! Zarówno z przodu jak i w środkowym rzędzie jest go wprost nadmiar. Dwa dodatkowe fotele (na polskim rynku auto ma być dostepne tylko w 7-sosbowej konfiguracji) może nie są najwygodniejsze, ale… są. W szczegółach, miejsca środkowe to trzy niezależne, regulowane, składane i wyjmowane fotele, każdy z zaczepem ISOFIX. Trzeci rząd chowa się w podłodze lub, dzięki niewielkiej wadze (11 kg) można je wyjąć. Przestrzeń bagażowa ma pojemności 702 litry a po wyjęciu dwóch foteli wzrasta do 780 litrów. Maksymalna przestrzeń po złożeniu foteli drugiego rzędu to 1940 litrów,  a maksymalna długość przedmiotów do przewiezienia wynosi 3,2 metra. I jeszcze o stronie praktycznej. W kabinie znajdziemy 38 schowków (!) o różnej pojemności. Oj, bardzo przydatne rozwiązanie!

Samochód wyposażono w liczne systemy bezpieczeństwa. W zależności od wersji, są to elektryczny hamulec postojowy, komplet poduszek powietrznych (z kurtynami), LED-owe światła do jazdy dziennej, sterowane elektrycznie szyby we wszystkich drzwiach bocznych, tempomat, system monitorowania czasu jazdy, system monitorowania pasa ruchu, system monitorowania ograniczeń prędkości. Jest też nowy i-Cockpit, skórzana kierownica, klimatyzacja (manualna), klimatyzowany schowek pod podłokietnikiem, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, radioodtwarzacz z sześcioma głośnikami i sterowaniem w kierownicy, tempomat, system kamer Visio Park. Część wymienionych gadżetów to w niektórych wersjach opcje płatne. Standardem każdej wersji są: układ ostrzegający o ryzyku kolizji z innym samochodem lub pieszym. System wspomaga układ autonomicznego hamowania awaryjnego. Natomiast asystent pasa ruchu współpracuje z systemem ostrzegającym o pojazdach w martwym polu i zapobiega przypadkowemu najechaniu na takie auto.

Warto dodać, że auto, pomimo ze to tylko SUV wyposażono też w Grip Control,  pracujący w trybach: standardowym, na śnieg, na błoto, na piasek, z wyłączonym ESP. W jeździe terenowej wspomaga go asystent podjazdu i zjazdu ze wzniesienia. Po aktywacji przyciskiem, samochód ma utrzymywać prędkość zjazdu 3 km/h.

Pod maską, kilka jednostek znanych także, z 3008 ale też innych aut koncernu PSA. Wśród jednostek benzynowych znajdziemy 1.2 PureTech (130 KM) z 6-biegową przekładnią manualną lub automatyczną, 1.6 PureTech (165 KM) z 6-biegową przekładnią automatyczną. Wśród diesli, 1.6 BlueHDi (100 KM) z 5-biegową przekładnią manualną, 1.6 BlueHDi (120 KM) z 6-biegową przekładnią manualną lub automatyczną, 2.0 BlueHDi (150 KM) z 6-biegową przekładnią manualną i najmocniejszy 2.0 BlueHDi (180 KM) z 6-biegową przekładnią automatyczną w wersji GT.

Jak to jeździ? Wiemy! Dzięki trasie testowej ustawionej po śladzie rajdu Kormoran, mieliśmy możliwość sprawdzenia go na asfalcie i szutrach. I na początek, kilka spostrzeżeń. 5008 jest w mojej opinii twardszy od 3008. Być może takie wrażenie, gdyż na pokładzie znajdowało się tylko 2 osoby bez bagażu. Ale na nierównych szutrach, choć pracy zawieszenia nie było słychać, ale było go czuć. Nie było to jakieś nieprzyjemne kołysanie, ale spodziewałem się większego komfortu. Na asfalcie, samochód prowadzi się wręcz genialnie. W jeździe nie przeszkadzają nawet imponując gabaryty Peugeota 5008. Parkowanie nie jest problemem. Nie tylko dzięki elektronice i kamerom. Pełnowymiarowy SUV Peugeota zawraca omalże w miejscu.

Kokpit auta zbliża się do perfekcji. Pomimo sporej ilości przycisków, system iCockpit humanizuje całą elektronikę i pozwala na szybkie garnięcie wszystkiego, co w aucie ogarnąć musimy. Do jazdy testowej otrzymaliśmy najmocniejszego 5008 ze 180 konnym, dwulitrowym motorem BlueHDi z 6-biegową przekładnią automatyczną (w wersji GT). Do działania mechanizmów nie mamy zastrzeżeń. Skrzynia także nienajgorzej współpracuje z silnikiem. Nie jest może błyskawiczna, ale nie daje też powodów do narzekań. Spalanie, w granicach normy. Na 100 kilometrowej, zróżnicowane trasie samochód zassał średnio 5,9 litra ON.

I na koniec słów parę o tym, o czym się nie dyskutuje, tylko…. ma! PSA wyceniła swoje auto. I nie jest tanio! Wprawdzie, model bazowy to koszt 99,9 tys. złotych ale konia z rzędem temu, kto takie auto w salonie znajdzie. Wersja najdroższa, 2,0 BlueHdi o mocy 180KM i z automatyczną skrzynią to koszt  166 tys.

Artur Balwisz Author
Absolwent Zespołu Szkół Technicznych przy WSK w Świdniku. Mechanik lotniczy. Ukończył wydział politologii Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej. Dziennikarz. W mediach od 1989 roku. Z dziennikarstwem motoryzacyjnym związany od 1996 roku.
×
Artur Balwisz Author
Absolwent Zespołu Szkół Technicznych przy WSK w Świdniku. Mechanik lotniczy. Ukończył wydział politologii Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej. Dziennikarz. W mediach od 1989 roku. Z dziennikarstwem motoryzacyjnym związany od 1996 roku.
Latest Posts