AutoMotoTesty

Nissan Micra 1,0 IG-T 100 KM: Nasza droga Micra…

Piąta generacja Nissan Micra, która zadebiutowała w 2017 roku zaskoczyła wyglądem. Dynamicznie wystylizowane auto zastąpiło mało porywającego poprzednika. Przyznaję, nowy outfit to wyjątkowo udana próbą nawiązania do sukcesów II generacji Nissana Micra, który przecież jako pierwsze japońskie auto wywalczył tytuł Car Of the Year. Od niedawna, obok ciekawszej stylistyki auto ma mocniejszy motor. Niespełna litrową jednostkę o mocy 90 KM zastąpił silnik o pojemności 1 litra i mocy 100 koni. Krótko mówiąc, ekspresyjny wygląd wspiera lepsza technologia.



Dla nikogo nie jest chyba tajemnica, że pojazd powstaje w zakładach Renaulta w Renes. Ale, chyba na szczęście, nie ma wiele z wspólnego z francuskim aliantem. Nawet płyta podłogowa nie pochodzi od Clio, pomimo że auta są rozmiarowo bardzo do siebie zbliżone. Pojazd nawiązuje wyglądem do całej nissanowej rodziny. Stylistyka przodu zbudowana jest na wzór litery V. Tak jak w Qashqaiu, X-Trailu. Taki wygląd zdecydowanie bardziej pasuje do miejskiego stylu.



Wnętrze, przez sporo większy rozstaw osi jest dużo obszerniejsze niż u poprzedniczki. Dodane przez inżynierów centymetry najbardziej odczuwa kierowca. Nawet bardzo wysokiemu osobnikowi nie zabraknie przestrzeni na nogi czy nad głową. Dzięki ergonomicznemu kokpitowi niezły jest też dostęp do wszystkiego, co moglibyśmy w razie potrzeby w trakcie jazdy obsługiwać.

Także w drugim rzędzie foteli przybyło przestrzeni. Ale, poprzez opadający ku dołowi dach, pasażer o wzroście ponad 180 cm może mieć niejaki problem. Miejsca może też brakować na kolana. Z tym, że podobne problemy ma zdecydowana większość aut segmentu B. Powodów do narzekań nie daje przestrzeń bagażowa. 300 litrów w konfiguracji 5-osobowej lub 1005, gdy złożymy kanapę pozwoli bez trudu pomieścić bagaże. To jeden z lepszych wyników w klasie. Przy okazji, włożenie bagażu do wnętrza „kufra” jest banalnie proste, gdyż samochód ma niski próg załadowczy.



Elektronika – na bogato. W zależności od wersji producent daje takie elektroniczne cudeńka jak system hamowania awaryjnego, kamery 360 stopni, system interwencji przy niezamierzonej zmianie pasa ruchu czy wreszcie stabilizację nadwozia. Jazdę uprzyjemni system nagłośnienia Bose z 6 głośnikami w tym dwoma w zagłówku kierowcy. System daje wrażenie przestrzennego dźwięku i, przynamniej teoretycznie,  nie potrzebuje subwoofera. Jako meloman nie bardzo mogę się zgodzić z takim twierdzeniem. Otóż, głośniki w zagłówku nie do końca sprawdzają się w praktyce. Poza tym, działają tylko na zmysł słuchu kierowy.



Pod maską auta odnajdziemy 2 motory. Oba, to jednostki benzynowe o pojemności 1,0 litra: 1,0 IG-T o mocy 100 KM oraz 117 konny 1,0 DIG-T. Tym razem testowaliśmy motor 100 konny z bezstopniową skrzynią X-Tronic. Wspomniane 100 KM motor osiąga przy 5000 obrotach a 160 Nm. od 2750. Napęd przenosiła skrzynia bezstopniowa X-Tronic. Efekt to 177 km/h i 13 sekund do 100 km/h. Owszem, nie są to parametry piorunujące. Ale bezstopniowy wariator, choć ułatwia jazdę w mieście, nieco „kastruje” niezbyt imponującą jednostkę.

Producent podaje, że pojazd powinien konsumować około 8,5 litra w mieście, 5,6 w trasie i 6,7 średnio. To oczywiście dane laboratoryjne. W tygodniowym teście pojazd zasysał średnio 5,6 litra, w trasie 7,0 a w cyklu miejskim – 9,2. Ze skrzynia manualną jest wprawdzie mniej wygodnie za to oszczędniej…



Kierowcę wspiera sporo zaawansowanej elektroniki. Sporym zaskoczeniem w tej klasie auta jest system kamer 360, bardzo ułatwiający manewrowanie na parkingu. Praktycznym dodatkiem w niewielkim w sumie aucie jest system stabilizacji nadwozia. Nieźle działają też multimedia. Jest Android i Apple car play. Warto dodać, że za system audi o właściwie nagłośnienie dopowiada firma Bose.



Zawieszanie, choć standardowe (MacPherson i belka) nie daje powodów do narzekań. Nieźle „trzyma” auto na drodze.  Lekka Micra nie podskakuje na nierównościach i garbach. A układ stabilizujący nadwozie naprawdę się sprawdza. Układ kierowniczy – wystarczająco precyzyjny. Dostarcza kierowcy niezbędną ilość informacji o tym, co dzieje się z kołami. Daje też pełną kontrolę nad pojazdem.



Micra, szczególnie z nowym, 100 konnym motorem to dobra propozycja do miasta. Nawet z bezstopniową skrzynią biegów. Z drugiej strony, zaskakuje ceną. Szczególnie, egzemplarzy z bogatszym wyposażeniem. Nissan wycenia swój pojazd wysoko. W mojej opinii, zbyt wysoko….

Zalety:

– sporo możliwość personalizacji

– praktyczne wnętrze i pojemny bagażnik

– dobre prowadzenie

– jakość wykonania

Wady:

– spalanie

– cena

Podstawowe parametry techniczne:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi): 3999/1743/1455/2525

Silnik: benzynowy, doładowany
Pojemność:999 cm3
Moc maksymalna: 100 KM przy 5000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 160 Nm. od 2750

Napęd: przedni
Skrzynia: manualna 5 przełożeń
Osiągi (0-100 km/h): 13,0 s
Prędkość maksymalna: 177 km/h
Deklarowane zużycie paliwa (m/śr./tr.): 8,5/5,6/6,7

Zużycie paliwa w teście: 9,2/5,8/7,0

Pojemność bagażnika: 300/1005

Pojemność zbiornika paliwa 41 l
Ceny: od 52,2 tys. złotych.

Artur Balwisz Author
Absolwent Zespołu Szkół Technicznych przy WSK w Świdniku. Mechanik lotniczy. Ukończył wydział politologii Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej. Dziennikarz. W mediach od 1989 roku. Z dziennikarstwem motoryzacyjnym związany od 1996 roku.
×
Artur Balwisz Author
Absolwent Zespołu Szkół Technicznych przy WSK w Świdniku. Mechanik lotniczy. Ukończył wydział politologii Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej. Dziennikarz. W mediach od 1989 roku. Z dziennikarstwem motoryzacyjnym związany od 1996 roku.
Latest Posts