Embraer, trzeci co do wielkości producent samolotów na świecie, działający w sektorze lotnictwa pasażerskiego i wojskowego, planuje utworzenie w Polsce europejskiego Centrum Doskonałości (Center of Excellence). W tym tygodniu Polskę odwiedza Francisco Gomes Neto, prezes Grupy Embraer, wraz z prezesem Embraer Commercial Aviation oraz członkiem zarządu ds. handlowych Embraer Defense & Security.
Głównym celem wizyty jest nawiązanie współpracy z obecnymi, nowymi i potencjalnymi partnerami w obszarach takich jak produkcja, montaż końcowy, serwisowanie i naprawy, konwersja samolotów pasażerskich na frachtowce, badania i rozwój (R&D) oraz rozwój nowej generacji elektrycznych statków powietrznych typu eVTOL.
Pierwszym krokiem w tym kierunku było nawiązanie partnerstwa z Instytutem Lotnictwa Łukasiewicz (iLOT). Współpraca obejmuje badania nad nowymi technologiami, materiałami, projektowaniem lotów przyszłości oraz rozwój nowoczesnych procesów serwisowania samolotów.

„Embraer od ponad 25 lat jest częścią polskiego ekosystemu lotniczego. Wraz z dynamicznym rozwojem naszej firmy na świecie, chcemy również pogłębiać współpracę z polskim przemysłem w zakresie produkcji, montażu końcowego, serwisowania i naprawy samolotów. Planujemy także aktywnie uczestniczyć w budowaniu kompetencji i umiejętności przyszłych kadr, które pozwolą polskiemu sektorowi lotniczemu osiągnąć kolejny etap rozwoju” – powiedział Francisco Gomes Neto, prezes i dyrektor generalny Grupy Embraer.
„Nasza propozycja partnerstwa w sektorze produkcji, serwisowania oraz szkoleń może znaczną miarą wzmocnić pozycję polskiej gospodarki w globalnym przemyśle lotniczym. W perspektywie najbliższych 10 lat może to przynieść Polsce wartość 3 miliardów dolarów oraz stworzenie 5 tysięcy nowych miejsc pracy” – dodał.
Embraer koncentruje się na długoterminowym poszukiwaniu partnerów do produkcji części i montażu końcowego samolotu wojskowego KC-390 Millennium. Jest on obecnie obiektem dużego zainteresowania ze strony państw europejskich, w tym NATO. Polska jawi się jako idealny partner w zakresie rozwoju zaawansowanych technologii obronnych oraz tworzenia wysoko wykwalifikowanych miejsc pracy. Uruchomienie montażu oraz ekosystemu posprzedażowego (serwis, szkolenia) może wygenerować blisko 1 miliard dolarów i stworzyć 600 miejsc pracy.
W sektorze lotnictwa pasażerskiego Embraer systematycznie zwiększa produkcję i rozwija swój łańcuch dostaw w Polsce. Ostatnio przedstawiciele firmy odbyli serię spotkań z potencjalnymi dostawcami. Polski przemysł już teraz odgrywa kluczową rolę w programie samolotów E2. Fotele produkowane są w Świebodzinie, pomocnicze jednostki zasilające (APU) w Rzeszowie, a istotne komponenty silników w Kaliszu. W efekcie tej współpracy w 2024 roku w Polsce utrzymywano 1 350 miejsc pracy, a wartość zakupionych towarów i usług przekroczyła 30 milionów dolarów. Rozważane są kolejne inwestycje, m.in. zakład remontowy podwozia dla samolotów E2 oraz konwersja modelu E190 na frachtowiec. W ciągu dekady całość inwestycji w tym sektorze może przekroczyć 2 miliardy dolarów i przyczynić się do powstania ponad 4 400 nowych miejsc pracy.

Embraer posiada silne powiązania z europejskim przemysłem lotniczym – 30% samolotu E2 powstaje w UE. Skrzydła produkowane są w Portugalii, a inne kluczowe komponenty dostarczają firmy z Francji, Niemiec, Austrii, Hiszpanii i Belgii. Z kolei w przypadku KC-390 – 42% łańcucha dostaw pochodzi z UE.
„Gratulujemy PLL LOT imponujących wyników wzrostu i rentowności. Jako wieloletni partner Polski chcemy kontynuować bliską współpracę przez kolejne dekady – wykraczając poza sprzedaż samolotów, aby wspierać i przyspieszać rozwój krajowego ekosystemu lotniczego. Wdrożenie samolotu E2 dla LOT jest obarczone niskim ryzykiem, ponieważ zapewnia płynne i efektywne kosztowo przejście na nową generację maszyn. To najbardziej efektywna, niezawodna i komfortowa konstrukcja w swojej klasie, która może przynieść LOT-owi korzyści ekonomiczne sięgające 900 milionów dolarów. Wierzymy, że E2 najlepiej odpowiada na potrzeby linii dążącej do rentownego i zrównoważonego rozwoju, a także wpisuje się w ambicje związane z rozbudową Centralnego Portu Komunikacyjnego” – powiedział Arjan Meijer, prezes Embraer Commercial Aviation.
Embraer oferuje Polsce również nowoczesny samolot wojskowy KC-390 Millennium w konfiguracji NATO, który został już zakupiony przez Holandię, Czechy, Portugalię, Węgry, Austrię i Koreę Południową, a także wybrany przez Słowację i Szwecję.
„Oferując KC-390 Millennium Polsce – kluczowemu krajowi NATO – mamy szansę na współpracę z rozwiniętym polskim przemysłem obronnym. To także możliwość dla Polski, by stać się istotnym członkiem europejskiego ekosystemu C-390” – powiedział Frederico Lemos, Członek Zarządu ds. Handlowych Embraer Defense & Security.