Testy

Fiat Tipo S-Design – moralny zwycięzca

Włosi doskonale zdawali sobie sprawę, że Tipo odniesie sukces rynkowy. Przepis Fiata na ów sukces jest prosty – do bardzo konkurencyjnej ceny, dodajemy atrakcyjny wygląd, sporą przestrzeń, dynamiczny, acz oszczędny silnik. Rezygnujemy jednak z „kapryśnych” dodatków – tak powstał Tipo – rekordzista sprzedaży Fiata.


 

Tipo zdeklasowało w rankingach sprzedaży konkurencyjne kompakty, nie tylko w Polsce, ale w całej Europie. Gama nadwozi Tipo jest typowa dla tej klasy samochodów – mamy zatem do czynienia z przestronnym kombi (ST – Station Wagon), dość szablonowy sedan i 5-drzwiowy hatchback. Wszystkie modele tej gamy są szalenie popularne, dlatego w salonach schodzą na pniu.
Fiat, idąc w ślad za sukcesem swojego kompaktu szybko wprowadził model S-Design, który wyróżnia kilka cech, nieznanych dotychczas w rodzinie Tipo.

 

 

S-Design skierowany jest zdecydowanie do młodszych kierowców, niż sedan lub SW, bowiem charakteryzuje się przede wszystkim sportowym charakterem dzięki licznym dodatkom, które zmieniły nieco wygląd 5-drzwiowego hatchbacka. A jest ich sporo. Na pierwszy rzut oka to detale wykończone w nowym kolorze Piano Black: osłona chłodnicy, oprawy świateł przeciwmgielnych i lusterka zewnętrzne, klamki w kolorze nadwozia, 18-calowe aluminiowe felgi ze szlifem diamentowym, przyciemniane tylne szyby. Do wyboru mamy również nowy kolor Metropoli Grey. Projektanci wzięli również na warsztat wnętrze pojazdu. Charakterystyczne cechy S Design to przede wszystkim tapicerka z kontrastującymi, podwójnymi szwami, deska rozdzielcza w kolorze Tecnico Grey i detalami Piano Black oraz kierownica z drążkiem zmiany biegów obszyte skórą. Tyle właśnie wystarczyło, aby samochód stał się atrakcyjniejszy, miał sportowy charakter, którego mu nie brakuje. Wszak te drobne zabiegi mogą się naprawdę podobać. Samochód nie stracił na swojej funkcjonalności. Obszerne wnętrze, z bagażnikiem o pojemności 440 l., jest wręcz optymalne dla swojej klasy. Wszystkie elementy kokpitu są również bardzo ergonomicznie ustawione z materiałami bardzo dobrej jakości. Całość komponuje się wzorowo co przekłada się komfort podróżowania.

 

 


 

 


 

 

Tipo S-Design to także gama najmocniejszych silników. W testowanym egzemplarzu mieliśmy do dyspozycji 120 KM, generowanych z dobrze znanej benzynowej jednostki 1.4 T-Jet z manualną skrzynią biegów. Producent oferuje także jednostkę 1.4 T-Jet z instalacją LPG (120 KM), oraz dwie wysokoprężne 1.6 Multijet II (120 KM) oraz Multijet DDCT (120 KM) z automatyczną skrzynią biegów. Testowany model 1.4 T-Jet to również dobrze przemyślana strategia sukcesu. Nie jest co prawda jednostka do bicia rekordów prędkości, ale przecież nie o to chodzi. Chodzi o „komfortową” dynamikę z zachowaniem „komfortu” spalania – bo to jest kluczowe dla klienta Fiata, a ten to spełnia. W naszym teście samochód w cyklu mieszanym spalił średnio 6,5 l, warto jednak zwrócić, iż test odbywał się głównie w mieście. Producent podaje tę wartość na poziomie 6,0 l i jest to niewątpliwie prawdziwa wartość a nawet lekko zawyżona. Prowadzenie to rzecz gustu. Tipo nas nie zaskoczyło i tutaj również odczuliśmy spodziewany komfort.

 

 


 

 


 

 

Tipo to przeszło 30-letnia historia modelu z długą przerwą. Pierwsza generacja tego kompaktu w 1988 r. to przede wszystkim innowacja, która zrewolucjonizowała rynek segmentu C. Dziś próżno szukać innowacji w testowanym modelu – ale jest to akurat ogromna zaleta. Fiat doskonale przewidział potrzeby rynku i zasobność portfela i gust potencjalnego klienta. Zaproponował jednak gamę samochodów, która ma spełniać wszystkie potrzeby acz podstawowe potrzeby. I Tipo dokładnie to robi, zaś S Design daje troszkę więcej. W sposób bardzo uczciwy, bez górnolotnej nowomowy. Jest to bowiem samochód, który kosztuje w „podstawowej” a zarazem najbogatszej w rodzinie Tipo wersji niecałe 75 tys zł. Optymalne wyposażenie ze wsparciem tak uczciwej ceny to ostatni argument przemawiający za sukcesem samochodu, który stanowi 60 proc. sprzedaży Fiata w Polsce. Nie dziwi nas zatem fakt, że Tipo to najchętniej kupowany samochód tak do domu, jak i przez firmy.

 

fot: Zbigniew Juchniewicz, motomaniacy.tv

Leszek Cieloch Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
×
Leszek Cieloch Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.

Comment here