AutoMotoNews

Plany na nowe autostrady i odcinki dróg w 2019 r. (MAPA)

W 2018 roku w Polsce przybyło ponad 321 km nowych dróg, a w realizacji było łącznie 113 inwestycji o długości ponad 1,4 tys. km. Na ukończeniu jest już cały szkielet budowy dróg krajowych i autostrad. Także w najbliższych latach oddane do użytku zostaną m.in. ostatnie fragmenty autostrady A1 i A2 oraz ciągi dróg ekspresowych na wschodzie kraju. Obecnie najważniejsze dokończenie S7 wraz z obwodnicą Krakowa i Warszawy oraz budowa Via Carpatia – mówi Jarosław Wielopolski z Multiconsult Polska.


– Rok 2018 był okresem prawdziwego boomu inwestycyjnego, wreszcie mamy do czynienia z prawdziwymi inwestycjami drogowymi. To drugi rok prawdziwego działania. Pierwsze przygotowania w latach 2015–2016 to była budowa rzędu kilkudziesięciu kilometrów dróg krajowych i autostrad, w 2017 roku – 360 km i 320 km w 2018 roku. To już są godne poziomy, a firmy stają w obliczu prawdziwych wyzwań inwestycyjnych i organizacyjnych – ocenia Jarosław Wielopolski, prezes Multiconsult Polska.

Obecnie w Polsce sieć dróg szybkiego ruchu liczy 3 730,7 km, w tym 1 638,5 km autostrad i 2 092,2 km dróg ekspresowych. W 2018 roku oddano do użytku 320 km nowych tras. Najdłuższą udostępnioną drogą jest S3, dzięki której połączono niemal północ z południem kraju.

W ubiegłym roku powstało też 87 km trasy S7 i 38 km S5. W 2019 roku ma zostać otwartych 390 km nowych dróg ekspresowych – S5 oraz S7 oraz S6. Gotowa ma być także autostrada A1 – uruchomione zostaną trzy kolejne odcinki między Częstochową a Katowicami (Blachownia–Zawodzie, Woźniki–Pyrzowice oraz Zawodzie–Woźniki).

– Zamówiono też dla autostrady A2 ostatni odcinek koncepcji programowej od Mińska przez Siedlce, Białą Podlaską, aż do granicy państwa. Kiedy będzie gotowy projekt, będzie można przystąpić do postępowań przetargowych na budowę ostatniego odcinka autostrady A2. Będziemy mieli wówczas kompletną oś autostrad, autostrada A2 wschód – zachód, autostrada A4 wschód – zachód i kończymy autostradę A1 – wskazuje Jarosław Wielopolski.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiada, że w 2019 roku dokończonych ma być 36 inwestycji. W pierwszej połowie roku ma to być m.in. 9 km drogi ekspresowej S51 wokół Olsztyna, obwodnica Suwałk w ciągu drogi S61, odcinek S8 od Radziejowic do Przeszkody oraz pierwsze kilometry trasy S6.

Nieco później gotowe będą dwa odcinki S17 Warszawa–Lublin, część S3, S5, S7 i S10. W czwartym kwartale oddanych ma być łącznie blisko 240 km. Łącznie w 2019 roku kierowcy mają mieć do dyspozycji niemal pół tysiąca kilometrów nowych dróg.

– Front robót już jest na tyle rozbudowany, że powinno się to udać. To jest poziom, który osiągnęliśmy już w poprzedniej perspektywie, więc specjalnych zagrożeń dla tych inwestycji nie widzę – ocenia Wielopolski.

Jak podkreśla ekspert, oprócz gotowego szkieletu autostrad (po ukończeniu A1 i A2) gotowe będą też drogi krajowe, które połączą największe miasta.

– Najważniejsze jest dokończenie S7, czyli od Gdańska poprzez Warszawę do Krakowa, wraz z całą obwodnicą Krakowa i Warszawy. To także połączenie S8, zakończenie odcinka obwodnicy warszawskiej, który jest na pewno najbardziej skomplikowany – mówi prezes Multiconsult Polska.

Priorytetową inwestycją dla rządu jest budowa Via Carpatia, czyli międzynarodowego szlaku od Litwy, przez Białystok, Lublin, Rzeszów, słowackie Koszyce, węgierski Debreczyn do Rumunii, Bułgarii i Grecji.

