AutoMotoTesty

Peugeot 308 II SW GT EAT7 2,0 BlueHDI 180KM: Wolfsburg, macie problem…

Jak to historycznie z kompaktem było? Niemcy od lat utrzymują, że pierwszym, autem kompaktowym w pełnym tego słowa znaczeniu, była I generacja Golfa. Japończycy, że wypuszczona dwa lata wcześniej; Honda Civic.  Tymczasem, już w 1969 Peugeot zaczął sprzedawać przednionapędowy model 304. Do 1980 roku powstało około 1,5 miliona tych sympatycznych autek. Potem, trzysta czwórkę zastąpił 305… Teraz w salonach króluje 308. II generacja kompaktu z Francji debiutowała w 2013 (kombi rok później) roku. W ubiegłym, przeszedł technologiczny lifting.


autor: Artur Balwisz


Jaki jest Peugeot 308 AD 2018? Bardzo udany. I to tak bardzo, że po raz pierwszy od lat w Wolfsburgu powinni zdać sobie sprawę, że mają problem! Niekontrowersyjna uroda (w odróżnieniu od I generacji), niezła elektronika i mechanika. Nowoczesne i oszczędne silniki. 308, szczególnie jako kombi, jest w mojej opinii najładniejszy w swojej klasie.


 


Wnętrze bardzo mnie zaskoczyło. Otóż Francuzi lubią nieco na wyrost. Krótko mówiąc, kokpity  niektórych aut koncernu PSA tracą i to wcale nie z lekka; rokokowym blichtrem. Guziczki, przyciski, suwaczki. Dużo, a czasem bez sensu. 308 jest wręcz wyrodkiem. Skromnie a nawet minimalistyczne. Przed oczyma kierowcy tylko to, co wiedzieć powinien. Panel środkowy zredukowany do minimum. Na próżno szukać znanych z „cytryny” czy „deesa” przycisków i pokrętełek, których przeznaczenie czasem do końca technicznej używalności auta pozostaje niezgłębione. Mamy za to sportowo zarysowane zegary (standardowe dla wszystkich odmian) i kilka elementów ekstra. Sportowy charakter auta podkreśla grubsza, obszyta przyjemną w dotyku skorą, kierownica, kubełkowe fotele z pokryciem z alcantary i kolorowe stebnówki na szwach.


 


Centralnym elementem deski jest wyświetlacz komputera pokładowego, który pełni w aucie role centrum sterowania wszelkimi funkcjami życiowymi. Tak, wiem, ten system ma swoich zdeklarowanych wrogów. Być może nie do końca to wygodne, że aby zmniejszyć siłę nawiewu trzeba „przelecieć” połowę menu. Ale, idzie się przyzwyczajamy. Poza technologią warto docenić wnętrze 308 za styl. Materiały i ich montaż, top klasa.

Miejsca w kabinie dokładnie tyle samo, co w bardziej konwencjonalnych wersjach auta. W bagażniku, też. Dokładnie 550 litrów.


 


To, co w tym aucie najważniejsze, tkwi po maską. Wersja GT, to więcej niż „zwykłe” 308 SW ale nie na tyle, żeby zastąpić topowego GTI. Otóż, pod maski rodzinnego sportowca może trafić 225 konna benzyna eTHP o pojemności 1,6 litra lub 2.0 litrowy diesel o mocy 180 KM. I to ta właśnie jednostka pracowała w testowy 308 GT SW. 180 koni (a dokładnie, 177) motor rozwija od 3750 obrotów a maksymalny moment – 400 Nm. od 2000 obrotów. Efektem jest 8,4 do pierwszej „setki” i 225 km/h. Pod dystrybutorem tragedii nie ma. Testowe auto spaliło średnio 6 litrów oleju napędowego. W mieście, spalanie wyniosło około 7 litrów a jazda autostradowa, to 7,4 litra!

