Skip to content Skip to footer

Peugeot 308 SW GT Pack 1,6 Pure Tech Plug-In Hybrid220 KM A/T: Pragmatyzm z nutą szaleństwa

Peugeot 308 pojawił się na rynku w 2007 roku. I od razu wzbudził kontrowersje. Design auta miał zdecydowanych zwolenników i zdeklarowanych przeciwników. Pomimo a może dzięki kontrowersjom sprzedawał się nieźle. II generacja, która zadebiutowała w 2013 roku kontrowersji nie budziła. Samochód był po prostu ładny. W 2022 roku do salonów trafiła III generacja francuskiego kompaktu…



I zanim cokolwiek o mechanice czy elektronice, słowo o wyglądzie. A jest o czym. W mojej opinii to najładniejszy kompakt na rynku. W nowym 308 udało się połączyć funkcjonalność i emocje. Do wyglądu kombi czy hatchbacka wprost nie sposób się przyczepić. Nota bene, o kombi mawia się, że są praktyczne i nudne. Może i są. Ale nie 308 SW! To auto, choć w teorii rodzinne wozidło ma w sobie sporą dawkę szaleństwa. Ale, w jak najbardziej pozytywnym tego słowa znaczeniu. Eksterier cechują ostre, zdecydowane linie nadwozia. Jest też kilka designerskich smaczków. Światła do jazdy dziennej mają przypominać kły lwa. Nowe, zdecydowanie większe logo umieszczono z przodu, tyłu, ale również po bokach samochodu. Tylne lampy oczywiście z wkładami wykonanymi w technologii LED to te same, które wieńczą tył hatchbacka. Różnica polega na tym, że nie są połączone ozdobną listwą.



Wnętrzu też nie sposób zarzucić braku emocji. To, co od razu rzuca się w oczy to najnowsza generacja i-Cockpitu. Tak, jak w przypadku II generacji umieszczono go nad lekko spłaszczoną kierownicą. Jego centrum wyświetlacz o przekątnej 10 cali. Dodatkowo, w wersji GT mamy możliwość włączenia trójwymiarowego trybu projekcji prędkościomierza i obrotomierza.



Na środku deski rozdzielczej zainstalowano system multimedialny i-Connect którego sercem jest ekran o przekątnej 10 cali. Pod nim, w miejscu tradycyjnie zajmowanym przez panel klimatyzacji mamy kolejny wyświetlacz: i-toggles z wirtualnymi przyciskami, których ustawienia można programować umieszczając tam skrót do skróty do poszczególnych funkcji; choćby sterowania klimatyzacją czy którejś z aplikacji.



Cały system inforozrywki działa w miarę płynnie. Ale zacięcia systemu się zdarzają. Nie jest to tak irytujące jak w Volkswagenach, ale zgubienie Apple Car Play w trakcie jazdy może zdenerwować. Szczególnie w trakcie używania nawigacji. W kokpicie nie znajdziemy tradycyjnej dźwigni zmiany biegów. Zamiast niej coś w rodzaju przełącznika jaki znamy choćby z aut VAG. Do jednego wszak w 308 musimy się przyzwyczaić. To leżąca na kolanach mała kierownica. Taki układ nie będzie na pewno wszystkim pasował, ale jeszcze się taki nie urodził…,



SW, czyli kombi jest autem na wskroś praktycznym. Ale, kto powiedział, że auto praktyczne nie powinno być ładne? To jest! Kabina to cztery pełnowymiarowe, wygodne miejsca plus piąte; nazwijmy je awaryjnym. Ale nawet na nim da się w miarę wygodnie podróżować na krótszym dystansie. Tylna kanapa zresztą jest zasadniczo równie wygodna co przednie fotele. Oczywiście, 308 SW to kombi kompaktowe. W tym przypadku oznacza to, że w przypadku bardzo wysokiego kierowcy pasażerom kanapy może brakować miejsca na kolana. Za to na bagaże „litrów” na pewno nie zabraknie. Prawie 550 (w wersji Plug-In) w konfiguracji 5 osobowej lub 1547 po położeniu oparcia kanapy zdecydowanie wystarczy. Gwoli informacji, bagażnik w 308 SW bez elektrycznego wsparcia jest o ponad 50 litrów pojemniejszy.



