Tuż przed 50 urodzinami Honda zaprezentowała na polskim rynku 11 generację Civica. Japończycy chcą lokować swój produkt w segmencie premium. I nowy kompakt Hondy ma sprostać temu wyzwaniu.
Wbrew pozorom, nie są to buńczuczne zapowiedzi. Auto świetnie wygląda. Także wnętrze zrywa wreszcie z nieco siermiężnym stylem poprzedników. Precz poszły twarde plastiki i niezbyt imponujący anturaż. Nowy Civic e:HEV to pod każdym względem skok do przodu. Także, ekologicznym. Nowy model będzie oferowany wyłącznie z napędem hybrydowym. Opracowany przez Hondę układ napędowy e:HEV składa się z 2-litrowej jednostki benzynowej z bezpośrednim wtryskiem paliwa pracującej w cyklu Atkinsona oraz dwóch silników elektrycznych. Układ uzupełnia nowa jednostka sterująca przepływem mocy i zespół inteligentnych akumulatorów.
Układ napędowy Hondy e:HEV w szczegółach, to 72-ogniwowy zespół akumulatorów litowo-jonowych i dwa silniki elektryczne. Zostały one sprzężone z nowym, 2-litrowym silnikiem benzynowym z bezpośrednim wtryskiem paliwa, pracującym w cyklu Atkinsona. Moc zespołu napędowego wynosi 135 kW, a maksymalny moment obrotowy 315 Nm. Wbrew pozorom, to jednak nie dwulitrowy benzyniak jest głównym źródłem napędu. Civica poruszają motory elektryczne a silnik spalinowy stanowi generator prądu zasilający akumulator. Sercem systemu jest przekładnia CVT sprzężona z jednym z silników elektrycznych.
Układ napędowy może płynnie przełączać się pomiędzy napędami elektrycznym, hybrydowym i spalinowym bez udziału kierowcy. Kierowca może wybrać jeden czterech trybów jazdy: Eco, Normal, Sport i Individual. Ten ostatni umożliwia ustawienie parametrów silnika, układu kierowniczego oraz zegarów w kokpicie, aby dostosować reakcje pojazdu do potrzeb kierowcy.
W nowym Civicu zastosowano nowy, rozbudowany pakiet systemów bezpieczeństwa Honda Sensing. W jego skład wchodzi między innymi nowa przednia kamera o szerokim kącie widzenia 100 stopni oraz udoskonalone systemy rozpoznawania pieszych, krawędzi jezdni, oznakowania poziomego drogi oraz innych pojazdów, w tym motocykli i rowerzystów. Po raz pierwszy nowy Civic został wyposażony w czujniki ultradźwiękowe – po cztery z przodu i z tyłu pojazdu. Oprócz udoskonalonych rozwiązań minimalizujących skutki ewentualnej kolizji, systemu utrzymywania na pasie ruchu czy tempomatu adaptacyjnego wprowadzono monitorowanie martwego pola i ruchu poprzecznego oraz asystenta jazdy w korku.
Nowe wnętrze to przede wszystkim nowe materiały, którymi owo wnętrze wykończono. Zarówno optycznie jak i organoleptycznie to zupełnie nowa jakość. Tak samo, jak stylizacja kokpitu. Nowa deska to standardowo 9 calowy wyświetlacz, na którym nareszcie wszystko widać. W opcji, jest nawet 10,2 calowy tablet stanowiący centrum sterowania uniwersum Hondy. Producent zapowiada, że nowy infotainment to nie reanimacja starego, tylko coś opracowanego zupełnie od nowa z poprawionym interfejsem i bezprzewodowym Apple Car Play/Android Auto.
Niestety, na razie nie mogliśmy sprawdzić nowego Civica w praktyce. Nie wiemy zatem, jak układ napędowy działa i sprawdza się w codziennej eksploatacji. Nie wiemy także, ile nowy Civic ma kosztować. Nie znane są też plany sprzedażowe Hondy w Polsce. Widomo za to, że dealerzy zaczną przyjmować zapisy na auto w lipcu. A fizycznie w salonach Civic e:HEV pojawi się w październiku. Zatem, czekamy…