AutoMotoPrezentacje

Goodyear Oxygene: superopona czy ekomżonki?

Goodyear zaprezentował koncepcję ekologicznej opony podczas salonu motoryzacyjnego w Genewie. Rozwiązanie, pomoże rozwijać czystszą, wygodniejszą, bezpieczniejszą i bardziej zrównoważoną miejską motoryzację.


 

Opona Oxygene  wyróżnia się wyjątkową budową. W skład komponentów użytych do jej produkcji wchodzi żywy mech rosnący na ścianie bocznej. Otwarta struktura i inteligentna konstrukcja bieżnika umożliwiają absorpcję i cyrkulację wilgoci oraz wody z powierzchni drogi, co uruchamia fotosyntezę i uwalnianie tlenu do atmosfery.


 


Inspirowana zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym i dążeniem do ograniczenia zużycia materiałów i energii oraz zmniejszenia emisji, koncepcyjna opona Goodyear Oxygene wpisuje się w przyszłościową koncepcję miast, wyróżniając się przy tym szeregiem rozwiązań poprawiających osiągi.

Specjalny bieżnik opony wychwytuje wilgoć z nawierzchni i wchłania dwutlenek węgla z powietrza, którym odżywia się mech rosnący w ścianie bocznej. Proces fotosyntezy powoduje uwalnianie tlenu. W mieście wielkości aglomeracji paryskiej, w której znajduje się około 2,5 miliona pojazdów oznaczałoby to wytwarzanie prawie 3000 ton tlenu i absorpcję ponad 4000 ton dwutlenku węgla rocznie.

Oxygene wyróżnia się konstrukcją nie opartą na zasadach pneumatyki. Opona powstaje w procesie trójwymiarowego druku z proszku gumowego pochodzącego z odzyskanych opon. Lekka, absorbująca wstrząsy konstrukcja jest trwałym, odpornym na przebicia rozwiązaniem, które wydłuża okres eksploatacji opony i minimalizuje problemy z obsługą, zwiększając niezawodność transportu. Dodatkowe bezpieczeństwo zapewnia otwarta struktura ogumienia, która poprzez absorpcję wody z bieżnika poprawia przyczepność na mokrej nawierzchni.


 


Opona wykorzystuje energię wygenerowaną przez fotosyntezę do zasilania elektroniki, w tym czujników, procesora sztucznej inteligencji oraz paska świetlnego w ścianie bocznej opony, który zmienia kolory, ostrzegając użytkowników drogi o pieszych i manewrach pojazdu, takich jak zmiana pasa czy hamowanie.

Ekoopona wykorzystuje system komunikacji światłem widzialnym – LiFi – który umożliwia łączenie się opony z Internetem Rzeczy. Pozwala to na komunikację z innymi pojazdami i infrastrukturą oraz wymianę danych, niezbędną w systemach zarządzania inteligentną motoryzacją.

Artur Balwisz Author
Absolwent Zespołu Szkół Technicznych przy WSK w Świdniku. Mechanik lotniczy. Ukończył wydział politologii Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej. Dziennikarz. W mediach od 1989 roku. Z dziennikarstwem motoryzacyjnym związany od 1996 roku.
×
Artur Balwisz Author
Absolwent Zespołu Szkół Technicznych przy WSK w Świdniku. Mechanik lotniczy. Ukończył wydział politologii Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej. Dziennikarz. W mediach od 1989 roku. Z dziennikarstwem motoryzacyjnym związany od 1996 roku.
Latest Posts