AktualnościAutoMotoPrezentacje

Jeep razy trzy

To prawdziwa modelowa superofensywa. Amerykański producent zaprezentował IV generację Jeepa Wranglera, VI – Jeepa Cherokee i II Jeepa Renegade.



Wrangler, ikona stylu i synonim ofradu, spadkobierca tradycji Bantama/Willysa czy wreszcie CJ-a doczekał się IV generacji. Ale, każdy kto spodziewał się głębokich ingerencji w stylistykę, bardzo się rozczaruje. Wrangler wygląda jak…. Wrangler. Designerzy Jeepa nadali siedmioszczelinowemu grillowi nowocześniejszy wygląd. Teraz obie, zewnętrzne szczeliny przecinają się z przednimi reflektorami. To swoisty hołd dla praprzodka, modelu CJ. Górna część grilla została delikatnie przesunięta do tyłu, co poprawiło właściwości aerodynamiczne auta o finezyjnych kształtach kiosku gazetami.

W wersjach Sahara i Rubicon, dostępne są LED-owe reflektory i światła przeciwmgielne. Standardowe LED-y do jazdy dziennej umieszczono w błotnikach a kierunkowskazy w lusterkach bocznych. Także tylne światła o charakterystycznym kształcie wykonano oczywiście w technologii LED.

Wrangler miał od zawsze modułowa konstrukcję karoserii. Hardtop z demontowalnymi elementami nad głową kierowcy, dach z materiału, drzwi. To wszystko dawało się w poprzednich generacjach auta zdejmować. Teraz, też się daje. Tyle, że łatwiej i szybciej. Mniejszy ciężar tych elementów, łatwiejsze ich zdejmowanie poprzez uproszczenie konstrukcji sprawia, że dostosowanie auta do bieżących potrzeb jest łatwiejsze.

Ikona ofroadu, nowy Jeep Wrangler oferuje najlepsze właściwości terenowe w dotychczasowej historii. Przy okazji zapewnia najwyższy poziom komfortu i prowadzenia podczas codziennego użytkowania. Wszystko to dzięki systemom napędu 4×4: Command-Trac i Rock-Trac, nowej generacji osi Dana, elektronicznej blokadzie przedniej i tylnej osi Tru-Lock, mechanizmowi różnicowemu o ograniczonym poślizgu Trac-Lok oraz elektroniczne rozłączanemu przedniemu stabilizatorowi poprzecznemu. Auto wyposażono w technologię „shift on the fly” (przełączanie podczas jazdy pracy), umożliwiającą zmianę napędu z 2WD na 4WD przy prędkości do 72km/h. W normalnych warunkach jazdy, system Command-Trac pracuje w trybie 2WD, przekazując 100% mocy na koła tylne. Przesuwając dźwignię w pozycję 4WD High, kierowca może przełączyć się w tryb jazdy z napędem na cztery koła. Tryb pracy 4H można wybrać zarówno w nowym trybie Auto jak i w trybie 4H Part Time zapewniającym zawsze równomierne rozłożenie momentu obrotowego między przednią a tylną osią.

Warto zaznaczyć, że bardzo zmieniło się wnętrze auta. Deska, choć przypomina stylem poprzedników, zyskała nowy wygląd i więcej elementów luksusowych. Nowy jest także panel środkowy z czytelniejszymi wyświetlaczami. Auto zyskało także nowy system Uconnect z aplikacją Apple CarPlay, Android Auto oraz wybór ekranów dotykowych o przekątnej 7” lub 8,4” z funkcją „pinch-and-zoom”.

Oferta obejmuje dwa nowe silniki – 2,2-litrowy turbo diesel MultiJet II i 2,0-litrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem współpracujące z nową ośmiostopniową, automatyczną skrzynię biegów i funkcję Stop-Start. Nowy 2.2 litrowy turbo diesel MultiJet II zestawiony z nową, ośmiostopniową automatyczną skrzynią biegów, 2,2-litrowy zapewnia moc 200 KM przy 3500 obrotach oraz moment 450 Nm. przy 2000 obrotach. Nowy 2.0-litrowy turbodoładowany silnik z czterema cylindrami oferuje moc 272 KM przy 5250 obrotach i moment obrotowy 400 Nm. przy 3000 obrotów wyposażono w technologię Stop-Start (ESS) i połączono z nową, ośmiostopniową automatyczną skrzynią biegów.

