Ludzie

Millenialsi – jacy są i czego można od nich oczekiwać?

Niemal z dnia na dzień słyszy się o nich coraz więcej. Jako grupa społeczna są dość “specyficzni”. Powstają na ich temat szczegółowe raporty i prowadzone są wnikliwe badania. O kim mowa? Millenialsi — prawdopodobnie utrapienie pracodawców, a jednocześnie najbardziej pożądana grupa pracowników. Jak to możliwe? Sprawdźmy, jacy naprawdę są i czy warto zatrzymać ich w firmie na dłużej.

Millenialsi, to inaczej pokolenie Y, urodzeni w latach 80. i 90. XX wieku. Dokładniejsi podają, że jest to grupa urodzona od 1980 do 1994 roku, czyli są to osoby w wieku od 25 do 39 lat. Mówi się o nich jako o pokoleniu przełomu, o tym, które jako pierwsze mogło dorastać w wolnej Polsce, przed którym jawiło się wiele możliwości. To również oni jako pierwsi, już od najmłodszych lat mieli bezpośrednią styczność z nową technologią.

Dwa spojrzenia
W społeczeństwie, można się zetknąć z dwoma odmiennymi przekonaniami o tym jacy millenialsi są naprawdę. Wielu skupia się jedynie na zaletach i pozytywnych cechach, inni zaś opisują ich z nieco mniejszą przychylnością. Ci pierwsi, za mocne strony pokolenia Y uważają pewność siebie, elastyczność, a także przedsiębiorczość. Wspominają również otwartość i tolerancyjność. Z drugiej strony uważa się, że millenialsi to pokolenie zadufane w sobie, zarozumiałe, a nawet leniwe. Według niektórych nie poradzą sobie oni bez telefonu, a książki są im zupełnie obce.

Jacy są naprawdę?
Jak można zauważyć powyżej, opinie na temat millenialsów są niezwykle zróżnicowane. Jednak jacy są naprawdę? Co na ich temat mówią badania? Według danych Pew Research Center z 2018 aż 92% z nich korzysta ze smartfona i odsetek ten z roku na rok stale rośnie. Z kolei badanie przeprowadzone na millenialsach przez Odyseja Public Relations i Mobile Institute, wskazuje także, że jedną z najważniejszych dla nich wartości jest przyjaźń — również 92%. A według badania Viacom, dla 73% najbardziej istotne jest bycie szczęśliwym. Jest to także w dużej mierze pokolenie Facebooka i Instagrama, zaznajomione z nowymi mediami. Jak podaje wiele opracowań, millenialsi są pewni siebie, kreatywni, mobilni, ale także krytyczni oraz znacznie bardziej narażeni na choroby niż ich rodzice.

Jaki mają stosunek do pracy?
Najważniejszą cechą millenialsów w odniesieniu do sposobu ich pracy, jest elastyczność. Dotyczy to zarówno godzin, jak i miejsca pracy. Wolą pracować zdalnie, jednocześnie zachowując równowagę pomiędzy pracą a życiem prywatnym. Potrafią się także niezwykle zaangażować, jednak tylko jeżeli to, co robią, zgadza się z ich ideami i odpowiada temu, w co wierzą. W pracy pragną poczucia samorealizacji, szansy na rozwój.

Czego oczekują w pracy?
Millenialsi to pokolenie, które wie, czego chce i potrafi to przedstawić. Chcą pracować w dogodnych dla siebie warunkach i oczekują od pracodawców, że ci będą w stanie je zapewnić. Według raportu z 2017 „Millenialsi dają się lubić”, 65,7% z nich chce pracować na podstawie umowy o pracę. Co jest dla nich najważniejsze w miejscu zatrudnienia? Jak podaje badanie Deloitte, około 60% wskazuje na wysokie wynagrodzenie, lecz bardzo dużo (ponad 50%), ceni także pozytywną kulturę w miejscu pracy. Millenialsi, w odróżnieniu od swoich rodziców nie trzymają się przez całe życie jednej posady. Jeżeli w obecnej firmie, pewne czynniki nie spełniają ich oczekiwań, nie boją się odejść i zmienić pracę.

Jak ich zatrzymać?
Duża rotacyjność pokolenia Y może znacząco wpłynąć na funkcjonowanie przedsiębiorstw. Należy pamiętać, że w 2025, będą oni stanowić aż 75% całego rynku pracy. Wielu pracodawców przede wszystkim musi zmienić sposób postrzegania millenialsów i postarać się wdrożyć w działaniu firmy to, czego oczekują. Mówi się o nich jako o pokoleniu technologii, jak w takim razie należy postąpić? Dać im tę technologię. Młodzi pracownicy nie chcą korzystać z wiekowego komputera i jednego w firmie telefonu stacjonarnego. Pracodawca powinien zadbać o odpowiednie urządzenia, które zapewnią millenialsom komfort pracy i zatrzymają na stanowisku na dłużej. Wielu z nich korzysta ze sprzętu marki Apple, który dzięki rozwiązaniu AFS od Innergo Systems, zatrudniający mogą zaoferować swoim młodym pracownikom w relatywnie niższej cenie.

Rynek pracy musi dostosować się do oczekiwań millenialsów, gdyż już niedługo to właśnie oni będą stanowili większość populacji pracowniczej. Ważna okaże się także zmiana ich postrzegania jedynie na podstawie dotyczących ich stereotypów mówiących, że jest to pokolenie leniwe, rozpieszczone, bez szacunku. Przede wszystkim są to młodzi ludzie, którzy dostosowali swoje obycie zawodowe, do zmieniającego się świata. Nigdy nie będą takimi samymi pracownikami, jakimi są ich rodzice. Pragną samorealizacji, uczciwej zapłaty za to, co robią, kultury pracy, a od pracodawcy oczekują etycznego i moralnego zachowania. Nie obawiają się mówić o tym, czego chcą, dlatego solidnie należy przygotować się do ich zatrudnienia.

Redakcja Author
Sorry! The Author has not filled his profile.
×
Redakcja Author
Sorry! The Author has not filled his profile.