Skip to content Skip to footer

Jakie wyzwania czekają na przedsiębiorców w 2023 roku?

Mijający 2022 rok był trudny pod wieloma względami. Galopująca inflacja, wojna w Ukrainie, widmo kryzysu i recesji… To jedynie część problemów, z którymi musieliśmy się zmagać. Nie dziwi więc fakt, że z obawą patrzymy w przyszłość i nadchodzący nowy rok. Jakie wyzwania czekają na przedsiębiorców w 2023 roku?

Natalia Bogdan, CEO agencji rekrutacyjnej Jobhouse.

Rynek pracy i jego wymagania
Cechą, która nabiera szczególnego znaczenia w stawieniu czoła przyszłości, jest elastyczność. Przedsiębiorcy są wręcz zmuszeni do tego, by sprawnie reagować na zmiany na poziomie krajowym i globalnym. Ci z nich, którzy będą wystarczająco elastyczni, zyskają przewagę na rynku.
– W ciągle zmieniającym się świecie jest koniecznością, by umieć dopasować swój biznes i działania do aktualnych realiów. Zarówno przedsiębiorcy, jak i pracownicy powinni na bieżąco rozwijać umiejętności związane np. z nowymi technologiami czy komunikacją, ale także te, które pozwolą im na rozpoznawanie „fake newsów” – mówi Natalia Bogdan, CEO agencji rekrutacyjnej Jobhouse.
To sygnał także dla osób rekrutujących, by poszukiwać kandydatów otwartych na nową wiedzę, kreatywnych i chętnych do rozwoju. Coraz mniejszą uwagę zwraca się na umiejętności twarde, których można się nauczyć. Wielu zmian, które mogą zajść na rynku, nie da się bowiem przewidzieć, a umiejętność obsługi danej technologii może szybko stać się bezużyteczna.

Victoria Iwanowska, CEO Victoria Travel

Relacje i integracja pracowników
Obecnie pracodawcy mierzą się z problemem spadku motywacji u swoich pracowników. Ludzie mają coraz większe oczekiwania w stosunku do pracy, nie chcą także poświęcać swojego życia prywatnego na rzecz zawodowego. Świadczy o tym powszechne zjawisko „quiet quitting”.
Jak mu zapobiec? Należy przyjrzeć się temu, na co zwracają uwagę pracownicy. Oprócz oczywistych czynników, takich jak wypłata, wskazują oni również na dużą rolę atmosfery w pracy.
– Spada motywacja do pracy, ludzie coraz bardziej chcą przede wszystkim doświadczać życia, a nie tylko pracować. W kryzysie jeszcze bardziej potrzebujemy zmotywowanych i wydajnych pracowników. Dlatego tak istotne jest, by przedsiębiorcy zadbali o atmosferę, która ma ogromny wpływ na wydajność i jakość pracy – mówi Victoria Iwanowska, biznesowa nomadka, CEO Victoria Travel. Dodaje: Z doświadczenia wiem, że integracja odgrywa tu kluczową rolę. W zależności od funduszy, pracodawcy mogą zdecydować się na firmowe eventy czy atrakcje lub wyjazdy za granicę. Tutaj doskonale sprawdzają się podróże Incentive Travel, czyli motywacyjne wyjazdy firmowe.

Aleksandra Dejewska, psycholog, terapeutka zaburzeń odżywiania

Zdrowie psychiczne pod kontrolą
Niemal każdy odczuwa skutki sytuacji w Polsce i na świecie. Fakt, że żyjemy w stresie nie jest niczym nowym. Istnieje jednak dodatkowe zagrożenie – ukryty stres. Niepewność, brak informacji, utrata kontroli – to tylko niektóre z wielu czynników, które mogą go powodować. Może być on groźniejszy niż „zwykły” stres, który potrafimy łatwo rozpoznać – z tym nieuświadomionym może być znacznie trudniej.
– Ukryty stres może przekładać się na objawy somatyczne, takie jak bóle głowy i żołądka, zmęczenie, problemy z trawieniem, bruksizm czy nawet zaostrzenie chorób autoimmunologicznych. Ze stresem można sobie poradzić, pierwszym krokiem jest jednak zawsze rozpoznanie, z czym mamy do czynienia – mówi Aleksandra Dejewska, psycholog, terapeutka zaburzeń odżywiania.
Stres to zaledwie wierzchołek góry lodowej.
– Ostatni rok był trudny, co widzę też u moich pacjentów. Więcej osób zmaga się z trudnymi w przeżywaniu emocjami i lękiem. Niestety przekłada się to także na większe problemy psychiczne takie jak depresja czy zaburzenia odżywiania – dodaje Aleksandra Dejewska.
Coraz większą rolę będzie więc odgrywał wellbeing i mindfullnes w miejscu pracy. Pracodawcy powinni bardziej przykładać uwagę do zdrowia psychicznego pracowników i spróbować lepiej ich zrozumie, zadbać o przyjazne warunki w pracy, a także wprowadzić szkolenia i benefity w postaci opieki psychologicznej.

