AutoMoto

Raport PZWLP: Wynajem długoterminowy aut po I półroczu 2019 z dwucyfrowym wzrostem

Opublikowane przez Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) dane po pierwszym półroczu potwierdzają, że wprowadzone od 2019 roku zmiany przepisów podatkowych od aut służbowych nie mają niekorzystnego wpływu na rozwój wynajmu długoterminowego aut w Polsce. Rynek wynajmu długoterminowego samochodów w naszym kraju utrzymuje dotychczasową dużą dynamikę rozwoju i na koniec czerwca osiągnął dwucyfrowy wzrost 11,7% r/r, a więc zbliżony do wartości odnotowywanych w poprzednich latach.

Branża wynajmu długoterminowego zakupiła w pierwszym półroczu 2019 r. o 3,6% więcej nowych aut osobowych, niż rok wcześniej i wyróżniała się pod tym względem na polskim rynku. Całkowita sprzedaż nowych samochodów do firm pozostawała bowiem w pierwszych sześciu miesiącach bieżącego roku na poziomie niemalże identycznym, co w porównywalnym okresie rok temu. Z kolei, w przypadku konkurencyjnych form finansowania aut służbowych łącznie, czyli zakupu, kredytu i leasingu finansowego sprzedaż była nawet nieznacznie niższa. Branża Rent a Car odnotowała na koniec pierwszego półrocza bieżącego roku wzrost o 7,8% r/r.

Podobnie jak po pierwszym kwartale roku, dane na koniec czerwca 2019 r. również wskazują na wyhamowanie tempa wzrostu sprzedaży nowych aut w polskich salonach, które było do tej pory napędzane niemalże całkowicie przez zakupy dokonywane przez firmy. Bardzo wysoki poziom sprzedaży ustanowiony w rekordowym pod tym względem zeszłym roku, pozostawał w pierwszych miesiącach 2019 roku trudny do pokonania. Za obroty w salonach nadal w zdecydowanej większości, bo aż 68,5% przypadków, odpowiadały firmy. Ich udział w sprzedaży nowych aut osobowych, choć bardzo wysoki, to jednak nieznacznie, o 0,9%, zmniejszył się w pierwszym półroczu 2019 w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego. Firmy nabyły blisko 191 tys. nowych samochodów osobowych, podczas gdy klienci indywidualni odpowiadali za sprzedaż ponad 87 tys. aut.

W pierwszych 6 miesiącach roku firmy zakupiły niemalże tą samą ilość nowych aut osobowych (wzrost wyniósł jedynie 0,6%), co w tym samym okresie rok wcześniej, co oznacza, że w tym obszarze rynku nastała stagnacja. Należy jednak zaznaczyć, że poziom, na którym zatrzymała się sprzedaż nowych samochodów do firm, jest bardzo wysoki.

Analizując jednak bardziej szczegółowo dane w zakresie zakupu nowych samochodów przez firmy, a więc w podziale na różne formy finansowania pojazdów dostępne na polskim rynku, zauważalne są już jednak wyraźne różnice w popularności poszczególnych rozwiązań.

Stagnacja widoczna w całkowitej sprzedaży samochodów osobowych do firm nie dotyczyła bowiem wynajmu długoterminowego, w przypadku którego odnotowany został wzrost. W pierwszym półroczu branża wynajmu długoterminowego zakupiła łącznie 40,4 tys. nowych aut osobowych, czyli o 3,6% więcej niż w porównywalnym okresie rok temu. Jeśli zaś chodzi o nowe samochody osobowe nabywane poprzez zakup ze środków własnych, w kredycie i z wykorzystaniem klasycznego leasingu finansowego łącznie, to w pierwszym półroczu 2019 r. zakupiono niemalże identyczną liczbę aut ( – 0,13%) w porównaniu z analogicznym czasem rok wcześniej.

Wynajem długoterminowy samochodów rozwija się również nadal w wysokim, dwucyfrowym tempie, porównywalnym do tego, jakie występowało w poprzednich latach, pod względem najważniejszego dla określania dynamiki wzrostu branży wskaźnika, a więc łącznej liczby aut znajdujących się na rynku w usłudze Full Serwis Leasing (leasing operacyjny z pełną obsługą pojazdów). Na koniec czerwca 2019 r. branża mogła poszczycić się pod tym względem dynamiką wzrostu na poziomie 11,7% r/r.

