Centrum Warszawy bez samochodów – nowe projekty dla stolicy

Według najnowszego raportu Warszawskiego Forum Samorządowego, mieszkańcy stolicy są gotowi na zmianę zagospodarowania ścisłego centrum Warszawy. Chcą budowy nowoczesnych wieżowców i ograniczenia ruchu samochodowego na rzecz pieszych, rowerzystów i transportu publicznego. To kolejny głos w dyskusji na temat przyszłości stolicy Polski.


 

Raport Warszawskiego Forum Samorządowego „Zmieńmy Warszawę od środka” prezentuje najnowsze dane na temat tego jak mieszkańcy oceniają aktualną kondycję i przyszłość centrum stolicy Polski. Opracowanie pokazuje co warszawiacy sądzą o Śródmieściu, jakie jego rejony wymagają odnowienia i w jakim kierunku powinno zmierzać zagospodarowanie ścisłego centrum.

 

Centrum wymaga przemiany?

Według raportu, niemal 72 proc. warszawiaków uważa, że są rejony Śródmieścia, które wymagają odnowienia albo inwestycji. Spośród osób, które wskazały na potrzebę modernizacji, najwięcej, bo 25 proc., położyło nacisk na odnowienie okolic Dworca Centralnego, w tym otoczenia hotelu Marriott. 19 proc. widzi potrzebę renowacji Powiśla, a 18 proc. Muranowa. Co ciekawe, tylko 16 proc. wskazało otoczenie Pałacu Kultury i Nauki. Co dziesiąty badany wyraził potrzebę rewitalizacji Traktu Królewskiego, a jedynie co dwudziesty Starego Miasta.

 

Rowerem po centrum?

Niemniej ciekawie wypowiedzieli się badani na temat przyszłego kształtu Śródmieścia Warszawy. Mieszkańcy są prawie równo podzieleni w sprawie ograniczenia ruchu samochodowego w ścisłym centrum. 49 proc. ankietowanych jest zdania, że należy ograniczyć liczbę samochodów na rzecz transportu publicznego i rowerzystów. Co ciekawe, aż 67 proc. zwolenników wprowadzenia barier dla samochodów jest w grupie wiekowej 70+, a najmniej w grupie wiekowej 30-39 – zaledwie 36 proc. Niewiele mniej respondentów jest przeciwnych ograniczeniom ruchu samochodowego – 46 proc. Wśród przeciwników zmian, dominuje przedział wiekowy 30-39, to aż 65 proc., przy zaledwie 29 proc. w przedziale 70+.

W opinii Michała Michałowskiego z fundacji Nowe Perspektywy, warszawiacy w średnim wieku nie chcą porzucać samochodu, bo nie mają odpowiedniej alternatywy dla źle zorganizowanej komunikacji. – Powodem jest niewystarczająca jakość usług transportu publicznego. Obecny stan komunikacji miejskiej nie pozwala dynamicznym pracownikom, a zarazem młodym rodzicom, na całkowite wyeliminowanie samochodów osobowych. A jest to nieunikniona zmiana na drodze rozwoju miejskiego, która zajdzie, kiedy tylko transport zbiorowy będzie bardziej konkurencyjny od indywidualnego – zaznacza Michał Michałowski.

 

Warszawiacy chętnie patrzą w górę

Według badania Warszawskiego Forum Samorządowego, zabudowa wysokościowa jest atrakcyjna w oczach warszawiaków. Ponad połowa mieszkańców stolicy (54 proc.) uważa, że powinno powstać więcej nowoczesnych wieżowców w ścisłym centrum (okolice Emilii Plater, Plac Defilad przy Pałacu Kultury i Nauki, otoczenie hotelu Marriott i Dworca Centralnego). Przeciwnicy drapaczy chmur to 41 proc., a niezdecydowani to niespełna 5 proc.

Według Grzegorza Gruchalskiego, lidera stowarzyszenia Warszawskie Forum Samorządowe, mieszkańcy pragną znowu pracować w centrum, gdzie mają najlepszy dojazd z pozostałych dzielnic. – Śródmieście powinno stać się miejscem pracy i spotkań na wzór londyńskiego City. Nie powinniśmy powielać błędu Służewca Przemysłowego, gdzie wybudowano miasteczko biurowe, nazywane złośliwie „Mordorem”, bez zapewnienia odpowiedniej komunikacji miejskiej. – podkreśla Grzegorz Gruchalski i dodaje – Należy odmienić wizerunek ścisłego Śródmieścia i wykorzystać jego atuty komunikacyjne:  metro, linie kolejowe, autobusowe i tramwajowe. Ludzie mają dość wielogodzinnych dojazdów.