Kia Ceed (prawie) bez tajemnic

Przed światową premierą Kia Motors zaprezentowała trzecią generację modelu Ceed. Auto zaprojektowano w Europie, w centrum stylistycznym Kia we Frankfurcie. I w Europie, czyli w słowackiej Żylinie będzie produkowane. Auto zmieniło nie tylko wygląd, ale tez nazwę. Kompaktowa Kia nie nazywa się już cee’d, ale Ceed, – „Community of Europe, with European Design. Światowa premiera nowego Ceeda będzie miała miejsce podczas Salonu Samochodowego w Genewie

Trudno się dziwić pompie, która towarzyszy premierze Ceeda. Auto zajmuje wyjątkową pozycję w ofercie marki. Po pierwsze, jest najchętniej wybierana Kią. Po drugie, jest uważana za jedno z najbardziej niezawodnych i wszechstronnych aut.



Za projekt odpowiadał Gregory Guillaume, szef designu na Europę oraz Peter Schreyer, szef designu marki Kia na świecie. W wypadku nowego Ceeda celem stylistów było przeniesienie proporcji nadwozia i sportowego designu Stingera do innych modeli marki. Efekt? Sylwetka nowego Ceeda wyraźnie się zmieniła. Z kabiną przesuniętą ku tyłowi nadwozia odznacza się innymi proporcjami niż w modelach dwóch poprzednich generacji. Zaokrąglone linie karoserii w wypadku poprzedników zastąpiono prostymi liniami Charakterystyczny dla wszystkich modeli marki Kia „tygrysi nos” w osłonie chodnicy jest teraz szerszy, podobnie jak wlot powietrza w dolnej części zderzaka. Nowy model standardowo jest wyposażony w światła LED do jazdy dziennej w kształcie kostek lodu, które nawiązują do wyglądu świateł do jazdy dziennej w wersjach GT i GT-Line modelu poprzedniej generacji. Proste, ostre linie w profilu nadwozia sprawiają, że pokrywa silnika wydaje się dłuższa niż jest w rzeczywistości. Wygląd tyłu odmieniły nowe tylne światła wykonane w technice LED. W połączeniu z prostymi liniami nadwozia i niedużym spojlerem, nowy Ceed prezentuje się lekko i sportowo. W chwili rynkowego debiutu pięciodrzwiowy Ceed będzie oferowany z 11 kolorami lakieru nadwozia do wyboru i trzema rozmiarami felg: od 15-calowych stalowych, przez 16-calowe stalowe lub ze stopów lekkich po 17-calowe aluminiowe.


Deskę rozdzielczą podzielono na dwa obszary. W górnym znajduje się zamontowany pionowo ekran dotykowy systemu multimedialnego. W dolnym mieszczą się elementy sterowania sprzętem audio oraz układem ogrzewania i wentylacji. Konsola środkowa jest delikatnie zwrócona w stronę kierowcy, co ułatwia widoczność elementów sterowania i czyni obsługę bardziej komfortową.

Nowy Ceed, skonstruowany na nowej płycie podłogowej „K2”, jest o 20 mm szerszy (szerokość auta wynosi 1.800 mm) i 23 mm niższy (wysokość – 1.447 mm) niż model poprzedniej generacji. Nie zmienił się rozstaw osi, który mierzy 2.650 mm. O 20 mm skrócono zwis przedni (do 880 mm) i o tyle samo wydłużono tylny (do 780 mm). Układ jezdny dostosowano do specyfiki europejskich dróg Nowe: niezależny układ zawieszenia i układ kierowniczy zapewniają lepsze reakcje na komendy wydawane kierownicą.



Kia będzie oferować nowego Ceeda z szeroką gamą silników. Wśród benzynowych jednostek znajdą się: najnowsza odmiana popularnego 1-litrowego silnika T-GDi (turbodoładowanego i z bezpośrednim wtryskiem paliwa) o mocy 120 KM oraz nowy 1,4-litrowy silnik T-GDi, który w ofercie silników zastąpi jednostkę napędową GDI o pojemności 1,6 l. Pomimo mniejszej pojemności skokowej nowy silnik T-GDi z rodziny „Kappa” dysponuje maksymalną mocą 140 KM, czyli większą niż silnik 1,6-litrowy. Dzięki turbosprężarce jednostka napędowa 1.4 T-GDi generuje maksymalny moment obrotowy w szerszym zakresie prędkości obrotowej niż wolnossący silnik 1.6 GDI. W ofercie pozostaje 100-konna, 1,4-litrowa jednostka napędowa MPi z wielopunktowym wtryskiem paliwa

W ofercie znajdzie się też nowy silnik wysokoprężny o symbolu „U3”, który spełnia normę Euro 6d TEMP. Nową 1,6-litrową jednostkę napędową CRDi (z bezpośrednim wtryskiem typu common-rail) wyposażono w katalizator SCR (Selective Catalytic Reduction) Jednostka emituje mniej dwutlenku węgla, cząstek stałych i NOx w porównaniu z wcześniejszymi silnikami Diesla, które Kia stosowała w swoich modelach. Ta jednostka napędowa będzie dostępna w dwóch wariantach mocy (115 KM i 136 KM), które generują identyczny maksymalny moment obrotowy o wartości 280 Nm.



Każdy silnik będzie współpracował z sześciobiegową przekładnią mechaniczną, a nowy  1,4-litrowy T-GDi i 1,6-litrowe turbodiesle CRDi będą oferowane także z siedmiobiegową przekładnią dwusprzęgłową produkcji Kia.

Oprócz siedmiu poduszek powietrznych, które należą do wyposażenia seryjnego, nad bezpieczeństwem podróżnych dodatkowo będą czuwały zaawansowane aktywne systemy wspomagające kierowcę, ograniczające ryzyko kolizji. Seryjne wyposażenie nowego Ceeda będzie obejmowało, między innymi, asystenta świateł drogowych (High Beam Assist), system monitorowania zmęczenia kierowcy (Driver Attention Warning), system utrzymywania auta na pasie ruchu (Lane Keeping Assist) i system monitorowania obszaru przed autem (Forward Collision Warning) z funkcją automatycznego hamowania (Forward Collision-Avoidance Assist).

Nowy Ceed będzie pierwszym modelem marki Kia sprzedawanym w Europie, dostępnym z systemem utrzymywania auta na pasie ruchu (Lane Following Assist), zapewniającym drugi poziom jazdy autonomicznej. Kolejnymi systemami oferowanymi do nowego Ceeda są aktywny tempomat z funkcją Stop&Go oraz systemy: monitorowania martwego pola widzenia lusterek i ostrzegania o pojazdach zbliżających się z boku, wspomagający zmianę pasa ruchu i minimalizujący ryzyko zajechania drogi (Blind Spot Collision Warning), ostrzegania przed kolizją przy wyjeździe z miejsca parkingowego tyłem (Rear Cross-Traffic Collision Warning), wspomagania parkowania (Smart Parking Assist) i rozpoznawania pieszych z ostrzeżeniami wysyłanymi poprzez kierownicę (w wypadku działania Forward Collision-Avoidance Assist).



Każda nowa Kia Ceed seryjnie będzie wyposażona w system stabilizacji pojazdu (VSM od Vehicle Stability Management), który zapewnia stabilność zarówno podczas hamowania, jak i w trakcie pokonywania zakrętów.

Sprzedaż auta rusza w drugim kwartale 2018 roku