AutoMoto 21 września 2024
W pierwszych tygodniach 2025 roku zadebiutuje Maxus eTERRO 9. Najnowszy elektryczny pickup to zapowiedź nowej ery dla chińskiego producenta. Będzie to bowiem pierwszy w pełni elektryczny samochód z nadwoziem typu pickup i napędem na cztery koła dostępny w Europie.
Nowy eTERRON 9 to początek bardzo intensywnej ofensywy modelowej. Maxus, należąca do grupy SAIC, wprowadzi w ciągu kilku najbliższych lat na europejski rynek kilka pojazdów, kluczowych w globalnej strategii rozwoju firmy.
Pickup Maxusa będzie na pewno ciekawym autem. Za napęd eTERRON 9 odpowiadają dwa silniki elektryczne które rozwijają moc 170 KM przy przedniej i 272 KM przy tylnej osi, co daje 442 KM mocy systemowej. W efekcie auto ma świetne przyspieszenie, a napęd na wszystkie koła zapewnia doskonałą trakcję na drodze i dobre własności terenowe. System napędu na cztery koła (All-Terrain System) ma sześć wstępnie ustawionych trybów jazdy, od standardowego po ułatwiające jazdę przez błoto i piasek. W sumie układ preselekcji daje aż 400 różnych kombinacji.
Energię do zasilania dwóch silników elektrycznych dostarcza akumulator o pojemności 102 kWh. Litowo-żelazowo-fosforanowa bateria jest umieszczony w dziewięciokomorowej ramie ochronnej. Dzięki temu konstrukcja jest bardzo bezpieczna. Nowością jest 9-kanałowy system wentylacji, który pozwala utrzymać temperaturę akumulatora w optymalnym zakresie, dzięki czemu jego wydajność jest zmaksymalizowana. W połączeniu z systemem odzyskiwania energii poprawia to zasięg w zimie o 18 procent w porównaniu do konwencjonalnych rozwiązań. Zasięg Maxusa eTERRON 9 na jednym ładowaniu akumulatora wynosi do 430 km.
Dzięki należącej do wyposażenia standardowego funkcji „Vehicle to Load” (V2L), można korzystać z samochodu niczym z mobilnego power banku: energia z akumulatora trakcyjnego pozwala zasilać urządzenia zewnętrzne. Poza gniazdkami pod przednią maską i na skrzyni ładunkowej, do których można podłączyć urządzenia o mocy do 2,2 kW, samochód wyposażono także w gniazdo 6,6 kW, które jest przystosowane do zasilania np. elektronarzędzi, lodówek na kempingu czy ładowania rowerów elektrycznych.
Auto ma długość 5,5 m, a jego ładowność wynosi 620 kg. Dzięki odsuwanej tylnej ścianie w kabinie pasażerskiej można przewozić przedmioty o długości do 2,4 m. Oznacza to, że eTERRON 9 świetnie sprawdzi się w roli samochodu rekreacyjnego, zmieści np. deskę surfingową, narty, a także materiały budowlane czy sprzęt ogrodniczy.
Dodatkową zaletą jest umieszczony pod przednią pokrywą 236-litrowy bagażnik, zwany frunk, w którym bagaże nie są narażone na warunki atmosferyczne. Pomieści on bez problemu np. sprzęt biwakowy wraz z grillem. Bardzo ważną zaletą eTERRONa 9 jest możliwość holowania przyczepy o masie do 3,5 tony. I jest to najlepszy wynik wśród elektrycznych pickupów w tym segmencie rynku.
Wielowahaczowe, pneumatyczne zawieszenie eTERRONa 9 dostosowuje wysokość do prędkości jazdy. Dzięki temu znacząco zmniejszono podatność auta na przechyły nadwozia Zależnie od ustawionej wysokości zawieszenia zmienia się także współczynnik oporu powietrza, a tym samym zasięg. W trybie Easy Load przestrzeń ładunkową można obniżyć dodatkowo o 60 milimetrów, co ułatwia załadunek i rozładunek.
Maxus eTERRON 9 pojawi się w sprzedaży na początku 2025 roku.