AutoMotoPrezentacje

Debiutuje nowa Klasa A

21 lat po I generacji, Mercedes zademonstrował IV pokolenie A-Klasy. Przypomnijmy, pierwsze samochody oznaczone literką A, zjechały z taśm produkcyjnych w 1997 roku. I był to… falstart. Po koszmarnej wpadce w tzw. teście łosia, kiedy samochód się przewrócił, na pół roku wstrzymano produkcję. W efekcie, jako pierwszy w segmencie samochód, mały Mercedes został seryjnie wyposażone w ESP. 


 

autor: Artur Balwisz

 


A-klasa jest idealnym przykładem, jak bardzo zmieniają się gabaryty pojazdów. W chwili debiutu, samochód był lokowany w segmencie miejskich maluchów. Dziś, to pełnoprawny kompakt. I do tego, z aspiracjami. Te, podkreśla stylistyka. Z zewnątrz auto prezentuje się bardzo dynamicznie. Wręcz sportowo. Nowy przedni pas z nisko poprowadzoną płaszczyzną maski i diodowymi lampami reprezentuje nad wyraz nowoczesne wzornictwo. Szeroka osłona chłodnicy z gwiazdą Mercedesa nawiązuje wyglądem do poprzedniczki, a jednocześnie podkreśla sportowy charakter modelu, podobnie jak większe nadkola, mieszczące koła w rozmiarze od 16 do 19 cali. Z tyłu mocno wyprofilowana „talia” oraz poziome, dwuczęściowe lampy poszerzają optycznie nadwozie.



Kabina Klasy A została zaprojektowana od nowa. I prezentuje się awangardowo. Owa awangardowość wynika z architektura deski rozdzielczej, z wyjątkowo niską zabudową. Jej korpus rozciąga się od lewych do prawych drzwi. Wyżej zaprojektowano panoramiczny kokpit z dwoma ekranami. Nie brak i innych stylistycznych fajerwerków. Ot choćby otwory wentylacyjne, których kształt przywodzi na myśl silniki odrzutowe.  Kokpit dzieli się na trzy strefy. Każda z nich jest wizualnie oddzielona od reszty, a efekt ten wzmacnia zastosowanie odpowiedniego oświetlenia. Opcjonalnie, dostępnego nawet w 64 odcieniach.



Najnowsza Klasa A to pierwszy model Mercedes-Benz wyposażony w zupełnie nowy system multimedialny MBUX – Mercedes-Benz User. Ma on zdolność uczenia się. Częścią systemu jest panoramiczny kokpit z dotykowym ekranem, nawigacja korzystająca z rozszerzonej rzeczywistości oraz inteligentne sterowanie głosowe z funkcją rozpoznawania naturalnej mowy

Wraz z MBUX debiutują nowe lub udoskonalone usługi Mercedes me connect, w tym funkcje nawigacji bazujące na komunikacji Car-to-X (przesyłane z samochodu do samochodu informacje, m.in. o zdarzeniach zarejestrowanych przez czujniki, takich jak awaryjne hamowanie lub interwencja układu ESP, oraz zgłoszenia kierowcy, np. o wypadku) czy śledzenie pojazdu, ułatwiające odnalezienie go na parkingu i wysyłające komunikat w razie stłuczki albo odholowania.



Wszystkie wersje Klasy A zasilają nowe silniki. W momencie premiery do wyboru są dwie nowe 4-cylindrowe jednostki benzynowe. 1,4 litrowy motor z systemem odłączania cylindrów oraz motor 2 litrowy z układem CAMTRONIC. Obie jednostki są standardowo wyposażone w filtr cząstek stałych.

Nowością jest też 4-cylindrowy motor wysokoprężny o pojemności 1,5 litra z układem AdBlue, nowa turbosprężarka i wodnym intercoolerem. Równocześnie z autem i silnikami debiutuje przekładnia dwusprzęgłowa 7G-DCT. Po premierze do oferty dołączą kolejne silniki.

Opcjonalnie samochód będzie oferowany ze stałym napędem na cztery koła 4MATIC. Napęd został zmodyfikowany pod kątem zapewnienia większej przyjemności z jazdy, jak i zwiększonej efektywności.

 

Artur Balwisz Author
Absolwent Zespołu Szkół Technicznych przy WSK w Świdniku. Mechanik lotniczy. Ukończył wydział politologii Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej. Dziennikarz. W mediach od 1989 roku. Z dziennikarstwem motoryzacyjnym związany od 1996 roku.
×
Artur Balwisz Author
Absolwent Zespołu Szkół Technicznych przy WSK w Świdniku. Mechanik lotniczy. Ukończył wydział politologii Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej. Dziennikarz. W mediach od 1989 roku. Z dziennikarstwem motoryzacyjnym związany od 1996 roku.
Latest Posts

Comment here