– Bardzo cenna jest budowa Via Carpatia, czyli S19 od granicy państwa, Barwinek – Dukla, aż do granic północnych. Myślę, że cały region zachodni będzie miał dokończoną S5, dzięki czemu będzie połączony autostradami i drogami szybkiego ruchu. Te podstawowe drogi zapewnią nam pełną komunikację całego kraju – przekonuje Jarosław Wielopolski.



Pełna lista odcinków dróg (o łącznej długości blisko 490 km ) przy założeniu, że zima skończy się 15 marca 2019 r. oraz braku nowych okoliczności wydłużających proces inwestycyjny – planowanych do oddania do 31 grudnia 2019 roku:

  • A1 w. Blachownia – w. Zawodzie (odc. G) ok. 4,7 km
  • A1 w. Zawodzie – w. Woźniki (odc. H) ok. 16,7 km
  • A1 w. Woźniki – w. Pyrzowice (odcinek I) ok. 15,2 km
  • S3 w. Kaźmierzów – Lubin Północ ok. 14,4 km
  • S5 Białe Błota – Szubin ok. 9,8
  • S5 Szubin – Jaroszewo ok. 19,3 km
  • S5 Jaroszewo – Mielno ok. 25,1 km
  • S5 Maksymilianowo – Tryszczyn ok. 8,5 km
  • S5 Wronczyn – Kościan Południe ok. 18,9 km
  • S5 Kościan Południe – Radomicko ok. 15,7 km
  • S6 Goleniów Północ – początek obw. Nowogardu ok. 19,8 km
  • S6 Nowogard – Płoty ok. 20,4 km
  • S6 Płoty – Kiełpino ok. 14,6 km
  • S6 Kiełpino – Kołobrzeg Zachód ok. 24,1 km
  • S6 Kołobrzeg Zachód – Ustronie Morskie wraz z budową obw. Kołobrzegu w ciągu DK11 ok. 18 km
  • S6 Ustronie Morskie – pocz. obw. Koszalina i Sianowa ok. 24,1 km
  • S6/S11  Obwodnica Koszalina i Sianowa na S6 wraz z S11 od w. Bielice do w. Koszalin Zachód ok. 20,1 km
  • S7 gr. woj. mazowieckiego/świętokrzyskiego – Skarżysko-Kamienna ok. 7,6 km
  • S7 Lubień – Naprawa ok. 7,6 km
  • S7 Skomielna Biała – Rabka Zdrój i DK47 Rabka Zdrój – Chabówka ok. 6,1 km
  • S8 Radziejowice – Przeszkoda ok. 9,9 km
  • S8 Przeszkoda – Paszków ok. 11,6 km
  • S10 Obwodnica Wałcza ok. 17,8 km
  • S11 Obwodnica Szczecinka ok. 12 km
  • S17 w. Lubelska – obw. Kołbieli ok. 15,2 km
  • S17 obw. Kołbieli – obw. Garwolina ok. 13 km
  • S17 Obwodnica Garwolina – koniec obw. Gończyc ok. 12,2 km
  • S17 koniec obw. Gończyc – gr. woj. mazowieckiego i lubelskiego ok. 13 km
  • S17 gr. województw – w. Skrudki ok. 20,2 km
  • S17 w. Skrudki – w. Kurów Zachód ok. 13,2 km
  • S51 Olsztyn Wschód – Olsztyn Południe, odcinek Olsztyn Jaroty – Ol. Wsch. ok. 9 km
  • S51 Olsztyn Wschód – Olsztyn Południe, odcinek między węzłami Ol. Płd. i Ol. Jaroty ok. 4,9 km
  • S61 Obwodnica Suwałk ok. 12,8 km
  • DK25 Obwodnica Inowrocławia (łącznik) ok. 4,9 km
  • DK44 Obwodnica Skawiny, od ulicy Energetyków do włączenia do DK44 poprzez rondo czterowlotowe ok. 2,2 km
  • DK46 Obwodnica Myśliny ok. 3,1 km
  • DK50/79 Obwodnica Góry Kalwarii ok. 9 km

Leszek Cieloch Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
×
Leszek Cieloch Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.