Dobre rezultaty osiągnięte przez branżę wynajmu długoterminowego aut mają także odzwierciedlenie w udziale branży w sprzedaży nowych samochodów osobowych do firm w Polsce, który w pierwszym półroczu 2019 r. urósł o 0,6% w porównaniu do pierwszego półrocza roku ubiegłego.

Na koniec czerwca 2019 r., w liczącej prawie 157,5 tys. aut* flocie w wynajmie długoterminowym firm PZWLP, zdecydowanie dominowała usługa Full Serwis Leasingu (FSL), która była wykorzystywana w przypadku 93,5% samochodów. Leasing z Serwisem (LS), będący uproszczoną wersją Full Serwis Leasingu (gwarantuje mniejszy zakres obsługi aut) stanowił 6,5% samochodów znajdujących się na koniec pierwszego półrocza 2019 r. w wynajmie długoterminowym. Wśród najpopularniejszych aut wynajmowanych długoterminowo znalazły się Skoda Octavia, Volkswagen Passat i Ford Focus.

Dane PZWLP na koniec czerwca 2019 r., podobnie jak już od kilkunastu ostatnich miesięcy, po raz kolejny potwierdzają słabnące zainteresowanie ze strony firm i przedsiębiorców samochodami z silnikami wysokoprężnymi. Diesli w wynajmie długoterminowym nadal ubywa i pojazdy wyposażone w takie napędy tracą swoją dominującą do niedawna pozycję we flotach. Na koniec pierwszego półrocza auta tego typu stanowiły 60,6%, a ich udział zmniejszył się w ciągu roku o 2,9%. Na znaczeniu zyskują natomiast coraz bardziej samochody napędzane benzynowymi jednostkami, które na koniec pierwszego półrocza reprezentowały już 37% wszystkich aut w wynajmie długoterminowym, o 1,8% więcej niż rok wcześniej. Rośnie także i to w relatywnie szybkim tempie udział aut wyposażonych w ekologiczne napędy, a więc hybrydowe i elektryczne. Na koniec czerwca 2019 r. pojazdy tego typu stanowiły 2,4% łącznego parku aut w wynajmie długoterminowym, co oznacza wzrost ich udziału o 1,1% r/r. W większości były to auta hybrydowe (3064 samochody wobec 2270 rok temu). Aut napędzanych zeroemisyjnymi silnikami elektrycznymi było 495 i w ich przypadku w ciągu roku odnotowany został bardzo duży wzrost (z 28 pojazdów), jednakże został on wygenerowany w znakomitej większości za sprawą jednego kontraktu na dostawę samochodów na potrzeby usług car sharingu w stolicy.

Średnia emisja dwutlenku węgla w przypadku kupowanych przez firmy PZWLP w drugim kwartale 2019 r. na potrzeby wynajmu długoterminowego nowych samochodów osobowych była na poziomie niemalże identycznym jak rok wcześniej (nieznaczny wzrost o 0,5% i 0,6 g/km). Jeśli zaś chodzi o auta dostawcze, to średnia emisja w ich przypadku wyniosła 141,7 g/km i w związku z tym była nieznacznie wyższa – o 1,6% i 2,3 g/km – w stosunku do stanu sprzed roku.

Branża Rent a Car urosła o 7,8% r/r
Reprezentowana w PZWLP przez 8 dużych, sieciowych, polskich i międzynarodowych wypożyczalni samochodów branża Rent a Car odnotowała na koniec pierwszego półrocza 2019 r. wzrost na poziomie 7,8% r/r. Na koniec czerwca łączna flota firm Rent a Car w PZWLP** w usługach wynajmu krótkoterminowego (1-30 dni) oraz średnioterminowego (1 miesiąc – 2 lata) wynosiła ponad 20,5 tys. aut (20.695).

* – bez floty firmy Athlon Car Lease
** – bez floty firmy Avis Budget / Jupol – Car

Leszek Cieloch Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
×
Leszek Cieloch Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.