AktualnościBlogBlogsferaKuchniaLifestyle

Stopniowe zdobywanie szczytu świetnego samopoczucia.

Każdy kto zmienił odżywianie na racjonalne, co ja nazywam dietą, jako jeden z najważniejszych efektów wskazuje radykalny wzrost dobrego samopoczucia. To uczucie to splot wielu czynników: wzrost i stały wysoki poziom energii życiowej, spadek wagi ciała, lepsza kondycja organizmu czy większe poczucie własnej wartości (wygląd, skóra, uśmiech). Ale nie przeżywając tych efektów trudno je sobie wyobrazić, a jeszcze trudniej przyjąć, że zmiany są tak radykalne. Dlatego wielu ludzi znajduje motywacje dopiero pod wpływem silnych bodźców jakimi są choroby społeczne, nadmierna tusza, przełom w życiu uczuciowym czy nowe otoczenie lub środowisko pracy. Wierzcie mi nie warto czekać na zmianę w życiu – warto ja kreować.

 

Ja jestem zwolennikiem gładkiego i powolnego wprowadzania wszelkiego rodzaju zmian w naszym organizmie. Będą mi w tym wtórować zapewne lekarze, fizjolodzy czy inni dietetycy ponieważ jest to najbardziej bezpieczny sposób na adaptację organizmu do zmian. Organizm powinien się do zmian przyzwyczaić. Radykalne zmiany mogą spowodować niepożądane skutki, co z kolei może podciąć skrzydła na początku i zakończyć najważniejszą (początkową) fazę zmiany stylu życia.

 

Kiedy rozpoczyna się realizację nowego projektu każdy z nas określa precyzyjnie jego cel, kamienie milowe, zasoby itp. W przypadku zdrowego żywienia nie musimy się nadmiernie trudzić bo cel i zasoby od wielu lat wyznacza piramida żywieniowa, a pierwszy kamień milowy wyznaczę Wam ja.  Jest to cel ogólny i pozbawiony szczegółowej odpowiedzi na pytanie „jak żyć” ale za to jasny i dokładnie sprecyzowany czyli stosowanie ogólnych zasad żywienia określonych jako Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej. Piramida żywieniowa pokazuje jakie pożywienie powinno stanowić skład naszej diety a jakie składniki (przez ich niebyt na tejże) powinny zostać wyeliminowane i zesłane na wieczne zapomnienie. Znaczące jest wprowadzenie do piramidy pojęcia aktywności fizycznej jako warunku koniecznego zdrowego trybu życia, ponieważ po raz pierwszy model żywienia został połączony z aktywnością fizyczną. Aktualna piramida jest także ukłonem w stosunku do zaleceń WHO w tym obszarze.

 

Streszczając ogólne wnioski płynące z piramidy przyjmijmy, że połowę naszego pożywienia powinny stanowić owoce i warzywa w proporcji  75% warzywa i 25% – owoce a drugą połowę produkty zbożowe pełnoziarniste (25%) i zdrowe białko (25%).

 

Konstrukcja dziennej diety w wartościach procentowych została przedstawiona poniżej, najlepiej aby każdy posiłek był konstruowany uwzględniając ten podział:

  • Warzywa – 37%
  • Owoce – 13%
  • Produkty zbożowe pełnoziarniste – 25%
  • Zdrowe białko – 25%

 

Warto dodać kilka zasad uzupełniających a wynikających pośrednio z piramidy, które uporządkują wiedzę o racjonalnym odżywianiu i pomogą bardzie szczegółowo zaplanować pierwsze kroki:

  • Spożywaj posiłki regularnie (4 -5 posiłków co 3 – 4 godziny).
  • Codziennie spożywaj co najmniej 2 duże szklanki mleka (w zastępstwie – jogurt lub kefir).
  • Ogranicz spożycie mięsa (zwłaszcza czerwonego i przetworzonych produktów mięsnych do 0,5 kg/tydzień).
  • Spożywaj zdrowe białko czyli ryby,nasiona roślin strączkowych i jaja.
  • Spożywaj zdrowe tłuszcze roślinne najlepiej wyciskane mechanicznie: olej rzepakowy (najlepsze proporcje omega 3 do 6) czy oliwę.
  • Ogranicz do minimum lub wyeliminuj z diety tłuszcze zwierzęce.
  • Unikaj spożycia cukru i słodyczy (zastępuj je owocami i orzechami).
  • Nie dosalaj potraw i kupuj produkty z niską zawartością soli.
  • Używaj ziół – mają cenne składniki i poprawiają smak i zastępują smak soli.
  • Pamiętaj o piciu wody, około 1 l na każde 1000 kcal dziennie.
  • Nie spożywaj alkoholu.

 

Wszystkie powyższe zasady i wytyczne mają naukowe uzasadnienie o czym w przyszłości opowiem.

Na początek postarajcie się przyjąć i zakorzenić w podświadomości powyższe zasady a kolejny krok w nowe życie będzie łatwiejszy.

Dietetyk, sportowiec. Uzależniony od dobrego samopoczucia, zdrowego jedzenia, endorfin i adrenaliny. Ekonomista, przedsiębiorca. Ulubione słowo to motywacja a motto „Per aspera ad astra”. Autor bloga dietaisport.pl.
×
Dietetyk, sportowiec. Uzależniony od dobrego samopoczucia, zdrowego jedzenia, endorfin i adrenaliny. Ekonomista, przedsiębiorca. Ulubione słowo to motywacja a motto „Per aspera ad astra”. Autor bloga dietaisport.pl.