PSA odświeżyła 308: Spotęgowali technologię

Trwa prawdziwa ofensywa modelowa Peugeota. Po modelach 2008, 3008 i 5008 poznaliśmy właśnie odświeżonego 308.


autor: Artur Balwisz


Kluczem do liftingu najpopularniejszego francuskiego pojazdu segmentu C, nie były zmiany w stylistyce laureata nagrody COTY w 2014 roku. Motto kampanii reklamowej brzmi „Spotęgowana technologia”. I właśnie w technologii wydarzyło się to, co w liftingu auta najważniejsze…

– Oczywiście, nie zapomnieliśmy i o wyglądzie zewnętrznym auta – mówił Michał Mucha menager produktu – Ale tak naprawdę lifting 308 był, można powiedzieć, całościowy. Zmiany zewnętrzne to nie jest rewolucja ale… je widać. Jednak najważniejsza była technologia. Mechanika i elektronika…

To fakt, rewolucji nie było, ale zmiany, mimo wszystko, widać. Z przodu auto zyskało nowy kształt reflektorów. Zmienili się też wygląd grilla. Przy okazji, jest on teraz bardziej pionowy tak jak w innych modelach Peugeota. Nowy kształt ma przedni zderzak. Zupełnie nowe są lampy przeciwmgłowe.

Z tyłu, „liftingu” nieco mniej. Przyciemniono tylko klosze lamp. Nowy wygląd zyskał wlew paliwa. Ale, klapka o innym kształcie to nie wymysł stylisty. Po prostu, jest większa gdyż w poliftowym 308 (Blue HDI) wlew płynu AdBlue będzie w jedynym, logicznym miejscu czyli obok wlewu paliwa. Przypomnijmy, z dotąd był on w… bagażniku. Gwoli ścisłości dodam, że auto zyskało nowe lakiery i wzory felg.

We wnętrzu, zmiany głównie technologiczne. W oczy rzuca się owy ekran wyświetlacza. Na szczęście, jest pojemnościowy i zastąpił trącący antykiem; ekran opornościowy. Wraz z wyświetlaczem zmienił się cały software i interface systemu nawigacji. W wyposażeniu auta odnajdujemy nowe systemy wspomagające bezpieczeństwo: pojazd monitoruje poruszanie się po zadanym pasie ruchu a w razie czego, potrafi skorygować tor jazdy, nowością jest active brake and distance alert, system wykrywania zmęczenia kierowcy, automatyczna zmiana świateł, rozpoznawanie ograniczenia prędkości, wspomaganie parkowania, aktywnego monitorowania martwego pola a także tempomat z funkcja stop dla skrzyni automatycznej i tzw. „funkcją 30” dla skrzyni manualnej. Przy  okazji, auto wzbogaciło się o nowy, 8 stopniowy automat (japońskiej formy Aisin) i nowy – 6 biegowy manual. Z oferty znika za to skrzynia manualna, 5 przełożeniowa.

W gamie siników nie ma istotnych zmian. To co nowe drzemie w… technologii. Otóż, 130 konny, benzynowy motor PureTech, trzykrotny laureat Word Engine of The Year, będzie spełniał normę Euro 6,2. Dlatego w systemie pojawił się filtr cząstek stałych GPF. Wkrótce ta nowość zagości też w 110 konnym PurTechu.

Wśród diesli, nowości więcej. 100 i 130 konne Blue HDI są w zasadzie nowymi konstrukcjami. Zostały opracowane od podstaw. Oba maja pojemność 1,5 i po 4 cylindry. Filtr cząstek stałych DPF zastąpił nowy – SPHF. Wkrótce w ofercie pojawi się tez nowy dwulitrowy Blue HDI o mocy 180 KM a dla aut z serii GT, nowy benzynowiec 1,6 ETHP.

Jak w praktyce działają nowości? Sprawdzaliśmy je na torze. I… dają radę! Ale na dokładniejsze oceny przyjdzie czas po redakcyjnym teście drogowym.

Nowy a właściwie, odświeżony Peugeot 308 zastępuje właśnie w salonach swojego poprzednika. Ale tak naprawdę to dopiero początek zmian. 308 stał się bowiem, jak twierdza przedstawiciele PSA, swoistą platformą do montażu nowych silników, nowych systemów i technologii.

  • Modest

    Niezły lift bez zbędnej przesady. Właśnie taka oszczędna ale elegancka stylistyka mi się podoba w tych samochodach. Sam jeżdżę 5008, bo potrzebuję dużego rodzinnego auta i w tej roli spisuje się świetnie. Przestrzenny, a do tego stylowo wykończony, no i oszczędny silnik.