AutoMotoPrezentacje

Nowe Volvo XC60: brat mniejszy…

Skandynawowie wprowadzili na rynek następcę najlepiej sprzedającego się auta rodem z Goeteborga. Wprawdzie w statycznych prezentacjach nowego XC60 już uczestniczyliśmy, tym razem jednak nowość szwedzkiego koncernu mogliśmy poznać „namacalnie”. I… nie jesteśmy zaskoczeni. XC60 to jakby mniejszy brat XC90. Mniejszy, ale tylko gabarytowo, bo ani komfortem, ani wyposażeniem od większego kuzyna nie odbiega…


autor: Artur Balwisz


Jak wygląda porównanie do poprzednika? Otóż, Szwedzi poprawili w aucie.. wszystko. XC 60 jest teraz nie tylko bardziej komfortowy i doskonale wyposażony, ale też zdecydowanie bardzie dynamiczny. I nie chodzi tu tylko o temperament, ale też o wygląd.  Zewnętrznie, samochód sprawia wyraźnie bardziej zwartego niż poprzednik. I nie jest to bezpodstawna impresja. Pojazd jest ponad 50 mm niższy, 10 mm szerszy, 45 mm dłuższy i ma aż o 90 mm większy rozstaw osi. Mogę się mylić, ale według mnie XC60 to teraz najładniejsze z gamy Volvo. Pojazd powstał na tek samej platformie, co pozostałe modele z serii „90”! Ma te same silniki i elektronikę. Szwedzi nie ukrywają, że jest czymś więcej, niż tylko wstępem do pełniej autonomii. Aktywny tempomat i układ Pilot Assist II generacji tworzą układ semi – autonomicznej jazdy, działający do prędkości 100 km/h. Kierowcę wspiera też kilkanaście innych systemów, znanych z aut serii „90”. Wśród nich warto wyróżnić City Safety, wykrywający za pomocą radaru sprzężonego z kamerą pieszych, rowerzystów czy inne przeszkody na drodze i potrafiący błyskawicznie wyhamować pojazd. System działa do 50 km/h. Intellisafe Surround z kolei (wyposażenie opcjonalne) to Blind Spot wsparty systemem informującym o pojazdach czy pieszych w trakcie wyjeżdżania tyłem z miejsca parkingowego. System potrafi też samodzielnie włączyć hamulec postojowy, jeżeli uzna, że zminimalizuje to skutki zderzenia od tyłu. Wszystkie zmiany w systemach świadczą o tym, że koncern bardzo poważnie podchodzi do swojej obietnicy, że po 2020 roku nikt w autach Volvo nie zginie lub nie zostanie poważnie ranny!

Pod maskę auta trafiają (od już): do D4; 190 konny czterocylindrowy diesel o mocy 190 KM i skrzynia manualna lub automatyczna a do D5 (również, czterocylindrowy diesel) motor 235 konny. Napęd w D5 przenosi tylko dwusprzęgłowy automat. Jesienią pojawi się też wersja D3 ze 150 konnym motorem i skrzynią manualną. To auto, Volvo wprowadza z myślą o flotach.  Wśród jednostek benzynowych znajdą się: T5 o mocy 254 KM, T6 o mocy 320 KM i topowy, 407 konny T8. Te silniki będą współpracowały tylko z przekładniami automatycznymi.

Zawieszenie nowego XC60, tak jak innych aut serii „90”, standardowe lub pneumatyczne. Przy czym wersje z mocniejszymi silnikami, standardowo będą posiadały tylko pneumatykę.

Wśród wersji wyposażenia, standardowo Inscription, Momentum i R-Design.

Do pierwszych jazd tym razem „wylosowałem” auto z 235 konnym dieslem, czyli D5 i automatyczną, 8 biegową skrzynią Geratronic. I musze przyznać, że wrażenia z ponad 200 kilometrowej trasy testowej są podobne do tych, które miałem po jazdach XC90. Czuć, że auto jest większe od poprzednika. Ale też zdecydowanie lepiej od poprzednika się prowadzi. Jest bardziej czułe (choć nieprzesadnie) na gaz. Układ hamulcowy także bardziej zdecydowanie reaguje na polecenia kierowcy. Zawieszenie delikatniej traktuje osoby na pokładzie samochodu. Spalanie, to dolna strefa stanów niskich… Według komputera pokładowego, niewiele przekroczyło 5 litrów, choć spora cześć trasy testowej przebiegała po warszawskich ulicach.

Nowe XC60 trafiło już do salonów. Ceny, w zależności od wersji i wyposażenia od 184 do 283 tys. złotych. Oczywiście z wyposażeniem standardowym.

Artur Balwisz Author
Absolwent Zespołu Szkół Technicznych przy WSK w Świdniku. Mechanik lotniczy. Ukończył wydział politologii Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej. Dziennikarz. W mediach od 1989 roku. Z dziennikarstwem motoryzacyjnym związany od 1996 roku.
×
Artur Balwisz Author
Absolwent Zespołu Szkół Technicznych przy WSK w Świdniku. Mechanik lotniczy. Ukończył wydział politologii Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej. Dziennikarz. W mediach od 1989 roku. Z dziennikarstwem motoryzacyjnym związany od 1996 roku.
Latest Posts