Jeep Wrangler czwartej generacji oferuje trzy różne poziomy wyposażenia: Sport, Sahara i Rubicon, wszystkie dostępne w konfiguracji 2-drzwiowej lub 4-drzwiowej, a także całkiem nowy pakiet Overland, wyłącznie do wersji Sahara, zapewniający bardziej ekskluzywny wygląd. Ceny za trzydrzwiowego Wranglera startują od 202 tys. (do 235 tys.) a za pięciodrzwiowego – od 219 (do 252).

Renegade, czyli bliźniak techniczny Fiata 500X obecny na rynku od 2010 roku także po kuracji odmładzającej. To, co widać to zupełne nowy pas przedni. Nowe reflektory (LED) i nowe światła tylne. Nowe jest także wnętrze i infotainment.

Niestety, i tu nie obyło się bez downsizingu. Auto będą napędzały nowe trzy lub czterocylindrowe silniki benzynowe wsparte turbiną. Nowa rodzina silników obejmuje 1,0-litrowy motor o mocy 120 KM i momencie obrotowym 190 Nm. oraz 1,3-litrowy silnik o mocy 150 KM lub 180 KM i momencie obrotowym 270 Nm. Oferta obejmuje również odświeżone silniki wysokoprężne MultiJet II o pojemności 1,6 i 2,0 litra z selektywną redukcją katalityczną SCR. Jednostki diesla są zgodne z normą Euro 6/D. Motory Renegade może być połączona z sześciostopniową manualną skrzynią biegów, dwusprzęgłową automatyczną DDCT lub dziewięciostopniową automatyczną skrzynią biegów.

Nowy Renegade jest dostępny w dwóch konfiguracjach – z napędem na przednie koła oraz w wersji 4×4. Pojazd oferuje dwa systemy napędu na cztery koła poprzez system odłączenia osi tylnej, system kontroli trakcji Selec Terrain, wspomaganie ruszania pod górę (Hill Start Assist), asystenta kontroli zjazdu z wzniesienia (Hill Descent Control). Ceny auta (nowy Renegade jest już w salonach) zaczynają się od 74 a kończą na 128 tys. złotych.

Zmiany nie ominęły Jeepa Cherokee, czyli kolejnego po Wranglerze; Matuzalema w tym gronie. Cherokee. Prawie 45 lat od debiutu I generacji auto dostało nowy design a do tego zaawansowane funkcje technologiczne. Jedną z nich jest system Uconnect czwartej generacji z 7” lub 8,4” ekranem dotykowym o dużej rozdzielczości oraz funkcjami Apple CarPlay oraz Android Auto. Odnowiono też wnętrze, w którym wykorzystano nowe materiały. Powiększono też przestrzeń ładunkową. Odnowionego Cherokee na razie napędza silnik MultiJet II o pojemności 2,2 litra i mocy 195 KM. W 2019 roku pojawi się w ofercie motor 2-litrowy, benzynowy z turbo i wtryskiem bezpośrednim o mocy 270 KM. Auto oferuje możliwość wyboru spośród trzech systemów napędu 4×4 oraz blokadę tylnego mechanizmu różnicowego. Cena nowego Cherokee zaczyna się od 209 tys. a kończy na 227. Pojazd, tak jak pozostałe jest już w salonach.



 

Artur Balwisz Author
Absolwent Zespołu Szkół Technicznych przy WSK w Świdniku. Mechanik lotniczy. Ukończył wydział politologii Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej. Dziennikarz. W mediach od 1989 roku. Z dziennikarstwem motoryzacyjnym związany od 1996 roku.
×
Artur Balwisz Author
Absolwent Zespołu Szkół Technicznych przy WSK w Świdniku. Mechanik lotniczy. Ukończył wydział politologii Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej. Dziennikarz. W mediach od 1989 roku. Z dziennikarstwem motoryzacyjnym związany od 1996 roku.
Latest Posts

Comment here