Aktualności

Nominacje WORLD CAR OF THE YEAR. Komentarz Jurora Macieja “Pertyna” Pertyńskiego

Maciej Pertyński, autor bloga “Pertyn Ględzi”, Jedyny Polak wśród jurorów konkursu WCOTY

Skład półfinałowych grup może być dla wielu szokujący – jeszcze nigdy na przykład nie zdarzyło się, by już na tak wczesnym etapie nie było w którejś z kategorii jakiegoś modelu Audi (ta marka najczęściej triumfowała w Konkursie), nigdy też nie zdarzyło się, by w półfinałach tak potężną reprezentację mieli Koreańczycy. W przypadku Hyundaia i Kii wytłumaczenie jest proste: koreański czebol – ups, przepraszam, to już inne czasy: koreański koncern rozwija się w piorunującym tempie, doskonale umie rozpoznać swe słabości i przeciwdziałać im, a w efekcie proponuje zaszokowanym klientom wielką liczbę znakomicie zaprojektowanych, skonstruowanych i wyposażonych aut o wyśmienitych własnościach jezdnych i technologicznym zaawansowaniu wyższym od większości europejskich rywali w swych segmentach. Obecność tylu modeli tych dwóch marek w półfinale WCOTY to tylko jeden z rezultatów.

Szokiem dla wielu jest obecność aż dwóch aut francuskich. Zwykle mają dość niskie notowania i już na etapie formułowania tzw. shortlisty – to drugi etap po skomponowaniu pierwszej listy aut spełniających warunki dopuszczenia do Konkursu – przestają się liczyć, bo po prostu nie są dostępne na wystarczająco dużej liczbie rynków, by móc zrobić wrażenie na jurorach. Jednak już od trzech lat tendencja zwyżkowa była wyraźna, a nowe trendy opanowujące procesy projektowania i produkcji w markach znad Sekwany błyskawicznie dały się zauważyć. Czego wynikiem jest, że dziś mamy w półfinale aż dwa modele w superistotnym segmencie – Peugeot 208 i Renault Clio. Oba należą do moich osobistych faworytów od pierwszego spotkania.

Fantastycznie mocna jest reprezentacja trzech prestiżowych marek niemieckich: BMW, Mercedesa i Porsche – tak potężne nie były w Konkursie jeszcze nigdy. Ale w sumie nie ma się co dziwić, bo wygląda na to, że Teutoni wyciągnęli daleko idące wnioski z faktu, że od wielu już lat do opisu ich modeli używano sformułowania „[…]elegancki, szybki, ALE…”. Tu czuję potrzebę drobnego wyjaśnienia: problem mam tylko – co wiedzą świetnie widzowie mojego kanału na YouTube „Pertyn Ględzi” – z Porsche Taycanem. To niewątpliwie fenomenalne auto, ale po prostu po Porsche spodziewałem się czegoś więcej. Może to infantylne, ale od mniej więcej 1965 r., kiedy zacząłem wyraźnie rozumieć podział na marki słabe, dobre, znakomite, a ponad wszystkim jeszcze Porsche, przyzwyczaiłem się do większych rewolucji w wydaniu tej marki. Volkswagen wystawił reprezentację relatywnie niewielką, ale o ogromnej sile. Fakt, że szczególnie na tle aut z Korei ma coraz większy problem z dowodzeniem swej supremacji – co z punktu widzenia klientów może tylko cieszyć, bo oznacza rosnący wybór.

Najpóźniej w tej chwili polscy hejterzy Mazdy powinni zacząć się zastanawiać nad tym, czy przypadkiem ich nienawiść (z premedytacją używam tego słowa) do tej japońskiej marki nie jest przypadkiem odmianą płaskoziemstwa, antyszczepionkowości lub innych objawów niezdolności do myślenia logicznego. Obecność dwóch najnowszych modeli Mazdy w finałach Konkursu (obecność de facto notoryczna corocznie co najmniej na tym etapie wyborów Światowego Samochodu Roku!) świadczy jednoznacznie o najwyższych standardach zapewnianych przez Japończyków. Choć pewnie i tak zaraz usłyszę komentarze o przekupstwie, powiem jedno: naprawdę łatwiej i taniej jest robić dobre auta niż przekupić 86 jurorów na całym świecie – o setkach tysięcy klientów nie wspominając… Generalnie nie mam jako juror najmniejszych zastrzeżeń do tych wyborów, zasadniczo w mniej więcej 90, a może i 95% odpowiadają moim własnym wskazaniom. Co obejmuje także zjawiskowego Range Rovera Evoque i fantastyczny dowód na kompletną zmianę podejścia do emocjonalnej strony motoryzacji w Toyocie: model Supra nr 5

A oto lista nominacji WCOTY 2020

2020 Top Ten World Car of the Year:
Hyundai Sonata,
Kia Soul EV,
Kia Telluride,
Land Rover Range Rover Evoque,
Mazda3,
Mazda CX-30,
Mercedes-Benz CLA,
Mercedes-Benz GLB,
Volkswagen Golf,
Volkswagen T-Cross.

2020 World Urban Car:
Kia Soul EV,
Mini Electric,
Peugeot 208,
Renault Clio,
Volkswagen T-Cross.

2020 World Luxury Car:
BMW X5,
BMW X7,
Mercedes-Benz EQC,
Porsche 911,
Porsche Taycan.

2020 World Performance Car:
BMW M8,
Porsche 718 Spyder/Cayman GT4,
Porsche 911,
Porsche Taycan,
Toyota GR Supra

Leszek Cieloch Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
×
Leszek Cieloch Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.