Pod maską 308 SW pracować może silnik benzynowy lub diesel. Jednak zdecydowanie najciekawszy jest napęd wersji hybrydowej Plug-In. Tu, 1,6 litrowy motor benzynowy wspiera 110 konna jednostka elektryczna pobierająca energię z 12 kWh akumulatora trakcyjnego. Auto testowe wspierała hybryda, czyli 180 konny motor benzynowy współpracował z 110 konnym elektrykiem. Moc zestawu to 220 KM i 320 Nm. dostępnych w zakresie: 500 do 2500 obrotów. To z kolei oznacza niezły temperament od uruchomienia silników. Napęd na koła przednie przenosiła 8 stopniowa skrzynia automatyczna. Pojazd jest bardzo dynamiczny. Pierwsze 100 km/h osiągał po około 7,5 s a w sumie rozpędzał się do ponad 230 km/h. Te wartość podajmy na odpowiedzialność producenta, bo sami nie próbowaliśmy.



Auto dysponuje jednym z najpojemniejszych akumulatorów trakcyjnych wśród hybryd Plug-In. 12 kWh daje szansę zrobienia na prądzie około 55-60 kilometrów. Kiedy akumulator wyczerpiemy, pojazd nadal jest w miarę oszczędny. W cyklu zurbanizowanym 308 SW potrzebował około 6,6 na 100 km, w trasie 5 litrów. Średnia (bez wsparcia elektrycznego) wyniosła około 5,5 litra. Ze wsparciem hybrydowym – 2,4 litra.



Do trakcji auta nie mam najmniejszych zastrzeżeń. 308 SW prowadzi się bardzo stabilnie. Z racji akumulatora trakcyjnego ma nisko położony środek ciężkości. Dzięki temu – lepszy rozkład masy. W trakcie pokonywania zakrętów czuć lekką podsterowność. Na szczęście nie trzeba być Kubicą, żeby ją opanować. Zresztą, koniec końców i tak zrobi to za nas elektronika. Układ kierowniczy nie jest jakoś szczególnie czuły. Mimo wszystko zapewnia dobre czucie drogi i niezłą responsywność. Dokładnie taką, która przeciętnemu użytkownikowi wystarczy w codziennym bezpiecznym użytkowaniu pojazdu.



Jazda 308 SW Plug-In hybrid dostarczyła mi sporo frajdy. To mocne auto, ale z rodzinnymi konotacjami. Na co dzień zawiezie dzieci do szkoły a rodziców do pracy. Może dostarczyć całkiem sporo wrażeń z ostrzejszej jazdy. Przy okazji nie wydrenuje kieszeni przy dystrybutorze. Jest wszak jeden haczyk: cena. To najdroższa hybryda na polskim rynku. Szczególnie w testowanej przez nas wersji GT Pack. Fakt, kombi Plug-In nie ma specjalnie konkurencji, bo inni producenci do tego typu aut wkładają hybrydę MHEV, ale to chyba nie jest powód do takiego forsowania ceny? No chyba, że jest…



Wady:

Usytuowanie kierownicy

Zbyt aktywny (czuły?) tempomat

CENA!

Zalety:

Wygląd

Komfort

Aranżacja wnętrza

Umiarkowane zapotrzebowanie na paliwo

Podstawowe parametry techniczne:

Długość: 4632 mm

Szerokość: 1852 mm

Wysokość: 1442 mm

Rozstaw osi: 2732 mm

Pojemność bagażnika: 548/1574 l

Parametry silnika i przeniesienie napędu:

Silnik: benzynowy 1598 cm3

Maksymalna moc: 220 KM (benzynowy 180 KM, elektryczny 110 KM)

Maksymalny moment obrotowy: 320 Nm. w zakresie 500-25000 obrotów

Osiągi:

Prędkość maksymalna: 235 km/h

przyspieszanie 0-100 km/h: 7,6 s

Dwa łyki ekonomiki:

Deklarowane średnie spalanie: 1,2 l /100 km

Spalanie w teście bez układu hybrydowego: 6,6/5,0/5,7

Zbiornik paliwa: 40 l

Akumulator trakcyjny: 12 kWh

Cena: od 163 200 złotych

Show CommentsClose Comments

Leave a comment

0.0/5