Michał Wawiórko, Prezes Zarządu First Byte

Automatyzacja – potrzeba czy konieczność
Rosnące koszty pracy, a także trudności w znalezieniu odpowiednich pracowników sprawiają, że firmy coraz chętniej korzystają z rozwiązań technologicznych. Według przewidywań, w roku 2023 możemy spodziewać się kolejnych fal kryzysu energetycznego i gospodarczego oraz wysokiej inflacji i kosztów pracy.
Przedsiębiorcy, próbując radzić sobie z tymi problemami, szukają pomocy w zakresie automatyzacji i robotów cyfrowych.
– Narzędzia RPA (Robotic Process Automation) pojawiają się w coraz to nowych gałęziach biznesu. Z pewnością trend ten będzie się utrzymywał, roboty pozwalają bowiem na zwiększenie efektywności działań bez powiększania zespołu, a umiejętnie wykorzystywane mogą przynieść ekspresowe korzyści, w tym liczne oszczędności – mówi Michał Wawiórko, Prezes Zarządu First Byte, właściciela Wizlink®. Dodaje: Obecnie wprowadzanie automatyzacji to dla przedsiębiorców nie jest kwesta „czy”, ale „kiedy” i „jak”. Narzędzia klasy RPA stają się coraz bardziej dostępne dla organizacji. Wynika to z faktu niskiej bariery technologicznej wejścia i możliwości budowania scenariuszy dla robotów przez ludzi z biznesu, a nie tylko programistów.

Marek Naruszkiewicz, CEO adQuery

Wyzwania dla reklamodawców
Reklama dźwignią handlu – brzmi dobrze znane powiedzenie. Zaplanowanie i stworzenie skutecznych kampanii jest jednak coraz trudniejsze. Ponadto w 2023 roku Google planuje wdrożyć blokowanie plików cookies podmiotów trzecich. Co oznacza to dla przedsiębiorców?
– Ciasteczka były dotychczas jednym z najważniejszych źródeł informacji o użytkownikach. To dzięki nim wiadomo było, czym interesują się odbiorcy kampanii i łatwiej było do nich trafić. Blokowanie cookies to jednak nie jedyne kwestie, które zmieniają się w reklamie internetowej. Coraz większą uwagę przykłada się też do tego, w jakim otoczeniu pojawiają się treści reklamodawcy. Rośnie więc znaczenie technologii non cookies oraz brand safety – mówi Marek Naruszkiewicz, CEO adQuery. Dodaje: Nie można też pominąć faktu, że w czasach, kiedy jesteśmy wręcz bombardowani bodźcami i informacjami, trudniej jest przyciągnąć uwagę grupy docelowej.
Walka o uwagę konsumentów przejawia się także w coraz bardziej rozpowszechnionej technologii rozszerzonej rzeczywistości (AR). To bowiem szansa na innowacyjną prezentację i sprzedaż produktów. – Wiele firm zgłasza się do nas z zapytaniem o możliwość wykorzystania rozszerzonej rzeczywistości w promocji i sprzedaży swoich produktów. Dotychczas udało nam się stworzyć oprogramowanie wykorzystujące AR do wirtualnych przymierzalni okularów, biżuterii i innych akcesoriów. Nasi klienci doskonale rozumieją, jak ważne jest doskonalenie procesu sprzedaży i ograniczenie zwrotów np. poprzez udostępnienie przymierzalni online. Jestem pewna, że w kolejnym roku wykorzystanie tej technologii będzie rosło – mówi Beata Badzyńska, CEO AR.Labs.io.

Beata Badzyńska, CEO AR.Labs.io

Rok wyzwań czy nadziei?
– Prowadząc biznes w tak dynamicznych czasach, jak obecne, trzeba być przede wszystkim blisko potrzeb naszych pracowników i klientów. Tylko tak będziemy w stanie zbudować zaangażowany zespół i ofertę dopasowaną do aktualnych potrzeb klientów. Na pierwszym miejscu warto stawiać drugiego człowieka i dbać o spójną i przejrzystą komunikację. To właśnie ona buduje zaufanie i bezpieczeństwo – podsumowuje Dorota Steliga, CEO butikowej agencji PR DSpectrum.

Nie ma wątpliwości, że 2023 rok będzie obfitował w nowe wyzwania, a także liczne przeszkody do pokonania. Podstawą do przetrwania dla firm będzie elastyczność i umiejętność dopasowania się do zmian.

Show CommentsClose Comments

Leave a comment