Napęd na przednią os przenosi automatyczna, 7-przełożeniowa skrzynia biegów. Automat, oczywiście dwusprzęgłowy, dysponuje dwoma trybami pracy: eco i sport. Tego pierwszego w 308 GT nie polecamy. Owszem, auto w trybie eco pali mniej, ale jego charakter ginie w ślamazarnie mieszającym biegi automacie. Ten drugi, działa idealnie. I jest predestynowany do omalże sportowego pojazdu.

Mocne auto wymusza twardsze zawieszenie. I, w odróżnieniu od standardowego 308 SW, jest niżej. Do tego dochodzą 18 calowe felgi ale… jest delikatniej niż myślałem. W porównaniu z GTI, to wprost komfort! Dołki, garby na drodze, muldy i koleiny 308 SW GT pokonuje zadziwiająco delikatnie i miękko. Pewność prowadzenia zapewnia lepiej niż dobry układ kierowniczy. Mały wieniec kierownicy świetnie leży  w dłoniach. Układ wspomagania nie jest nerwowy, co we francuskich auta zdarza się dość często. Precyzyjnie przekazuje polecania kierowcy na przednie koła. Auto dobrze wchodzi w zakręty. Pewnie z nich wyjeżdża.


 


Wrażenia z jazdy może pogłębić lub… pognębić komfort we wnętrzu auta. Peugeotowi 308 nic zarzucić się nie da. Fotel kierowcy i miejsca pasażerów bardzo wygodne. Trzymanie boczne, bez zarzutu. Widoczność z lewego fotela, lepiej niż niezła. Do tego komplet czujników do parkowania i kamera cofania. Innymi słowy, więcej niż standard.

Ceny Peugeota 308 GT SW zaczynają się od około 111 tysięcy. Diesla, od 125 tysięcy. Testowe auto wyceniono na 144 tysięcy złotych.

Jak sfinansować zakup? Poza tradycyjną gotówką, na przykład za pośrednictwem jednej z opcji kredytowych: 50/50 (wpłata wstępna 50%, umowa na 12 miesięcy, jednorazowa spłata na koniec), 3×33% (wpłata wstępna 33%, umowa na 24 miesiące, spłata w dwóch ratach kolejno co 12 miesięcy), 4×25% (wpłata wstępna 25%, umowa na 36 miesięcy, spłata w trzech ratach kolejno co 12 miesięcy), Kredyt Niska Rata (wpłata wstępna 10%, umowa na okres od 24 do 60 miesięcy, spłata w miesięcznych ratach) i Kredyt Komfort (wpłata wstępna od 10%, spłata w miesięcznych ratach, promocyjne oprocentowanie). Dla przedsiębiorców stworzono natomiast Leasing 101% z wpłatą własną od 10 do 45%, umową na okres od 24 do 60 miesięcy i wartością wykupu na poziomie 19%. W ofercie jest też promocyjny Easy Business Rental z wpłatą początkową od 0%.


 


308 SW GT to świetny rodzinny sportowiec. Nie jest tak brutalny, jak kultowe GTI. Ma jednak nad tamtym przewagę. Równie dobrze sprawdza się w codziennej eksploatacji jak i wtedy, kiedy chcemy się nieco zapomnieć. A w odmianie z dieslem po maską ma też inną zaletę. Jest bardzo tani w eksploatacji. I jeszcze a propos pieniędzy, kosztuje zdecydowanie mniej, niż GTI

Artur Balwisz Author
Absolwent Zespołu Szkół Technicznych przy WSK w Świdniku. Mechanik lotniczy. Ukończył wydział politologii Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej. Dziennikarz. W mediach od 1989 roku. Z dziennikarstwem motoryzacyjnym związany od 1996 roku.
×
Artur Balwisz Author
Absolwent Zespołu Szkół Technicznych przy WSK w Świdniku. Mechanik lotniczy. Ukończył wydział politologii Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej. Dziennikarz. W mediach od 1989 roku. Z dziennikarstwem motoryzacyjnym związany od 1996 roku.
Latest Posts